Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1900 ggr
Elvis-Ike
0

Stolt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har skrivit här inne om min vita herdehund som varit allt från destruktiv till aggressiv.

han tuggade sönder allt, han drog i kopplet, hoppade på alla, gick till "anfall" mot andra hundar, fick utbrott på barn och människor när man gick förbi dom.

Jag gick allmänlydnad för att få hjälp och komma närmre Elvis, men detta gav inget. vi klarade kurs momenten med galans men hemma var han direkt på igen.

Iaf så ville jag skryta lite och berätta hur jag gjort och vad jag gjort och hur det gått för oss. Till att börja med är Elvis en vit herdehund på 1år och 8 månader. när jag hade problem var Elvis nyss ett år fyllda och höll på fram tills för två månader sedan.

Jag tränar mer intensivt, sitt, ligg, kom hit, gå fint, tass, sitt vacker, rulla runt, loss osv.
när han hoppar vände vi ryggen mot och sa sitt, när han satt fick han godis och vi kunde vända oss om och ja han satt kvar, efter 3 veckors dos av denna behandlingen varje dag tröttnade han på att hoppa och har nu slutat.
Han slutade vara destruktiv och bita sönder saker allt eftersom jag slutade bry mig.
Vi tränade varje dag varje tur på gå fint och sitt under promenaderna det gjorde vi i 2 månader och 3 veckor nu går jag med han, inte han med alla andra eller ja gör utfall, varken mot människor eller djur.
senaste utfallet han gjorde var mot en stor hund en blandis på pittbull och något annat, men den hunden stod långt om länge innan vi kom och morrade och tittade snett.
så jag klandrar inte Elvis, jag sa till Elvis, här går vi, han lyssnade dock inte den gången, jag sa ytterligare en gång här går vi, sen en liten vink med kom hit och klapp i benet, han kom på studds och lutade bry sig om den morrande hunden.

jag blir så stolt över att mitt långa tålamod och min hårda träning äntligen givit resultat.
plus att nu är det bara jag som går med Elvis, innan var det både, jag, min sambo, hans mamma, hans pappa, hans syster.
Så jag vet inte riktigt hur hård man ska va på vilka som ska hålla i snöret..
Men det kanske blev för många som tog han?

kerstinjoh
0

Vad härligt att läsa att det har gett resultat.

Jag kämpar med min bångstyrige Alfons och ser små, små förbättringar.Glad

AnneN
0

Härligt att det går så bra för er =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Vad roligt att det går bra för er :)

Elvis-Ike
0

tack alla :)

nobsan
0

#0. Sträck på dej. Duhar all rätt i världen att vara stolt. Jag får bara gratulera. Där ser man vad det lönar sej att jobba. Din hund är säkert lika glad och stolt. Och tryggare i sin vardag.

Elvis-Ike
0

tack nobsan :)

ja han är super glad att vi äntligen slutat bråka under våra promenader, men vissa dagar är vi tillbaka i bråket, men bara om han vill busa istället för att gå :)

Men så är det väl innan blir vuxen..

det är väl även en sådan sak jag får ta tills han inser att busa är roligare ju längre man håller sig  heheRäcka ut tungan

lena1
0

jag kan bara säga grattis till dig…du har gjort ett jättefint jobb…och självklart ska du vara stolt,man blir ju så glad när man ser att tålamod och träning ger ett bra resultat :-).

du tar upp en väldigt viktig sak just med det där att flera har gått med honom,många ggr så är det bästa att en tar ansvaret att lära upp hunden oavsett om det är omplacering eller inte,det kan spela mycket stor roll för dem framåt….jag har alltid varit den som tagit valp unghunds stadiet här hemma och har på det viset alltid haft hundar som kan gå ut med övriga familjen också.

snodden hade som liten separations ångest ett tag…han vägrade gå ut med någon annan i familjen än matte, men efter en vecka med prommisar med sönerna så gick det över,,,men än idag om jag råkar komma ut samtidigt som någon av sönerna är ute med honom så vägrar han gå någon annanstans än till mig han tvär vägrar alltså :-)),så det gäller att jag inte visar att jag ska ut i samma veva som honom :-).

Elvis-Ike
0

tack :)

ja jag hade en tanke på att det spelade roll hur många man var som tog ut hunden. vilken tur då att det bara är jag som tar ut Ike förutom när Håkan är hemma för då tar han Ike men det är inte ofta, då han jobbar mer än mig.

lena1
0

ja precis att dom går ut med övriga…menas ju inte med att det är dom som jobbar med dem,när jag sedan ser att allt sitter som det ska…så har jag släppt mina på de andra också…och då lyder han ju automatiskt liksom :-)….

Elvis-Ike
0

precis :) känns som att man får en klarare syn på saker och ting efter ett år med egen hund än med 20 år i familj med hund :)

hehe.. Nej för som hemma hos mamma har vi alltid turats om att ta ut hundarna och det har aldrig varit problem.. men hos oss var det problem.. så man frågar ju vad är det som gör att hunden blir på detta sättet men nu ser man det på ett annat sätt :)

KickanLilja
0

Måste säga att jag är imponerad av ditt tålamod! Grattis!