Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 551 ggr
-Aida-
0

Hund och Katt Situation

Här hemma har vi min hund, en stor hund, liten tvåa med två katter. Kattungen och min hund är jätte bra vänner, dom brukar leka och hålla på. Men den andra katten, hon är äldre och jag vet inte vad det är som pågår mellan henne och min hund.

Jag har observerat dom ett tag, det jag ser är att min hund ligger på golvet och hon vågar då inte gå förbi honom till dit hon ska. Han duttar med nosen på henne i luften om hon försöker gå förbi eller i jätte hög hastighet vända sig och öppna munnen i luften mot henne medan hon går förbi.
Han har ofta låg blick och tittar bort, sneglar på henne och inväntar hennes förbi passerande.
Går jag och ställer mig där, då vågar hon gå förbi för han gör ingenting då. Vi har dragit ut byrån i hallen bland annat för att hon ska kunna gå förbi honom bakom byrån. Jag förstår inte varför han har detta beteende mot henne men inte den andra, kattungen går och hoppar förbi hur mycket han vill utan att han gör något.
Efter att hon gått ut till köket exempelvis, ser han det och direkt lägger sig i hallen utanför. Vi ser ofta henne sitta ihopkuren på golvet och vill förbi men vågar inte.
Vi måste alltid säga "gå dit" eller "flytta på dig" för att han inte ska blockera hennes förbi passerande, hon går nära möbler och väggar för att komma så långt ifrån han som möjligt.
När dom är ensamma hemma visar han ett helt annat beteende, då är det hon som sover i hans bädd och verkligen brer ut sig över golvet, dom lever tillsammans då som de borde göra, men så fort vi kommer hem byter han attityd mot henne.

Några idéer på vad han gör? Vad kan detta betyda? Varför gör han så? Vad kan vi göra?