Osäker vad hunden menar...
Jag brukar vandra mycket ute i naturen med min hund där han kan springa löst. Så är det också skönt att inte behöva oroa sig och bara avnjuta landskapen/ promenaden. Har fastnat på en sak dock, han brukar lägga sig och bara kolla på mig vid flera tillfällen under promenaden. Eftersom han gör det så ofta så börjar jag bli fundersam vad han vill/ menar.
Kan tillägga att i de flesta fallen så verkar det inte bero på trötthet, då det kan hända i början av promenaden.
Han kanske vill bli road. Kasta pinnar eller gömma. Lite hjärnjympa!
Jag gömde mig ibland och så fick hundarna leta, hade med en boll ut, pinnar har jag dålig erfarenhet av. Ibland om någon av barnen var med så hade jag långlinan och en vante från barnet tex så fick de söka. En av mina hundar kunde söka upp ett papper som barnen tagit i. De vill ha lite att trötta hjärnan med, inte bara motion.
Men den gamla hunden leker jag gömma inne så hon får använda nosen. Likaså sök efter sina matkulor, så blir hon trött och sover bättre.
Prova olika alternativ så kanske du kan lista ut när din hund lägger sig och stirrar på dig. Den söker kontakt! Mvh/WL🌺
Här gällde egen tomt och inne i det jag skrev, jag har haft hundar levt med hundar i 71 år. Att ha hund i lina under uppsikt och kontroll går bra. Likaså på inhägnade område såsom tomten, rastgården mm. De labbar jag haft går lösa även i stan. De går fot och lyder.
Men är man osäker på att de kan dra iväg får man naturligtvis hitta rastgårdar där man stimulerar. Jag har haft omplaceringar som inte går att ha lösa alls pga tidigare vanvård. Det gäller väl alla hundar att de är olika individer och att man individanpassar. Som nyfödd fanns bara en varm plats det var hundkorgen, hunden finns i mitt blod. Många har det blivit genom åren. Min först egna hund var en Collie. Man får anpassa sig efter omständigheterna. Mvh/WL🌺
#3 ,Det var till ts som skrev att hennes hund springer lös i skogen.
#1 Tack för tipset! Jag aktiverar den lite grann under vandringen, men kanske inte är tillräckligt. Ska ge det ett försök 🙂
#2 Visste inte det var så strikt, men han jagar inte som tur är och springer inte långt ifrån. Väldigt nära och kontaktsökande. Men nu vet jag iaf vad som gäller, tack!
#4 “I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.”
Det osynliga kopplet, bandet mellan ägare och hund är ibland starkare än koppel. Mina Labbar darrar i baken då de ser hararna i parken. Men de skulle aldrig dra iväg. De vet precis. Men de omplaceringar jag haft så var det full koll som gällde, för andra hade lösa hundar som inte lydde på direkt inkallning. Det var hundar som haft det svårt och var osäkra. Då fick man vara beredd på att det smällde.
Det finns platser att träna på stora fält och löplina, rastgårdar, helst då de är tomma, har man en hund som vet vad som gäller kan man i områden man känner ha dom lösa. Vissa raser bryr sig inte om vilt så mycket heller. Men bra att veta vilka regler som gäller i skog och mark.
Mvh/WL🌺
dog_handler, fatttar inte riktigt. Lägger han sig ner och vägrar gå? Eller ligger han bara så en liten stund och springer sen vidare efter dig?
Tycker väl inte det låter som en lekinvit, om han bara ligger där stilla, men har inge andra idéer heller.
Lägger han sig bakom dig eller springer han före och vänder sig mot dig? Det är en rätt stor skillnad på VAR och även HUR hunden lägger sig. Hur har han huvudet, öronen, svansen? Ligger han på spänn eller mer avslappnat?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Håller med Lona, det är omöjligt att säga utan en närmare beskrivning av HUR hunden lägger sig och vilken attityd den har. Att hunden lägger sig kan vara allt från smärta till bus, men då ser det väldigt olika ut.
Kan definitivt vara väldigt olika orsaker. Min hund kan faktiskt lägga sig i en liten "protest" vid relativt sällsynta tillfällen, när han inte vill gå åt det hållet vi börjar gå.. typ..bort från en rolig gräsplan eller in i huset igen :) Han kommer dock när man lockar, men det är ett liten sak han kan få för sig.
Precis!
Det kan vara uppmanande med resta öron livlig blick, eller om den bara faller ner , suckar stretar emot. Eller sätter sig och tittar intensivt i ögonen. Min ena Labbe gör det och då är det att hon vill något , då får man gissa. Oftast är hon uttråkad då, eller aja mig inte passar mattiden.
Som sagt man får fundera gissa och testa….Mvh/WL🌺
Det liknar en fråga! Vad ska ske, eller ska vi hitta på något? Lägger de huvudet lite på sned så är det ofta en undran. Du listar nog ut med tiden. Det kan vara en uppfordran också till lek. - Mvh/WL🌺