Vilken ras?
Hej! đ
Jag Àr ny hÀr pÄ iFokus och jag hÄller pÄ att leta för fullt just nu efter en passande ras till mig, men det Àr sÄ svÄrt sÄ jag frÄgar hÀr och hoppas pÄ lite hjÀlp!
Jag söker en hund som Àr:
*Lugn, tar livet lite som det kommer
*TystlÄten, alltsÄ inte har lÀtt till skall
*Reserverad, och dÄ menar jag en hund som inte Àlskar allt och alla och vill fram och hÀlsa pÄ alla, utan hÄller sig till mig
*KorthÄrig, möjligen att det funkar med lite lÀngre pÀls, som en Shiba. Jag vill dock inte hÄlla pÄ att trimma hunden och sÄ, att borsta gÄr bra.
*Mellanstor, ungefÀr som en Labrador, men mindre och Àven lite större gÄr ocksÄ bra
*LÀttlÀrd, jag vill trÀna lydnad pÄ hobbynivÄ, godis/föremÄlssök, kanske testa pÄ lite dogparkour, jag Àr öppen för att testa pÄ lite allt möjligt med vovven
Jag söker en bĂ€sta vĂ€n som jag kan fjĂ€llvandra med och ta det lugnt med vissa dagar men som Ă€ven gillar att trĂ€na men inte krĂ€ver sĂ„dĂ€r jĂ€tte mycket, som en brukshund. đ
Med vÀnlig hÀlsning InLoveWithACity
Om du stÄr ut med jaktinstinkt och att klÀ pÄ hunden ordentligt pÄ fjÀllvandringen sÄ kanske en Italiensk vinthund, eller en Whippet skulle passa.
De Àr vÀl inga lydnadschampions men min Iggy gillar att trÀna ibland, men blir fort uttrÄkad om man nöter samma sak för lÀnge.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
InstĂ€mmer med #1, lĂ„ter vĂ€ldigt vinthundsaktigt! Inte lĂ€ttaste hunden att trĂ€na lydnad med kanske, men om man gör det för skojs skull utan millimeterprecision sĂ„ borde det funka. đ
"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 #2 #3 Ă h jag Ă€r svag för vinthundar men jag vet inte, de kĂ€nns, som ni skrev, lite svĂ„ra att trĂ€na lydnad med. Men jag ska kolla upp dem mer och lĂ€sa pĂ„! Alla vinthundar Ă€r ju sĂ„ fina! Att de har jaktlust och att jag mĂ„ste klĂ€ pĂ„ hen pĂ„ vandringarna Ă€r inga problem alls! Tack för tipsen! đ
Kolla mer pĂ„ de vĂ€sterlĂ€ndska, de Ă€r liiiite mer motiverade till trĂ€ning Ă€n vad de österlĂ€ndska Ă€r. Jag har ju Ă€ven en Borzoi och hon kan förvisso nĂ„gra fĂ„ tricks och vanlig vardagslydnad, men hon Ă€r mer svĂ„rmutad Ă€n Iggyn đ
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Möjligen eurasier? En helt annan typ av hund förstÄs, men sen skulle ocksÄ kunna passa in. Till skillnad frÄn de flesta andra spetsar sÄ brukar eurasier inte vara sÀrskilt skÀlliga. Rent generellt Àr det ofta sÄ att raser som Àr lÀttjobbade krÀver mer aktivering Àn de som Àr mer "laid back". Eurasier gÄr absolut att trÀna med, förmodligen minst lika bra som en vinthund, men de behöver lite extra pepp och motivation. Var i sÄ fall noga med att vÀlja hund frÄn en uppfödare som avlar pÄ hundar utan social osÀkerhet! TyvÀrr skyller mÄnga uppfödare ifrÄn sig med att "rasen ska vara reserverad" och avlar Àven pÄ rÀdda hundar. En eurasier ska vara ointresserad men trygg, aldrig osÀker eller rÀdd!
