Svalde en persikakärna
Hej, Min hund på 3 år svalde nyss en persikakärna. Hon har inte visat några tecken på att hon har ont eller mår dåligt, men är såklart orolig. Kommer den komma ut den naturliga vägen eller borde vi uppsöka veterinär?
Hur stor är hunden? Risken är att den fastnar i tarmarna, jag skulle rådfråga en veterinär för säkerhets skull.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Det är en lagotto, så i knähöjd ungefär :-\
Tror nog den kommer ut. Är ju bra form på den och så. Men som Lona sa, ett telefonsamtal för säkerhets skull är väl aldrig fel.
Fruktkötttet runt kärnor i stenfrukter innehåller cyanid, så en pling till vet är på sin plats.
Det hoppas jag inte, för det är ju fruktköttet man äter. 😃
Men själv kärnan innehåller cyanid hos stenfrukter men även t.ex. äppelkärnor gör det. Dels lär kärnan komma ut hel och dels ska det till rätt stora mängder kärnor för att det ska bli farligt. Lärde mig en gång att det krävs en kaffekopp äppelkärnor för att man ska ha en chans att ta död på någon och då ska de finmalas först. Vet inte om det stämmer. 😉
#5 Ris har cyanid i sig, och det äter vi.
Choklad är giftigt för människor. Alkohol är gift. Folk äter tide pods.
Att vi äter något är knappast bevis för att det inte är giftigt :P
Jag sa ju det, att det är mängden det hänger på. Men nu innehåller inte fruktköttet cyanid i varje fall. 😉
Ris tror jag inte innehåller cyanid. Däremot arsenik. Men choklad - är det giftigt nu också? 😕
Alltså då pratar vi ju om nått annat än det man normalt tänker på som "giftigt" ;)
#7 Arsenik var det ju, här blandar jag ihop mina gifter 🤪
Choklad har alltid varit giftigt. En sparv behöver bara äta en smartie för att dö, vi behöver dock trycka i oss närmare tio kilo 😂 Men giftigt är det.