Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1281 ggr
kalindas
0

Rinnande ögon valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit och tittat på en valp och de var fullt friska och sunda, men några av dem har pyttelite rinnande ögon. En kompis valpar hade liknande som små, men det växte bort sen. Ögonen var i övrig klara och fina och inget knipande, bara lite fuktiga. Funderar på vad orsaken kan vara…
Vitaminbrist? Drag? Hårstrå som växer fel?
Har någon haft detta på valpar? Gick det över? Eller krävdes någon typ av behandling?
Vill ju gärna ha denna hunden, men blir ju lite orolig så det inte är nåt som blir ett bestående problem.

/Elisa

tiger tok
1

Hade min också, samma ras dessutom. Inga problem alls. Men ring och rådfråga veterinär om du är osäker!

kalindas
0

Tryggt att veta! 🙂
Tror väl egentligen inte att det är något större problem. Mest nyfiken på om någon varit med om det på sin valp. När försvann det på din?
Kommer köpa henne och skulle jag uppleva det som ett problem, så får veterinären kolla lite extra vid nästa vaccinering. 🙂

/Elisa

kalindas
2

Kollat runt nu och det verkar vara ett vanligt fenomen på Västgöta valpar. Så jag behöver inte vara hypokondrisk. 😃
Så om två dagar flyttar denna tjejen hem till mig! *längtar*

/Elisa

[Tisstassen]
0

Vissa individer (gener) har mer rinniga ögon som jag förstått det. Sedan finns det yttre faktorer som tex plastskålar som kan påverka, detta som jag förstått det pga att det blir mer bakterier i plastskålar och detta påverkar. Ha rostfri eller glas/porslin för att minska risken En av mina russkiy har en del rinn i ögonen, alltid haft. En veterinär har tipsat mig om att det är bra att ta en bomullstuss med ljummet vatten och torka bort ibland, både för det kan missfärga, men främst för att de kan klia/irritera huden runt ögat :)

tiger tok
0

#2 det försvann nästan omedelbart, verkade bara vara ett ”problem” hos uppfödaren.

kalindas
1

Var lite samma med min kompis valpkull, när valparna flyttade så försvann problemet. 🙂

/Elisa