Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1018 ggr
Fiffiona
0

I valet och kvalet...

Jag har haft hundar hela min uppväxt, både vallhundar i familjen och egna som jag tränat och tävlat agility och lydnad med. Nu är jag 25, bor med min sambo och har bestämt mig för att skaffa hund igen. Jag söker en liten till mellanstor hund med lite krut i för att återuppta tävlandet igen. Då vi bor i lägenhet blir det rätt viktigt med en "av-och-påknapp" så att hunden klarar av att ta det lugnt och slappna av när vi är inomhus. Det största problemet är att min sambo har lätt allergi, så det bör därför vara en ras som är någorlunda allergivänlig. Har ni några tips på vad det skulle kunna vara? 😊

tiger tok
1

Pudel

Isalel
1

När du säger att du vill tävla, är det på hobbynivå eller har du höga ambitioner?

Bjornberg
2

Pudel eller pumi tänker jag spontant. Pumin är dock rätt skallbenägen så om de ska fungera i lägenhet krävs mycket träning, i övrigt väldigt trevliga.

damdidam
0
[IdaSoren]
9

Vill flika in att det inte finns några raser som är allergivänliga och att det är superviktigt att din sambo får träffa den individen ni funderar på att köpa innan ni låter köpet gå igenom. Det räcker alltså inte med att hen har träffat samma ras, då det är individuellt även när det gäller olika individer av hundar. Hoppas ni hittar en hund som det funkar bra med! 🙂

Sabah
2

Jag tänker spontant på Schnauzer. De är pigga, alerta hundar som gillar att hänga med på det mesta! Lagom stora och lugna inomhus. Många har sagt till mig att de ska vara mer allergivänliga men de jag kände som var allergiska mot hundar reagerde på min hund som jag hade. Så jag håller med IdaSoren om att det är individen och inte alltid rasen man får gå efter.

💖🧡💛💚💙💜

[Forest]
3

Bra o veta är att valpar brukar man som allergiker reagera mer på än vuxen hund. Vi har en son med pälsallergi och reagerar även på saliven (inte så jätte mycket nu mer som barn). Vi valde skaffa Pudel och helt djurfritt i hans rum. Vi bada varje vecka första tiden sen var 10 dag. Vi har inte köpt shampoo som finns allergishampo som man tvättar hunden med men vet om dom som gör det med mycket bra resultat. Nu har vi tre pudlar sonen bor med flickvän och han tar allergitablett innan han kmr hit. Sover dom över städas gästrummet väl då vi även har katter. Hundarnas badas inna han kmr(för sova över) men inte katterna 😁 Innan ni bestämmer er så vill jag ge rådet att man kontaktar uppfödare för träff och se hur din sambo klarar av allergin. Dom bör bara ha 1 ras och inga mer djur om din sambo reagerar på olika pälsdjur. 😊 Du hittar ofta uppfödare på deras rassida som står på skk svenska pudelklubben. Utöver detta så bör man veta att Pudel kräver mycket pälsvård. Tips på 2 raser Pudel,schnauzer dessa finns olika storlekar.