VÀstgötaspets? Eller Àr den för liten?
Mvh
Mig
Om du kan tulla pÄ det dÀr med tillgÀngligheten sÄ stÀmmer Àven labbe in, frÄn en kennel som inte Àr jaktinriktad.
Ăven jag tĂ€nkte vinthundar, och jobbar man bara upp motivationen först sĂ„ GĂ R det att trĂ€na en hel del med dem ocksĂ„. Jag tĂ€vlar i rallylydnad med mina salukis och trĂ€nar lite allt möjligt och det finns ett helt knippe whippets och italienare som tĂ€vlar i alla möjliga olika grenar, vissa Ă€ven i svĂ„rare klasser. Det Ă€r inte en hundtyp för den som vill satsa pĂ„ att komma lĂ„ngt pĂ„ tĂ€vlingsbanorna inom nĂ„got lydnadslikt, men trivs man med vinthundar i övrigt sĂ„ Ă€r det absolut uppskattat av hundarna att trĂ€na lite ocksĂ„.
Med det sagt: om du gillar vinthundar, försök trÀffa nÄgra pÄ riktigt för att se hur de Àr och för att se skillnaderna mellan de olika raserna. Om du rÄkar bo i nÀrheten av Sthlm kan jag med lÀtthet hjÀlpa till med sÄdant ;)
---------
TvÄ glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#5 Okej, tack för tipset! đ
#6 Eurasier Ă€r fina men kanske lite för mycket pĂ€ls för min smak, men jag ska Ă€ndĂ„ lĂ€sa pĂ„ mer om dem. đ
#7 Den Ă€r absolut inte för liten men har fĂ„tt för mig att de har ganska lĂ€tt till skall, vet dock inte om det stĂ€mmer? Ska lĂ€sa pĂ„ om dem, de Ă€r super fina! đ
#8 Labbe gĂ„r bort pĂ„ grund av just att den Ă€r för mĂ€nniskoglad, kĂ€nner en som har en Labrador och jag gillar inte alls att den vill fram och hĂ€lsa pĂ„ allt och alla. Men tack Ă€ndĂ„ för tipset! đ
#9 Det lĂ„ter ju superbra att du tĂ€vlar i rallylydnad med dina, dĂ„ kanske det inte Ă€r omöjligt att trĂ€na pĂ„ hobbynivĂ„! đ Jag har bara trĂ€ffat en vinthund i mitt liv och jag blev helt fast, det var en Whippet. Jag bor tyvĂ€rr inte nĂ€ra Stockholm sĂ„ fĂ„r leta upp nĂ„gon annan som jag kan trĂ€ffa, kanske en kennel i nĂ€rheten. đ
#10, Ett tips om man Ă€r nyfiken pĂ„ en ras Ă€r att kolla med respektive rasklubb, du hittar dem pĂ„ SKK. se eller googla. De flesta rasklubbar har lokalavdelningar som har diverse aktiviteter; det kan vara nĂ„gon form av kurs, gemensam trĂ€ning eller sĂ„ enkelt som en promenad tillsammans. Intresserade av rasen brukar vara hjĂ€rtligt vĂ€lkomna, dĂ„ fĂ„r man dessutom se hundarna i lite vardaglig miljö - och vilken hundĂ€gare babblar inte gĂ€rna bĂ„de om sin hund och sin ras? đ Och jo, vĂ€stgötaspetsar tenderar att vara skĂ€lliga och Ă€r ganska alerta. Gillar man vinthundars lite mer "avmĂ€tta" stil sĂ„ Ă€r nog inte labbe rĂ€tt, nej, i synnerhet inte showvarianten. RĂ€tt drumliga, Ă€rligt talat. đ
#11 Okej, tack för tipset! đ
#10 Jag tycker inte labbar Àr sÄ om man Àr en person som gillar att trÀna lydnad mm. Ja, de Àr mÀnniskoglada men de Àr verkar ocksÄ vara betydligt mer lÀtt-trÀnade med kontakt och sÄnt eftersom de Àr sÄ sjukt matglada. De jag trÀnar med springer verkligen inte fram till allt och alla just pga att deras Àgare trÀnar lydnad med dem och de vet var korven finns, typ :)
Om du vill ha tips pÄ annat Àn vinthund sÄ kan du kika pÄ kromfohrlÀnder. De Àr medelstora och brukar vara pigga pÄ aktiviteter samtidigt som de inte Àr överdrivet krÀvande. Ska vara nÄgot reserverade mot mÀnniskor.
