Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 653 ggr
Rosen82
2019-05-08 10:30
0

Mask

I går och idag när min äldre hund bajsade så var det lite löst men det såg ut som små vita sandkorn kan det vara mask? Hört att det inte ska vara farligt att avmaska hunden om det inte skulle vara mask

hemul
2019-05-08 11:22
0

Det skulle i så fall vara äggen du ser, men vet inte om man brukar kunna se dem. Själva maskarna är anting spolformade (som bitar av sytrådtråd) eller som platta band.

Det finns test man kan köpa. Även om det inte är farligt att avmaska så är det ändå ett gift och hunden kan bli lite risig av det, så lite dumt att göra det i onödan.

https://www.apotea.se/mask-hos-hund

Lona
2019-05-08 15:03
1

Största faran med att avmaska i onödan eller mot fel sorts mask är att maskarna blir resistenta. För hästar är maskpreparaten redan receptbelagda eftersom folk har avmaskat för ofta och på fel indikationer. Förutom valpar och tex vid vissa utlandsresor så bör man inte avmaska utan att först ha kollat OM hunden har mask och VILKEN TYP av mask det är. Skaffa ett "Kolla masken" - kit på tex apotea.se och följ instruktionerna, det är inte krångligt alls. Om hunden visar sig ha mask så ta ett avmaskningsmedel med så smalt spektrum som möjligt, dvs som enbart tar just den typen av mask. Att ta ett bredspektrumpreparat som tar alla möjliga masktyper ökar också risken för resistens (samma effekt som med antibiotikaresistens). Sen är det förstås bra för hunden också att slippa onödig avmaskning. Du kan givetvis även prata med veterinären, men det är lite overkill och ger ett större hål i plånboken… 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2019-05-08 15:27
0

Å fan! Ännu mer skäl att göra testet då.