Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2815 ggr
Emki
0

Era tips till hund som drar

Min snart 10 månaders golden är på vissa promenader omöjlig. Och det är såå jobbigt. Han drar å drar å drar. Jag kan stanna, vänta tills han tar kontakt eller går tillbaka några steg, men så fort vi börjar gå igen, kan han verkligen ta fart å börja springa framåt. Det sliter på både armar och tålamodet när han håller på så.. och jag vet inte vad jag ska göra. Detta händer oftast dock när vi går längre promenader eller på nya ställen. Annars kan han bara lagomt dra i kopplet, men inte sådär sinnessjukt mycket. Har även provat hemma att han ska vara följsam det brukar gå bra, men såfort vi kommer ut är det helt annorlunda. Vissa gånger blir det fel från min sida också, när jag tappar tålamodet kan jag dra tillbaka - vilket jag vet att man inte ska göra för då drar han bara mer. Har ni haft någon hund som dragit riktigt mycket? Hur han ni gjort och gått tillväga? Tillägg: Har alltid sele på längre promenader eller när jag vet att han kan bli såhär odräglig. Tycker de är obehagligt å ha halsband när han drar så mycket. Men har funderat på att skaffa en vgw sele under tiden jag försöker träna bort detta? Någon som provat sånna? Att ha hans lös brukar gå bra, nästan skönare å ha han lös då han gillar att stanna och utforska eller springa en bit före för att sedan vänta in matte, men man kan ju inte ha dom lös i alla terränger, sen vill jag att han ska kunna gå bra i koppel om tex min lillasyster skulle vilja gå med honom. Nu skulle hon flyga som en vante om hon håller honom själv.

Elsis matte
6

För envisa dragare tycker jag att man får bättre resultat om man istället för att bara reagera på drag i kopplet, bestämmer att hunden inte får gå förbi din kroppslinje (om du tänker att det går en linje ut från respektive axel). Hunden får alltså gå som den vill bakom dig eller vid din sida, men inte längre fram. Jag har använt den strategin på några olika inbitna "draghundar" med bra resultat. Det jag har gjort är att se till att hunden står snett bakom mig när vi börjar gå, och om den är på väg förbi mig kliver jag ut i vägen och hejdar den. Hinner hunden förbi så tar jag tillbaka den till en position snett bakom mig. Det kan låta tråkigt att hunden ska hålla sig så långt bak, men efterhand, när hunden pålitligt går lugnt med mig kan jag låta den glida fram alltmer och nu istället övergå till kriteriet att kopplet inte ska spännas (vilket inte är lika svårt när hunden väl är van att gå lugnt).

Isalel
0

Mitt absolut bäst verksamma sätt att jobba hittills är flexikoppel! Min hund tycker omvärlden är väldigt intressant och hon har naturligt ett ganska långt avstånd till mig som förare, hon jobbar helt enkelt bättre en bit ifrån! Jag är mycket lugnare med ett långt flexikoppel där jag slipper bli lika irriterad vid koppelryck, men behöver samtidigt vara ganska aktiv med att få kontakt med henne inför kurvor/dolda partier/möten eller vid trafiksituationer. Efter att vi börjat med flexikoppel har hennes följsamhet ökat betydligt, tror det mesta hänger ihop med att vi har trevligare promenader utan en massa gnäll å irritation från min sida :P Nu kan hon, när jag begär (i de flesta fall), gå superfint brevid mig - men oftast får hon utforska fritt under våra promenader, för hon gillar det :D

Emki
1

#1 Vilket bra tips, och vilken rolig utmaning haha! Han e van att alltid få gå före, men ligger nog mycket i det du säger. Han har alltid så bråttom och kan inte gå lugnt. Så ska absolut prova detta. #2 Tyvärr kommer jag nog inte använda flexikoppel, dels pga att jag inte kan kontrollera min hund på samma sätt om han är flera meter framför, men också för att med ett flexi är kopplet alltid spänt, vilket hunden lär sig.. Utforska får han göra på promenader där jag kan ha han löst, eller kopplad i skogen etc då jag i regel har längre koppel, men endå inte vill ha han löst. Men tack för tipset endå! Och kul att ni har fått trevligare promenader med mer följsamhet 😊

