Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 683 ggr
Wilola
2

Irriterande på tåget

Känns som att alla hundtillåtna platser på tåg alltid är ockuperade av folk utan hund. Får man sätta sig någon annanstans då elwlr vad gör man? Känns sjukt otrevligt att be folk flytta sig

Herveaux
8

Har du hund med dig så ska du sitta vid anvisade platserna. 

Jag upplevde exakt samma sak när jag reste med hund, 'djurplatserna' verkar vara enormt attraktiva. 
Folk får helt enkelt ta och flytta på sig. 😈 Struntade i om folk upplevde det som otrevligt när jag bad om att få sitta där med min hund, jag tänker inte stå en hel tågresa. En del försökte ignorera mig och andra vart riktigt sura, men det är inte mitt problem att dom inte kan se skyltarna…
Tågvärdar (på SJ och UL) har gett mig rätt i att resande med djur har företräde till dessa platser.

// Harley

Maleficum
1

Nu har jag alltid åkt tåg med bokad plats så då har det ju aldrig varit problem (eftersom platsnumret står på biljetten så har någon satt sig där är det ju bara att köra bort dem).

Ända gång jag inte hade plats var när jag åkte med sju kaniner (plus undulater) och vårat tåg (som var försenat) togs ur trafik och vi blev ombedda att hoppa på ett annat tåg (inte skoj att konka över alla djur och saker mellan tågen men som tur var var det på samma perrong iaf). Dem som redan var på det andra tåget var dock supersnälla och erbjöd mig direkt en plats plus bord för mig och mina djur 😍 (skulle dock bara mellan Södertälje syd och Stockholm c då så hade inte varit odrägligt långt att behöva stå och tåget var smockfullt eftersom vi (från Skåne) fick hoppa på tåget från Göteborg (mot Stockholm).

Har över lag haft tur när jag åkt med djur på tåget. Det mest jobbiga jag varit med om är att det alltid verkar hamna småbarns familjer i djurdelen som för ett jäklars liv :P och sen såklart nyfikna som undrar vad man har med sig (speciellt när man haft fåglar som tjattrat på).

Men precis som att handikappade/äldre har företräde till dem platserna så tycker jag det känns självklart att djurägare har företräde till djurplatserna (övriga kan ju sitta vart som).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Elsis matte
0

Jag har varit med om sjukt jobbiga situationer, men så har jag också åkt mycket tåg med hund. Känner igen det där att djurplatserna är poppis hos andra, och har varit med om att inte få gehör för min önskan om att någon ska flytta (och sedan blivit utskälld av konduktören för att jag satt i själva på- och avstigningsdelen istället för på djurplats). Det värsta var nästan när en kvinna började gorma över att min lilla hund tittade på henne, för hon var faktiskt hundfobiker och inga hundar fick komma nära henne - så smart att sätta sig på en av tågets åtta djurplatser då? Suck…