Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2073 ggr
Magdalena12345
0

Resursförsvar

Hej! Jag har skrivit här innan när detta beteende startade. Jag bor tillsammans med min sambo och min hund har känt och umgåtts med honom sen hon var 8 veckor (hon är nu 17 månader). När han kommer hem från jobbet tar hon genast en av sina leksaker eller ben i munnen och hälsar på honom väldigt stressat. Hon skyddar benet samtidigt som hon viftar på svansen och vill hälsa. Hon har också nafsat i luften men aldrig bitit. Hon är en ganska osäker hund fastän jag tycker själv att jag har varit väldigt noga med all sorters socialträning sen hon var valp. Hon skyddar även hemmet och grejer från andra hundar om de kommer över, vilket jag inte stör mig speciellt mycket på eftersom det går bra när hon inte är ”hemma”, hade också skyddat mina ägodelar från bekanta jag inte känner så väl… haha. Om min sambo exempelvis ger mig en kram elle liknande ska hon lägga sig i och jag uppfattar det som att hon försöker vakta mig. Jag undrar hur man jobbar bort detta beteende? Känns som att jag testat olika metoder men aldrig varit något vidare konsekvent i dessa eftersom jag är osäker på vad som är rätt att göra och vill inte förvärra situationen. Blir det värre av att avvisa henne från platsen? De flesta av dessa situationer uppkommer av naturliga anledningar i sängen och soffan, där hon fått lov att vara sen hon var liten. Förvärrar det beteendet att förbjuda dessa platser för henne? Tacksam för alla råd och erfarenheter gällande detta. Förstår att det inte är helt ovanligt, men jag vill göra rätt och inte göra situationen värre!

kinjelooo
1

Det är knepigt med osäkra hundar som ändå vill vara sociala, jag har också en sån, också med resursförsvar. Ho vaktar ben och annat gott (inte foder) samt sina utvalda sovplatser. 

Jag tog hjälp av en beteendeutredare då i vårt fall eskalerade problemet med tiden. Min hund får endast äta ben och andra smaskigheter som går att äta upp vid en sittning, för att jag inte ska behöva gå in och plocka eller att det ska ligga på golvet och spöka. Hon äter alltid i fred, vi undviker konflikter. 

När det gäller resursförsvar av sovplats så fick vi helt enkelt tänka om och ta bort henne från de ställen. Hon får inte ligga i soffan eller i sängen, sover på sina egna bäddar och socialt umgänge får hon på andra sätt än att sova bredvid. Hon kan inte hantera närhet på bra sätt så vi utsätter inte oss för detta. 

I ditt fall skulle jag sett till att hon inte behöver vakta sina grejer från andra hundar/människor, det är ett onödigt stressmoment och risk för slagsmål i värsta fall. Lär henne att tugga bara på en speciell plats och ha annars inte saker framme som hon vill vakta.  Jag skulle också ta bort henne ifrån situationer där hon vaktar dig, skicka till hennes plats eller helt enkelt putta bort och visa att du inte tolererar detta.  Belöna när hon gör rätt förstås :)

Semlalatte
1

#1 Finns inte så mycket att tillägga utan att upprepa det du redan sagt

Rafflan
1

När det kommer till resursförsvar på leksaker/ben är min erfarenhet att det är bäst att visa att jag inte är något hot, jag kommer inte ta det ifrån dem, osv, när dem fattat det minskar stressen runt att vakta saker så man kan träna hunden att släppa på kommando (bra om hunden tex tar olämpliga saker utomhus)

Att hon skyddar hemmets saker emot andra hundar skulle jag anse normalt, då dem inte är endel av hennes flock.

Min yngsta hund är väldigt "mattig" och ska gärna "skydda" mig emot andra hundar om jag sitter i tex soffan, så han har jag lärt att han får vara med mig men inte skydda mig, tex kan han ligga på min ena sida och andra hunden på andra sidan, samma när han vill vara med när sambon och jag ligger i soffan, han får vara med, men inte vakta.

Sedan är din hund en unghund, det kan vara så att det blir mycket bättre när hon mognat mer :)

Elsis matte
0

Tycker att du fått bra svar redan, har ett par saker att tillägga. Testa att inte låta henne ha leksaker och ben framme, vad händer med hälsandet då? Det låter som att sambon inte alls är aktiv med hunden utan bara bor med er? Om möjligt så skulle nog relationen mellan dem förbättras om han då och då gjorde lite aktiviteter och samarbetsövningar med henne. Oavsett om du väljer att inte låta henne vara i soffan/sängen mer eller inte, träna henne att gå till specifika platser (en hundbädd, ett hörn av mattan osv) på signal. Träna även att hoppa upp i soffan på signal. Se till att belöna upp alla platser ordentligt, så att hon är ivrig att följa signalen. Sedan har du ett redskap att få ner henne från soffan utan att det uppstår konflikt (för även om du förbjuder soffan kommer en hund som är van sedan valpben att då och då hamna där).

[Forest]
0

Vi har 1 som vaktar sin mat sina tuggben men det är mot sina systrar och katterna. Vi gör så här. Hon får äta i lung själv i vårat sovrum när skålen är tom så tas den bort. Tuggben är som tidigare tagits upp ätbart (små hundar) så malet brn med kycklig på är det som äts upp hela. Om inte så tar man upp resterna. Hon vaktar inte platser lr leksaker dock ska hon alltid ha en vante när man kmr hem för att bära på. Våran äldsta hund vaktar leksaker o matskålar/vattenskål om andra hundar kommer hit hem men innan så tar jag bort allt. Och jag tar då fram en helt annan vattenskål/ar och ställer dom på andra ställen än vad vattenskålarna står. På så sätt vaktas inget. Tycker det tagits upp bra tips och råd innan. Lycka till

kinjelooo
0

#4 skrev det som jag glömt bort. Lära hunden att gå till eller ifrån platsen på kommando underlättar väldigt mycket. Man kan göra det roligare genom att använda handtarget, då forsar du inte bort hunden utan ber den att göra ett trix :)