Blir galen!
Hallo har en ca 2 årog australian shepherd Hon var rums ren och jätte snäll mot våra andra hundar, Sen fick hon valpar (var inte planerat) Vi sålde dom när dom var över 8 veckor jag tror den sista blev vi av med när hon var 3 månader. Men iaf. Jag gav man n hund till min man syster så länge med hundvalparna så att hon kunde sälja dom och så vidare. När hon kommer hem igen börjar hon kissa och bajsa inne om hon inte kommer in i barnens spel rum så kissar bajsar hon någon annan stans vi kan ha varit ute och efter 10 min sätter hon sig och kissar. Och när jag går ut med alla hundar asså min andra aussie och chiuaiha då nät hon ser en annan hun attackerar hon varan andra aussie och om jag går själv vill hon verkligen till den andra hunden. Hon var inte så förut! Och jag börjar bli galen på henne. Jag vet inte om hon kissade inne redan när hon var hos min mans syster. Då jag inte tror riktigt på henne. Men eftersom hon börjar jag kissa och bajsa har alla andra hundar med börjat. Blir lite småt galen när man vaknar på natten och måste först städa för att gå på toa. Varför gör hon detta har någon någon ide vad jag kann göra. Vill inte låsa in henne i buren på natten. Men det är det enda stället hon håller sig. Hur i tusan ska jag göra henne bra igen när hon är så trotsig! Hon lyssnar inte på mig mera heller och det irriterar riktigt,
Börja med ett veterinärbesök och kolla upp hela huden!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Resten av hunden också kanske? 😛
#2, Ooops! Det trillade bort ett "n" där, ja.😃
TS; din hund mår uppenbart inte bra av någon anledning. Hon "trotsar" inte utan sannolikt är något fel fysiskt (sjukdom, smärta) eller så mår hon dåligt mentalt av någon anledning. Stressad, osäker, under/över/felaktiverad?
Hur mådde hon när hon hade sina valpar? Hur var hon som mamma?
Hur ser era dagar ut? Har något annat hemma förändrats? Aussies kan ju vara ganska svåra hundar att få i "rätt balans" när det gäller mentaliteten (för att inte tala om att det finns en hel del aussies som har svagheter mentalt).
Har hon gjort MH? Hur ser föräldrars och syskons MHn ut? Det känns kanske inte relevant med ett MH när det gäller att hunden gör ifrån sig inne, men det ger en fingervisning om mentaliteten i stort.
Så, börja med en grundlig veterinärundersökning. Se till att få hela hunden kollad ordentligt, är hon tex HD/ED-röntgad? Kör igenom diverse blodprover inklusive fästingburna sjukdomar.
Det är för övrigt olagligt att förvara hund i bur så det är inte en lösning. Även om det vore lagligt hade det ju ändå inte varit en lösning, bara ett sätt att blunda för problemet.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Burförvaring är förbjuden, men det vet du kanske.