Collie-fakta? =)
Ni som har collie, kan ni berätta lite om rasen? =)
Kan också passa på att ställa några frågor :
Är den lättlärd?
Är det en bra familj-hund?
Blir den fort nervös och stressig som alla påstår?
Hur mycke stimulans behöver den? (i timmar varje dag)
Funkar den bra i Agility och lydnad?
Behöver den mycke social-träning från den är liten?
Det var det, ni kan också gärna skriva andra saker om ni kommer på det, som alltid är bra och veta!
Tack på förhand ;)

Jag har en collieblandning (bearder/border collie). Udda är nu dryga året och vi har haft henne i 7 månader. Förra ägaren sa att hon vart jättestressad och rastlös, något som inte vi alls har lagt märke till. Udda har samma beteende om hon har gått 3 timmar eller 1 timme på dagen. Dock märker man skillnad då hon har fått jobbat med huvudet, då är hon trött. Men jag kan inte säga att hon är nervös och stressig.
Dock så behöver de ganska mycket motion både för benen och huvudet. Lättaste sättet att "köra slut" på Udda är att låta henne använda huvudet (sök till exempel), då sover hon gott ett par timmar efter det=)
Udda älskar allt och alla, är ibland lite för mycket förälskad i alla, men jag tycker att hon är en perfekt familjehund för den aktiva familjen. Hon tycker det är mysigt att ligga i soffan och kolla på tv, åka till sjön och bada och gå på stan=)
Jag har inte provat agility med Udda än, men jag tror att det skulle gå hur bra som helst. Hon är mycket lättlärd och samarbetsvillig. Att ha en lättlärd hund är både på gott och ont=)
Socialträning behövde nog inte Udda (som sagt, vi köpte henne när hon var 9 månader), hon hälsar gärna på kända och okända personer. När hon sitter ute på gräsmattan viftar hon glatt på svansen när grannarna går förbi och lägger sig sedan på rygg för att bli kliad på magen…
Om jag skulle köpa en till hund idag skulle det absolut bli en collie av något slag till. Dock varierar ju personligheten från hund till hund också..
Hoppas att det här var till nån hjälp!

Tack så mycke! så fiin hon är !! =)
Kolla gärna artikeln "Collie, långhårig" härinne :) Både i den och tråden efter artikeln finns massa info :) Sen har du ju lena1 härinne som vet det mesta som är värt att veta om rasen!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

okej! :)

Tack=)
ja läs där…men fråga gärna om det är något ;-)

Okej, det ska jag göra!! =)
I senaste numret av tidningen "Härliga hund "var ett reportag om Collie. Stod bl.a att den är en utmärkt familjehund. Personligen tycker jag collien är en av dom vackraste raserna. När jag var barn hade jag ofta hand om en jättevacker kille som hette Kim, han såg ut precis som Lassie.

Va kul! ;) #8 :D