Tre hundar?
Min valp är född idag! 😍 Efter två års längtande! Och nu slår de på riktigt till, tvivlen… Tänk om en tredje hund är världens sämsta ide? Tänk om jag inte kommer att räcka till åt alla? Tänk om det blir för mycket? Orkar jag verkligen med livsomställningen och berg- och dalbanan som det innebär att ha valp och unghund? (Mina andra två är alltså 8 och 4 år så det mesta går på ren rutin…) BEHÖVER jag faktist en till hund?
Vet att jag tänkte precis likadant inför hund nummer två, och det blev ju hur bra som helst. Andra som känt såhär eller är jag världens veligaste människa? 😃
Behöver du en hund till? Nä, det behöver du kanske inte. Men vill du ha en till? Förmodligen:) Jag hade 2 när jag behöll en valp efter min tik. Visst blir det mer jobb med 3 hundar, men även mer glädje. Mina hundar är 9, 5 och 2 år. Jag har mina med till jobbet, så det är lite lättare. Du får väga för och emot, och se vad som blir bäst för dej. Vad är det för ras/raser? Jag har 2 schäfrar och en liten blandis. Jag tvekade aldrig till 3:e hunden. Fundera och känn efter, så blir det nog bra:))
De andra två är en tibetansk spaniel och en schapendoes och den kommande är en briard. "På pappret" finns det liksom inget som väger emot egentligen. Jag tror att valpen kommer att passa riktigt bra in i våra liv. Det är alla dedär "tänk om…" worst case scenario som snurrar i huvudet. Men jag är sån annars som mänska oxå. Ska helst ha allt planerat in i minsta detalj inklusive plan b, c, d, e, och f… Och sånt är ju lite svårt då det gäller djur :)
#2 Åhå jag tror jag vet vilken kull det är ;) (Satt precis och såg valpbilderna…)
Jag tror att lite tvivel och osäkerhet hör till. Kanske är det till och med sunt. Men jag tror också att man ska lita på sin magkänsla och inte alltid på vad tankarna säger, och det låter som om du verkligen vill ha den där tredje hunden. Då kommer du få det att funka.
#3 briardvärlden är liten 😃
#5 Ja ;) Om det är de jag tänker på gillar jag uppfödaren skarpt iaf!
Åh, kan inte du berätta lite om schapendoes? Har tittat lite på dem också men det är alltid kul att höra från ägare av rasen som kan berätta om deras för och nackdelar! Sen tror jag nog att en tredje hund kommer bli hur bra som helst om du har väntat och tänkt i två år ;) blir alltid överväldigande när man närmar sig så stora beslut och de liksom blir mer påtagliga :)
#7 Kul att du är intresserad av schapendoes! De är härliga 🙂 nackdelarna som jag ser det är att de har lätt till separationsångest och kan va ganska "mammiga". Vill ha koll på flocken hela tiden. Sen finns det lite väl reserverade individer i rasen, men min tjej är tvärtom lite översocial så det finns över hela skalan där 🙂 Som de vallhundar de är får man satsa på passivitetsträningen då de lätt går upp i varv. Avknappen finns nog där, men de tycker På-knappen är ett betydligt roligare läge själva 😉
Fördelarna då, deras livsglädje, energi och träningslust framför allt 😍 De är inte så värst veka hundar (jämfört med typ border collies) så de tål en klumpig nybörjare till matte på träningsplanen ganska bra 😃 Perfekta skogsmullehundar då de inte drar iväg på egen hand utan håller koll på en själva. Pälsen är lättskött, beroende på pälskvalitet är det enda som behövs en genomborstning 1-4 gånger/månad och inte fäller de just nånting heller. De älskar att springa och är naturbegåvningar på agility 🙂 Fråga gärna om det är nåt mera du undrar över!
Hade tre hundar och gick jättebra. Hade dåligt samvete ibland men har jag även med två hundar. Men ska man inte ha. Gjorde mycket tillsammans med dem och de hade sin tid med oss var och en också ibland. Men de trivdes superbra :) Planerade upp kring kloklippning, pälsvård mm. så var hund hade sin dag och så
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade du INTE tvekat det minsta, då hade det nog varit värre, just för att du då inte tänkt igenom allt ordentligt, inte förberett dig på att det kanske blir lite annat än du tänkt dig osv. Att vara lite nervös, tveka, lägga upp planer för hur man gör om det inte blir som önskat osv tror jag bara är sunt.
Sedan får du ju såklart fundera på dina frågor ordentligt. Kanske du har någon hundägande vän som känner dig väl som kan bolla tankar och idéer med? Just att en vända till fundera på om en till hund passar in i ens liv är nog bara bra att fundera på.
Däremot kan du skippa tanken på om du behöver en till hund eller inte. Rent krasst så är det ytterst få hundägare som faktiskt behöver en hund, det är väl nästan bara synskadade med ledarhundar, polis och vissa vallhundsägare med får som faktiskt behöver hund. Resten har hund för att de trivs otroligt bra med det, och det är ju faktiskt en bra anledning det med :D
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det känns faktist betydligt bättre nu hörrni, en månad efteråt när chocken hunnit lägga sej 😃 Visst kommer man säkert att behöva anpassa sej och somliga saker blir säkert krångligare, men det ska nog fixa sej med kärlek och tålamod 😍 valpen får ju världens bästa start i livet hos en superbra uppfödare så vad kan gå fel lixom 👍