Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 760 ggr
Herveaux
1

Hundhållningen i Kanada?

Vilka likheter och skillnader finns det mellan Sverige och Kanada när det gäller hållning, uppfostran etc av hund?

Är det tex lagligt med stackel och annat f*nskap eller har lagboken hängt med bättre än i USA?
Lever många kvar i alfa-tänket eller har mer modernt tänk slagit igenom?

Jag och maken har mer och mer seriöst börjat prata om att flytta till Kanada (antingen Edmonton eller Calgary i Alberta) så jag sitter och nördar ner i så mycket info jag kan.🤓

// Harley

Alex&company
0

Jag har inte koll på lagarna men i de hundgrupper jag är med i får jag intrycket att kanadensare har snäppet bättre syn på hundar än vad amerikaner har. Men sen får man ju inte glömma att båda länderna är väldigt stora och både lagar och attityder kan skilja sig mellan delar av landet för att inte säga stad och landsbyggd. 

Dock så tycker jag snarare än att alfa-tänket har gått över i Kanade eller USA så har det fått en rebranding likt den i Sverige där man talar om att ägaren ska vara 'ledare' istället för 'alfa' men innehållet är ganska oförändrat.

Jojaton
1

En av moderatorerna på Hundar - Ocensurerat på fb bor i Kanada, och har gjort i typ tio år. Vad jag förstått från henne så är stackel och el lagligt - men inte det betyder ju inte att alla använder det. Landet är ju så enormt stort, det finns många som är otroooligt bra på hundar, och många som inte är det. Men så är det ju här i Sverige också 😉

Johanna - Instagram

apportbocken
0

Jag har för mig att kupering är tillåtet där…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Maleficum
0

"Canada has no federal law banning pet cosmetic surgery. The Canadian Veterinary Medical Association opposes all cosmetic practices.[16] Several provinces have provincial legislation against tail docking, ear cropping, and most cosmetic surgeries:

Three provincial veterinary associations have bans on their veterinarians performing tail docking, ear cropping, and most cosmetic surgeries:

• Since 2008 by the New Brunswick Veterinary Medical Association (NBVMA)[21]
  • To take effect first of January 2017, a total ban on cosmetic surgery, by the Ordre des médecins vétérinaires du Québec (OMVQ)[22]
  • The Alberta Veterinary Medical Association voted to forbid the practices in February, 2019.[23]

Three Provincial veterinary associations with ear cropping bans are open to a future ban of tail docking:

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu