Bilbur för två
Kommer snart hämta vår andra hund så vi letar efter en prisvärd, praktisk och säker dubbelbur. Vi har en rätt rymlig kombi men ser helst att det finns plats kvar för packning trots dubbelbur om det är möjligt. Hundarna är två vuxna cockrar. Tar gärna emot tips på vad man ska tänka på samt förstås bra märken Glad påsk förresten!
Artfex är ju bra och mycket billigare än tex mimburar. Dock vill man ha det jättebilligt o säkert kolla blocket. Men som sagt annars artfex är super!
Såvitt jag vet är MIM och Artfex de enda burarna som är krocktestade. Jag blev påkörd snett bakifrån en gång när jag hade en jeppe-bur, bakluckan for upp och ena burdörren hamnade fem meter bort. Burgallret var helt intryckt på ett ställe och vassa piggar var riktade in mot buren, som tur var hade jag mellanväggen i och min hund satt på den oskadda sidan. Efter det bytte jag till MIM, jag har dock lyckats undvika att behöva testa den i en skarp situation :)
#2 Vad otäckt med olyckan ni var med om! Tur i oturen kan man säga eftersom iaf din hund klarade sig utan skador. Jo, vi har tittat på de krocktestade varianterna men pris och utrymmet de tar har avskräckt. Med fyra i familjen och två hundar blir det inte kvar plats för packning ens med en hyfsat stor kombi. #1 ska titta på Artfex. Tror vi missat det märket när vi kollat.
Skillnaden mellan Artfex och Mim är vad jag kan minnas att artfex är bara krocktestad via frontalkrock medan Mim kroktestad(Och krocksäkrad, om jag minns rätt?) både vid både front och bak, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet vid köp av bur.
-
jag har bilbälte åt hunden…känns säkrare än bur tycker jag iallafall
#4 Ja och rullning tydligen :-) "Variocage är krocktestade i enlighet med SP:s SPCT-metod och uppfyller dess samtliga kriterier för krock framifrån, bakifrån samt rullning." (https://www.mimsafe.se/sv/sakra-produkterhusdjurfordon/variocage/)