Isalel
2

#3 nej jag vet att flexikoppel är lite kontroversiellt :) men jag vet inte om det är olika på olika varianter? Jag upplever en mycket tydlig skillnad på när kopplet är spänt/slut mot när det fortfarande finns rulle kvar? Min hund drar väldigt sällan slut på rullen och går mer vid min sida nu än innan, så att de lär sig att kopplet är sträckt tror jag inte är en absolut sanning. Och det där med kontrollen är det som jag tycker har blivit bättre just för mig för att jag måste ha den kontrollen genom kroppsspråk å röstläge istället för kontroll genom kopplet, eftersom det är ett sånt projekt att rulla in kopplet :) jag tvingar liksom mig själv att lyckas med andra sätt än kopplet i dom lägena. Men å andra sidan går vi mycket på långa raka cykelbanor med mycket goda möjligheter att ha tid att kalla in och få tillbaks hunden innan ev möten/andra risker - och så är min vovve 3 år och kanske är lite lättare att distrahera än en 10-månaders :) Samma ”taktik” med att tvinga sig själv att jobba mer ”utan” kopplet kan också vara att spänna fast hunden i hundförarbälte så att man har händerna fria, om man inte gillar flexikoppel! Hoppas ni hittar nån bra lösning :)

-Aida-
0

Håller med #4, flexi kan bidra till ökad kontroll, hunden får gå så snabbt den  behöver och drag o ryck i kopplet minskar. Förstår om TS inte vill sätta de på en ung hund, jag börja använda de när min hund var över 1 år just för att han sprang runt som en galning i flexit. Min syster hade problem med att hennes hund bara drog iväg i kopplet, då sa jag åt henne att prova flexi, hon va skeptisk men det fungerade utmärkt, hon slutade dra. Jag har 5 meter flexi och min hund går 5 meter framför mig och jag har fortfarande kontroll genom rösten och koppelkommandon man kan träna in, så fjutte ryck kan betyda nej eller stanna, så slipper man ens säga något, två klapp på sidan av mitt ben betyder kom hit.

Emki
0

Alltså vilken märbar skillnad, varför har jag aldrig hört talats om detta tidigare? Provade #1 alternativ.. promenaden må ha tagit lite längre men de var så skönt att han kunde gå avslappnat på sidan om mig! Han försökte tappert att hitta en väg förbi på både höger å vänster sida men icket. Enda gången det blev tjorv var när vi mötte 1 hund som var lös *suck*.. och en annan som började skälla väldigt mycket. Brukar försöka ha han "passiv" vid hundmöten, alltså att han får sitta ner. Och sedan går vi vidare när dom har passerat. Är det fel å göra så? Upplevde att han nu blev väldigt till sig och höll på å gorma och skulle inte sitta å grejer..och när han väl satte sig satte han sig åt hundens håll alltså så att han alltid följde den passerande hundens riktning. Jag tycker det är ok medans den passerar, men har den gått förbi vill jag kunna fortsätta gå framåt utan att han står/sitter å kollar å vägrar gå. För där blir det lätt att jag måste dra ite i kopplet för att han ska fatta att vi ska gå, han kan även vända sig om mitt i allt å kolla igen.. Tips där?

Elsis matte
0

Kul att det gjorde skillnad! Vad gäller hundmöten så får man prova sig fram och se vad som funkar. I den åldern är de ofta rätt tokiga i andra, och man får ta till strategin som leder till minst kaos, och sedan gradvis jobba sig mot sitt mål. Tar han emot godis vid hundmöten? I så fall skulle jag köra på att skamlöst muta… Typ köra upp en näve smaskigt godis framför hundens nos och låta honom slicka/gnaga fram det. När den andra hunden passerat och din hund börjar släppa intresset kan du slänga ut det du har kvar på marken och låta honom söka.

Emki
0

#7 Tyvärr ignorerar han allt som har med godis å göra, kanske om jag skulle ligga 1 steg före och börja innan han hinner snappa upp "oh, en annan hund kul!" Annars så ratar han det.. Förut så brydde han sig inte alls om andra hundar, men nu är ju allt så himla spännandel, och han ska sniffa på allt å alla helst 😂 Har funderat på att börja gå varje söndag i en grupp med folk som går med sina hundar för att träna honom på just den biten. Enda regeln dom har är att ingen av hundarna får hälsa på varandra. Men då skulle jag gärna vilja ha med någon man känner när man är lite folkskygg.. 🙈 Eventuellt när det blir varmare ute att sätta sig på en parkbänk där det går människor och hundar förbi, det har jag hört ska vara bra träning.

