Hundar som ofta blir utskällda? :)
Jag undrar om det finns andra här som har en hund som relativt ofta blir utskälld av andra hundar.. Tänkte på det på förmiddagspromenaden idag. Det är relativt vanligt för oss att diverse hundar i trakten reagerar rätt starkt och skäller ut min hund (dvs, nu pratar jag om situationer när han inte ens sett dem, jag kan förstå det än mer om han har lyckats stirra på dem först).
Det händer tex när vi går förbi en villa/lägenhetshus på gatan/trottoaren utanför och de samtidigt kommer ut ur ytterdörren och får syn på oss - utfall och SKÄÄÄLL. Eller som nummer tre idag, vi går längs en gata med ett högt staket (genomsynligt). Innanför staketet är en bit gräs, sen en tät buske och innanför den en uteplats för lägenheterna på gården. Plötsligt flyger en hund GENOM busken och skäller ut min hund från andra sidan staketet (tog stopp i koppel dock tror jag). Ingen av oss hade sett att den fanns där.
Nu tycker jag iofs inte det är jättekonstigt att hundar kan skälla på hundar de stöter på. Särskilt inte om man går förbi deras hem och de larmar/vaktar. Men jag upplever det ändå lite som att ganska många hundar reagerar rätt mycket på oss även på håll sådär, jämfört med andra hundar jag varit med om eller känner.. undrar vad sånt kan bero på.
Tillägg: Min reagerar ju också ibland på vissa hundar. Men främst då är det andra hanar av större raser som liksom "blåser upp" sig. Det måste vara skillnad på små och stora hundar, för jag har aldrig varit med om att han har reagerat med nån särskild styrka mot en mindre hund oavsett kön eller hur mycket de skällt eller gjort utfall.
Ena hunden blir ofta utskälld. Han har mycket päls, även i ansiktet och är nog därför svårare att läsa av än en t.ex korthårig hund. Dessutom är han svart, jag tänker att det är svårare att se konturerna i ansiktet och att allt mer "smälter ihop" - speciellt för en hund som ser honom på håll.
Sådär reagerar 99% av hundarna i vårt område, mot i princip alla hundar. Jag tror det är extremt vanligt, framförallt när ägarna inte är hundkunniga och/eller inte bryr sig.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Kantos blir skällt mycket på. Men det beror delvist på att jag har erbjudit kompisar och/eller bekanta att använda honom i träning just för det problemet då han har noll reaktion på skällande hundar och bara har glada och trevliga intentioner.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Vi blir sällan utskällda av hundar, möjligtvis om det är en hund som tydligt har problem med hundmöten. Men sedan är min ju ganska lätt att läsa av, ganska varg-lik i utseende.
Jag har haft flera hundar som reagerat negativt just på långpälsade hundar med långt hår framför ögonen/i ansiktet. Så det kan nog stämma att din hund får fler reaktioner än genomsnittet…
Tror definitivt de ser skillnad på storlek och även färg. Hade en daghund (liten skithund) som skällde på stora hundar, aldrig små. En kompis hund skällde bara på stora svarta hundar (hade blivit skrämd av en labbe).
Men jag tror inte de förstår vad storlek innebär. Typ en liten hund förstår inte att det kanske är bäst att vika sig för en större om gruff uppstår.
Jag tänker att vissa verkar ha svårare att förstå andra rasers kroppsspråk, vilket ofta leder till missförstånd eller osäkerhet. Om man jämför en svanslös ras, med ståöron och ganska buffligt kropssspråk med en "hängörad", långpälsad och långsvansad, "mjuk-rörlig" ras har de ofta ganska olika kroppsspråk och uttrycker sig helt olika i rörelsemönster. En del hundar är bra på att läsa andra hundar, medan vissa verkar ha svårare med samspelet med hundar av annan rastyp.
Själv har jag erfarenhet av att ena hunden jag passade ibland verkade skälla på hundar med andra kroppstyper än han själv. Det spelar inte så stor roll på storlek och färg, men just det här med öron, svans och rörelsemönster triggade igång honom. Liknande raser var aldrig något problem.
Det ni säger om långpälsade och skägg/hår framför ögon mm kan nog vara sant.. jämfört med väldigt många och typ alla "vanliga" hundraser kan man ju tänka sig att min knappt ser ut som en hund för vissa andra, iofs.