Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1493 ggr
T14
0

Träna att vara lös

Under sommaren har jag tänkt göra ett projekt av att träna min hund att kunna vara lös. Målet är att han ska klara av att vara lös i de flesta miljöer, men särskilt att han ska komma direkt vid inkallning, inte springa fram till andra hundar/människor och kunna gå fot trots distraktion. Han är en otroligt arbetsglad hund som lär sig fort, så vi får se hur långt vi hinner under sommaren. 

Men, jag vet inte riktigt hur träningen ska gå till. Vilka metoder bör jag använda, hur ofta och länge bör vi träna? Största problemet är att han lätt vänder dövörat till om han får upp en intressant lukt eller får syn på något han vill undersöka… Om han är sysselsatt med olika uppgifter så kan han vara lös mitt i stan utan problem, men så fort vi hittar på något utanför dessa uppgifter så tappar han fokus. 

Är också nyfiken på om någon här har en hund som de kan ha lös i princip överallt. Hur såg vägen dit ut och vad är det för ras, ålder? :)

Turast
1

Jag har värdesatt migsjälv för hundarna, jag är det bästa som finns och det är alltid roligt att komma till mig. Har även svallertränat på rådjur, harar, människor, så hundarna tittar på mig när de ser ex ett vilt djur och då belönar jag och de får komma till mig för belöning. Iof bor jag på landet, men har sällan koppel på hundarna. Har ett lekkommando tex som bryter allt min aussie håller på med, att kampa är det bästa hon vet så när hon hör "jajjemän" så vet hon att jag har något hon kan kampa i och kommer som en oljas blixt. Men kan även belöna med godis men då har jag andra "du gör rätt" - ord. Har kh collie och aussie

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Forest]
0

Här kör jag med väldigt gott godis om jag tränar samt har dom lösa. Värsta är väl att ena inte lämnar matte för hon har ju så himmla gott godis med sig 😉 1. Kom med bra tips 👍👍👍

Elsis matte
3

Mitt bästa tips: börja inomhus! Många tänker att inkallning och annan löslydnad tränas genom att man släpper hunden lös eller i långlina och tränar - men det du framförallt vill lära hunden vad gäller inkallning är att det är väldigt lönsamt att reagera snabbt på signalen. Så hunden kan vara en halvmeter från dig i början, det spelar ingen roll. När hunden genast kastar sig om och till dig vid signal kan du börja i koppel ute, passa på när inget särskilt stör och hunden bara lullar på, eller som svar på att den tar kontakt. På samma sätt kan du tänka med all löslydnad, träna konceptet inomhus och när din hund svarar snabbt och glatt börjar du jobba ute. Utomhus skulle jag till en början bara se till att förstärka spontan kontakt och att ha roligt ihop. Träna mycket kort, inga riktiga pass utan en inkallning här och några steg gå fint där. Inomhus kan du också börja träna på att avstå frestelser, att ta kontakt med dig för att få varsågod att ta en utlagd belöning alternativt få en bättre från dig. Denna kunskap kan efterhand överföras till möten med människor och hundar ute.

Fisherling
3

Motivationsinkallning: Du ber an annan person hålla i hunden, du går iväg, stojar och lockar på ett sätt du vet hunden tycker är kul eller spännande, sen säger du ditt inkallningsord och personen släpper, så fort hunden kommer fram får den superbelöning. Hunden lär sig att den kan få en rejäl jackpott om den kommer till dig så fort som möjligt.

Gummibandsinkallning: Du står med hunden framför dig, kastar en godis åt sidan. Säg inkallningsordet, så fort hunden rör sig mot dig efter att ha ätit sin godis, kasta en godis åt andra hållet. Rör dig mot första hållet, säg ordet, kasta godisen längre, rör dig till baka, ord, kasta, repetera. Hunden lär sig att det lönar sig att komma när matte/husse ropar, oavsett hur ofta det sker.

Skattjakt: Du droppar ner helt plötsligt, med godis i handen, gnuggar det i marken, låtsas leta och äta upp något. Gå vidare, droppa ner igen, lämna en godis denna gång. Fortsätt "hitta skatter" lite då och då, ibland hittar hunden något du "missat", ibland inte. Hunden lär sig att du är någon som kan hitta resurser den inte kan och är värd att hålla koll på. 

Kurragömma: Om hunden kommer utom synhåll, göm dig bakom närmsta grej. (Såklart inte om hunden spårar eller jagar något, utan bara om den råkat tappa dig ur synhåll) Superbelöning när hunden hittar dig. Hunden lär sig att du kan plötsligt försvinna och att den borde hitta dig så fort som möjligt om den inte kan se dig, för det lönar sig. 

Det är övningar jag jobbar mycket med redan från början när jag får valpen, och majoriteten är superenkla att väva in i skogspromenaderna. Det är roliga och kravlösa övningar som befäster oss som trevliga och värdefulla resurser som det lönar sig att komma till. Jag jobbar även mycket med att kalla in, koppla, ge godis eller lek och sedan släppa lös igen för att avdramatisera kopplandet. Mina hundar tycker tack vare det bara det är kul att bli kopplade.

Maja2
0

Jag lägger alltid stort krut på att jobba med följsamhet, att hunden ska VILJA vara nära mig och hålla koll på var jag är. Belöna all spontan kontakt. När du märker att hunden allt oftare tar kontakt, prova att gå iväg från den när den tagit kontakt med dig.  börja med koppel, byt sedan till långlina. Hunden tar kontakt, börjar gå mot dig, gör Då en inkallning samt belöna massor när den kommer. Alternera mellan godis, leksak och lek.  Hunden ska alltid känna att när den håller kontakt med dig, kommer fram till dig, då blir det roligt, och den blir belönad. Prova sedan (fortfarande i långlina) att helt enkelt försöka smita från hunden, spring åt ett annat håll, hitta en godisgömma på marken som du kastar dig över, eller på annat sätt hitta på något som hunden blir nyfiken på. 

Jobbar du såhär, så ökar du värdet av att vara nära dig, det blir alltså inte under lydnad, utan hunden väljer att vara följsam och hålla sig nära.