Hornslandet
0

#1 Jag har kört såhär också. Med blandade resultat.. Ofta är det ett jäkla jobb att ligga "ivägen" när han absolut vill finta sig förbi. Men jag tror det är bättre än att "stanna när det drar i kopplet", vilket inte haft nån effekt just alls på min hund.

MyCola
1

#5 Jag motsäger dig inte, men jag är lite nyfiken på hur flexikoppel kan bidra till ökad kontroll? Jag har garanterat mer kontroll över min hund om han går bredvid mig med ett halvmeters långt läderkoppel än om han går 5 meter framför mig i flexikoppel i sina egna tankar.

scooby999
0

Min hund var exakt som din! Jag köpte ett vgw bälte från Qurts kostar 435kr. Min blev som en helt annan hund rekommenderar starkt! Min Scooby drog jättemycket, sen tog vi på vgw bältet och han blev mycket lugnare han drar inget alls nu!!! https://www.qurts.se/produkter/vgwbalte/vgwbalte-selar/vgwbalte-extension.html länk till selen!

Emki
0

Om man har en sele med länk på både ryggen och fram till mot bogen, har det samma effekt som en vgw sele då? Om jag kopplar framtill istället för på ryggen?

scooby999
0

ja de borde funka !

anonympajas
0

gör dig roligare än omvärlden. lek lite på promenaderna, ta med en leksak, träna inkallning etc etc. 

Håller även med om flexikoppel. När jag inte känner för att ha honom lös (om jag är trött o inte orkar hålla 100% koll, han är trött o inte lyssnar elr om det är mkt människor ute o går) använder vi flexikoppel. Det är 8 meter så han kan springa en bit fram o även stanna och lukta på saker. Funkar jätte bra och kontrollen blir inte sämre? Jag ogillar när folk drar i kopplet för att få hunden att stanna eller lyssna eller följa efter. Träna hunden så du bara ska behöva använda rösten. Mkt lättare och du behöver inte dra i din stackars hund. Träna in lite lätta komandon för att gå fot, följa efter, inkallning och stanna. Det är lätt och underlättar avsevärt.

anonympajas
0

efter ett tag kan hunden gå lös o då kan den inte dra. så bra

Maja2
0

Jag tänker såhär:  Jag vill, genom belöning, lära hunden var den ska gå i förhållande till mig, sen sätter jag kommando på det. Precis som när man lär in fotgående, belönar jag rikligt när hunden går där jag vill. Kommandot "här" innebär för mig och mina hundar att de håller sig nära, men behöver inte gå fot, dvs med ögonkontakt. Ger jag frikommando så får de springa och nosa i kopplets längd ifall jag har koppel, sedan ger jag kommando "här" igen när nosandet är slut. Får de ingen belöning utan bara korrigeringar, så är det svårt att få en hund att förstå vad du vill.

MyCola
0

#14 Jag känner att jag har brist på kontroll just eftersom jag inte kan dra in min hund. Min hund går ofta några meter framför mig under promenader, men jag har åtminstone möjlighet att dra in honom till mig om jag måste.

Om ett plötsligt hundmöte uppstår och min hund går åtta meter från mig i ett flexikoppel har jag ingen kontroll och ingen möjlighet att dra in min hund. Tänk om den mötande hunden är en aggressiv hund på 70 kg? Eller en tik i höglöp?

Ett annat scenario, om min hund får för sig att springa rätt ut på den trafikerade vägen i ett åtta meter långt flexikoppel, återigen, jag har ingen möjlighet att dra in min hund till mig. Därför känner jag brist på kontroll i flexikoppel. I dessa två situationer hjälper det knappast att stanna upp och prata med sin hund.

Övningarna du och andra nämner i tråden går likaväl att göra i ett enkelt läderkoppel (vilket jag tycker är ett säkrare alternativ), jag gör det varje promenad utan att dra i min stackars hund.

Hornslandet
0

Älskar "gör dig roligare än omvärlden" 😂

kinjelooo
0

#18 min favorit med! 😄

[Forest]
0

Ts har det blivit värre den sista tiden? Har tikar alla 3 löper tänkte om han är på g att bli könsmogen o kanske det triggar honom med bli mer envis o drar mer. Våran äldsta tik är rätt jobbig just nu i höglöpet envis är dok matte oxå 😒

Emki
0

#20 Ja senaste tiden har det blivit mer.. trots att han r nyopad så vill han gärna dra 😂 Så misstänker att de är lite hormonrus å löptikar.