Parvospruta innan parning
Jag ska juh som sagt para min sheltietik i december. Jag läste att man inte får något på försäkringen om valparna får parvovirus om tiken inte har fått spruta mot parvovirus inom 12 månader innan valpningen. Men veterinären sa att en sådan spruta räcker i två år.
Tindra tog sin i maj 2006, tror ni att hon behöver få en spruta innan parningen ändå eftersom att det är mer än 12 månader sen sist? Eller ska man inte chansa eftersom att det är så snart vi ska para henne?
hoppas ni fattar vad jag menar.

Jag har alldeles för mig att tiken ska vara vaccinerad och nyavmaskad. Fast hur ofta vaccineringarna ska göras hänger på vilken sort det är. Kolla med din veterinär för att vara säker. Vissa veterinärer vill att man vaccinerar varje år, andra säger att det går bra med 2 år. Troligen är det lite tycke och smak, men mest vilket vaccin de använder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag ringde till veterinären i morse och då sa hon att parvosprutan hon har fått ska räcka och att jag inte behöver ta en ny. Men då hade jag ännu inte läst det där med att man inte får nåt från försäkringen om man inte har gett en spruta inom 12 månader. Så jag tänkte att vetten kanske inte tänkte på det eller nåt sånt.?

Kolla först upp det med ditt försäkringsbolag, så att du vet vad som verkligen gäller där. Sedan kontaktar du din veterinär och ser till att det blir rätt både enligt försäkringen och veterinären. Det borde ju inte kunna ställa till något för tikens eller vaslparnas del om du vaccinerar henne nu, och är det så att det KAN ställa till något, så vet nog veterinären det bäst.
Att ha en fullgod försäkring på både tiken och vaklparna är klokt. Det är ju så läskigt att man som uppfödare måste stå för dolda fel upp till 3 år. Det kan bli dyrt utan försäkring!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jo. Jag försöker att få allting rätt direkt så det inte kommer några obehagliga överraskningar längre fram, det är juh första gången jag parar henne. Jag ska ringa till försäkringsbolaget imorgon.