#14 man mÄste dock vara sÄ in i helvete noga med att jobba med deras "reservation" dÄ den ofta Àr grundat i osÀkerhet.. SÄ om ts inte sjÀlv Àr en som vill fram till allt o alla för att verkligen socialtrÀna valpen/hunden Àr den nog inget for ts⊠Det Àr verkligen enormt viktigt, trÀffat mÄnga inom rasen..
Instagram
@TwoPawsAhead â @M4rkPhotography
Kika pÄ Perro sin pelo del peru och Xoloitzcuintle, de pÀlsade dÄ, de pÄminner mycket om vinthundar i sin mentalitet men lite mer "hund" Àn "katt", if that makes sense.
-
#15, Det dÀr Àr en jÀtteviktig grej! TyvÀrr Àr det ju sÄ att det inom mÄnga raser slÄr över. Reserverad i betydelsen "nonchalant"/ointresserad Àr det en hel del raser som ska vara, men hos alltför mÄnga avlas det pÄ osÀkerhet och rÀdsla.
Det Àr lÀtt att tÀnka att om man har en reserverad hund sÄ kan man strunta i folk nÀr det snarare Àr tvÀrtom, en reserverad hund dÀr det lutar Ät osÀkerhet behöver massor med social trÀning för att kÀnna sig trygg med mÀnniskor och hantering.
Jag har haft hundar pĂ„ hela skalan frĂ„n "rĂ€dd" till "Ă€lskar alla" och det Ă€r inte en slump att jag numera har tvĂ„ raser som Ă€r kĂ€nda för att vara vĂ€ldigt glada i folk (och labbarna Ă€r faktiskt inte vĂ€rst!đ).
Det Ă€r betydligt lĂ€ttare att trĂ€na en glad hund att ge fan i folk Ă€n att fĂ„ en rĂ€dd hund att bli trygg i samma situation. Dessutom, om ens hund skulle "balla ur" nĂ€r det gĂ€ller den sociala biten sĂ„ Ă€r det betydligt trevligare att bli utskĂ€lld för att din hund har hoppat och pussat pĂ„ nĂ„gon med leriga tassar Ă€n att den gjort ett rabiat utfall och verkat vilja Ă€ta upp personenâŠđ
Dock ska man ha i bakhuvudet att hundar som förefaller att Àlska folk kan bete sig pÄ det viset för att dölja osÀkerhet. DÀr Àr vÀl kelpie ett slÄende exempel, mÄnga Àlskar verkligen folk med övervÀldigande glÀdje medan andra förefaller agera nÀst intill likadant men dÀr det bottnar i osÀkerhet.
