Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1363 ggr
Liss
0

Ägarbyte 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg en fråga om de, men ville ställa en följdfråga för mig själv då. Tyckte de var bäst att starta ny tråd då ist.

De är såhär, Ecko står på mig på jordbruket. För jag var snabb med att skriva Lisette på de pappret och skicka in. Men på själva kontraktet med uppfödaren står de husses namn. Har de någon betydelse? För husse brukar tjata om att ecko är hans egentligen, eftersom han står på kontraktet. Kan jag göra nått åt de, eller har de som sagt ingen betydelse?

Mvh

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lena1
0

den det har betydelse för är i så fall dig…min uppfödare ändrade till enbart mitt namn fort som attan när jag skilde mig och det var inga problem att förnya kontraktet….

Liss
0

Okej, så de är alltså viktigt vem som står på själva kontraktet.. är de inte jordbruket som spelar in om de skulle vara något?

Tyvärr bor ju min uppfödare i Vara, lite långt för att åka och förnya kontrakt:S och så måste jag få tag i husses kontrakt och riva.. hehe

lena1
0

har han kontrakt också på honom? på mitt stod ju bägge namnen…och du behöver inte åka dit heller,hon kan skriva ett nytt och skicka det på posten så du får skriva under det.

ja det spelar roll på kennelklubben om ni ska tvista om ägarskapet ;-)

Liss
0

På kennelklubben?? men där står vi ju itne ens me.. de är ju en klubb liksom.. så de spelar ju ingen roll:P Alltså är de inte jätte viktigt, utan JAG står som ägare eftersom de står så på jordruket?:)

Jo vi fick .. neeh.. de har du ju rätt i.. vad puckad jag är! Är ju bara att jag river de isf. Jag har ju kontraktet:P haha!

SparklingTindra
0

Men hur kan det spela nån roll på kennelklubben? Det går juh att göra ägarbyte där också på en blankett man tar från deras hemsida. Det har jag gjort.

nattfrost
0

Kan inte ni skriva ett eget kontrakt där han överlåter/ säljer hunden till dig? Köper du en bil skriver du kontrakt med senaste ägaren inte tillverkaren och hundar räknas som vara.

Vill han inte det så är det bara att varje morgon och sen kväll påpeka att hans hund behöver gå ut, speciellt om det är dåligt väder. Du kan även berätta att han står som juridiskt ansvarig för ALLT som hunden gör så länge han står som ägare.

lena1
0

5,men var ni inte överens om det då?….

lis,jag tänkte inte på att ni inte var medlemmar där….men som du ser det går ju att ordna ändå:-)))

SparklingTindra
0

Jo, men måste man inte vara överens om uppfödaren ska skicka ett nytt kontrakt också?

lena1
0

jomen det var det kag skrev längre upp…uppfödaren kan skriva ett nytt åsså skickas det på posten..:-)

SparklingTindra
0

Ja, men jag tänkte att om det är samma sak att ändra i kontraktet som att skicka in pappret som finns på skk's hemsida så tycker jag att det verkar lite enklare att bara skicka in det.Glad

Liss
0

Nattfrost, hum joo de låter iof bra. Men har inga pengar att betala de just nu. Han kosta trotts allt 6500:- Och de kommer jag inte ha råd på läääänge, inte fören jag har heltidsjobb iaf.

Men de vore ju de bästa kanske.. så man slipper allt de där. Är redan skyldig husse 2000:- som jag inte kunnat betala nu..

Vattnadal
0

Men om ni är överrens om att Ecko är din, kanske han kan skriva över honom på dig ändå, utan att du betalar?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Liss
0

De är ju just de han tjatar om, att HAN har betalt för honom och att HAN står på kontraktet.. så egentligen är ecko honoms.. och alltså har han gett honom till mig och jag ska vara tacksam, bla bla bla bla! Ja ni vet:(

SaraC
0

Jag skulle pratat med honom om jag var du, det är ju du som har det absolut största ansvaret för Ecko, vad skulle han t.ex. göra om du sa att du inte kunde ha kvar Ecko längre? Om han inte kan ta hand om Ecko ensam, men du kan, är det väl inte mer än rätt att han är "din" hund. Har ju varit i ungefär samma situation som dig och det löste sig enkelt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vattnadal
0

Jo, och som det står i #6, så länge han är ägare, är det han som har det totala ansvaret. Dvs om Ecko skulle ställa till med något (orsaka en biloycka om han kommer lös på en väg, skrämma en tant så hon halkar omkull, trampa på en mops ed) så är det han som ägare som får stå för detta. Det kan bli dyrt för honom, fast det är din hund egentligen. Kan vara ett bra argument, kanske?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Liss
0

Jo de är sant, de du sa vattnadal ska jag absout ta upp med honom:) Att jag inte kan ha ecko har jag sagt några gånger när pengarna vart minnimala.. och då låter de som om han vill hjälpa. Men så händer inget iaf. Han tar inte min situvation på allvar ändå.

Och nu de här med att han gärna får betala varannan gång för mat osv eftersom han nu tjatar om att vara ägare, var han ju tvungen till att ha honom varannan helg också vart efter. De har vi ju redan pratat om visserligen .. men jaa, de är de det handlar om iaf. Att jag vill bli av med alla tjat och all press om att HAN faktist betalat för ecko.