#14 Jag tror inte att en KromfohrlĂ€nder passar mig sĂ„ bra om det Ă€r som #15 skriver, tyvĂ€rr, annars vĂ€ldigt fina hundar verkar det som. đ
Jag har en frĂ„ga till alla er hundĂ€lskare hĂ€r pĂ„ iFokus, Rottweiler, min absoluta favorit ras. Hur mycket krĂ€ver dem egentligen? Jag vet att det Ă€r en brukshund och att jag antagligen inte skulle klara av att aktivera den som den behöver men jag kan inte lĂ„ta bli att drömma. De verkar vara sĂ„ lugna och hĂ€rliga. Jag har trĂ€ffat en Rottweiler i mitt liv och han var verkligen underbar. Ăr det verkligen för lite aktivering med sök, lydnad (inte tĂ€vla, dĂ€remot gĂ„ kurser), dogparkour och sĂ„klart lĂ„nga promenader och lösspring. Skulle ju Ă€ven kunna tĂ€nka mig att gĂ„ andra kurser med hunden. Om jag nĂ„gon gĂ„ng köper en Rottweiler sĂ„ blir det en tik, har lĂ€st att de Ă€r lite lĂ€ttare Ă€n hanarna. Har lĂ€st bĂ„de att det finns de som Ă€r reserverade och de som Ă€lskar mĂ€nniskor ocksĂ„, beror det pĂ„ vilken uppfödare man köper frĂ„n? I alla fall, jag kan inte lĂ„ta bli att drömma om att nĂ„gon dag fĂ„ Ă€ran att Ă€ga en Rottweiler.
#16 Okej, tackar för tipset. đ
#17 Okej, ja jag vill ju inte ha en rĂ€dd och osĂ€ker hund, utan vill ha en vovve som bara Ă€r helt ointresserad av andra mĂ€nniskor. Men ska tĂ€nka pĂ„ det dĂ€r, kanske ska skippa kravet om att skaffa en reserverad hund. Som du skrev sĂ„ Ă€r det nog lĂ€ttare att trĂ€na en hund som Ă€lskar allt och alla till att inte hĂ€lsa pĂ„ folk Ă€n tvĂ€rtom. đ
#15 SÄ trist. De jag har trÀffat har jag inte alls upplevt som Àngsliga, men det har iofs varit i trÀnings- och tÀvlingssammanhang - kan ju bero pÄ medvetna Àgare eller att det bara Àr de mer stabila individerna som tar sig dit.
#20 en hund kan agera pÄ ett sÀtt i tÀvling /trÀningssammanhang och ett annat sÀtt i vardagen ska man tÀnka pÄ. #17 ohja, det finns i Kelpie, det trÄkiga Àr, jag visste inte det förran min kille redan var hÀrhemma.. För ingen pratar om det. Min har som tur inte jÀttemycket av det och via att trÀna frÄn valp Àr det nu bÀttre.. Men det kan slÄ över fortfarande men sÀllan grundat pga osÀkerheten som nÀr han var yngre.. SÄ trÄkigt att folk bara vÀgrar inse och tror man sÀger deras hund Àr skit vara för man kanske försöker hjÀlpa hunden man upplever otrygg, varför ska allt tas sÄ personligt??
Instagram
@TwoPawsAhead â @M4rkPhotography
Jag kom att tĂ€nka pĂ„ dalmatiner. Ăr dock inte sĂ„ insatt i rasen men pĂ„ "pĂ„ pappret" lĂ„ter det som att den skulle passa iaf đ
#22 Dom Àr inte lugna utan krÀver mycket. Inte reserverade heller.
#18, Rottweiler Àr som sagt en brukshund och det kan vara rejÀlt med fart i dem! DÀremot kanske de ger ett nÄgot lugnare intryck Àn mÄnga vallhundsraser som tenderar att ha betydligt större reaktioner.
För att generalisera grovt sÄ om det smÀller till ute sÄ lyfter rottisen möjligen pÄ huvudet medan en terv flyger i luften och ger ett betydligt "nervigare" intryck Àven om det egentligen Àr lika mycket krut i bÄda.
Det skiljer visserligen mellan olika linjer men en rottis behöver fÄ jobba för att mÄ bra. Fantastiska hundar men kan bli odrÀgliga och j-kligt jobbiga om de inte hamnar i rÀtt hem!
Dessutom trillade Àven de i "poppis-fÀllan" för ett par decennier sedan. Rasen ökade rejÀlt i popularitet vilket gjorde att mindre bra hundar i hÀnderna pÄ oerfarna uppfödare gick i avel. Det finns rÀtt mÄnga kassa rottisar, med andra ord - om man inte vet var man ska leta och dÄ Àr det bruksinriktningen som gÀller.