Dyra raser?
Varför är renrasiga shiba så dyra att köpa? Jag har kollat runt på lite uppfödare eftersom jag är lite inne på att skaffa en till hund så småningom och det blir då en shiba eller akita inu. De uppfödarna här i Sverige och Norge jag kontaktat tar 16-17 000 för en valp! Och de akitor jag kollat på i europa ligger mellan 17 och 20 000 svenska kronor. Det är utmärkta exemplar i och för sig, men jag vill ha en sådan då jag vill ställa ut. Är det rimliga pris?
Tillgång och efterfrågan styr väl som vanligt. Kan inte tänka mig att det finns jättemånga seriösa uppfödare av de raserna och då blir nog prisbilden därefter. Om det är rimligt eller inte får man komma fram till själv.
Det finns andra raser som har ungefär samma prisbild så helt ovanligt är det ju inte
Rimligt vete sjutton men det är normalpris. Shiba borde du kunna få tag på billigare, det finns ju massvis med uppfödare.
feral jesus
23-24000 norska kronor betalade personen som importerade min hane från Belgien till Norge allt som allt.
feral jesus
#2 Så många uppfödare av Shiba finns det väl inte? Finns ju bara ett tjugotal på SKK's uppfödarlista.
#2 Det beror på vad man har för referenspunkt… ;) För mig är 20+ mycket, men jag tänkte även i övriga Europa eftersom TS pratar om import.
feral jesus
#5 Missade att det inte bara var inom Sverige. För mig som äger Chihuahuor så är ju 20+ uppfödare lite, jag är ju van vid att kolla igenom 100+ 😉
Tack för svar alla! Har någon av er erfarenhet av import? Verkar komplicerat… :/ Vad innebär det att man måste anmäla till tullen? Om ni vet mer om import dela gärna med er! Det är inte tillfälle för mig att skaffa en till hund nu, om ett par år kanske. Men jag är runt och kollar olika uppfödare i europa redan :) Sen ska jag försöka gå på lite utställningar som du tipsa om tetri :)
#7 ska du åka ner och hämta själv inom EU är det inte så svårt om uppfödaren kan ordna alla papper, pass, vaccinationer osv hos veterinär. Jag har hämtat två från Spanien.
#7 Jag hämtade min akita inu hane från Finland för några veckor sen och man behöver ha EU-pass, giltig rabiesvaccinering och hunden måste vara ID-märkt. Dock kan ju reglerna kanske vara lite annorlunda för olika länder? Jag fick min 2-åriga hund för 300 € , dock har han dåliga höfter (D-grad). Han är ursprungligen en importhund från Japan, har såklart stamtavla.
Var inga problem att ta honom över gränsen. Hämtade med bil.
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
16 - 17 000 är väl inte dyrt för en hund eller?
15.000 tycker jag är ett rimligt pris för en valp med bra och fiska föräldrar och linjer. Skulle däremot inte ha något emot att ge ett högre pris för en valp om jag visste att föräldrarna var väl meriterade med bra höfter/armbågar/ögon/mentalitet osv. Skulle absolut kunna ge mellan 16.000-20.000:- om föräldradjuren var så som jag ville. För en "vanlig" frisk renrasig hund utan några särskilda bemärkelser skulle min maxgräns ligga på 15.000:-
#9 Jag har tittat på hundar från Frankrike, Ryssland och Polen. Är polen och Frankrike rabies land? Hur går det till om hunden skickas till mig istället för att jag åker och hämtar den?
Shiba är bättre om du vill satsa på utställning, lite beroende på varför du vill ställa ut. Det ställs så få akitor så ofta har man ingen konkurrans och placeringen är därför rätt värdelös… Jag har sett många skitfula akitor som är utställningschampions. Enligt mig känns det alltså rätt värdelöst att ställa ut i Sverige eftersom bedömningen inte säger något om "kvalitén" på hunden men vill man bara ha rosetter är det ju praktiskt. Av de länder du räknat upp skulle jag rekommendera Frankrike eftersom både Ryssland och Polen generellt har hemsk djurhållning. Uppfödarna kan ofta hjälpa till med export. Här är en text, på norska, som beskriver shiban (mycket stämmer även på akitan medan en del inte stämmer alls) väldigt bra; http://kennel-hakushu.com/?p=651
feral jesus
Var försiktig vid import. Många blir lurade och antingen får hem en hund med falska papper så stamtavla saknas, eller så kommer ingen hund. Bäst är ju att åka dit och kontrollera allt samt att söka på nätet för att se om det står negativa saker om uppfödaren.
#14 Fast de uppfödare jag kontaktat är väldigt informativa och alla viktiga papper och chip, rabies vaccination och stamtavla mm ingår i själva priset. Och jag betalar inget förrän valpen kommit fram. En kennel i Polen skickar till och med valpen hem till dörren :)
Jag skulle lätt kunna betala uppemot 20.000 för en hund från riktigt välplanerade, arbetande linjer med passande meriter. Och med passande meriter betyder det alltså meriter som har med det jag vill fokusera på att göra. Alltså betyder inte till exempel rallylydnad- eller utställningsmeriter speciellt mycket för mig eftersom jag vill fokusera på agility och bruks.
Dyker rätt kombo upp när det passar i livet är jag beredd på att betala :D
Sen tycker jag det är roligt att det inte finns något max-pris på hundar, att man får ta hur mycket betalt som helst. Klart att uppfödare med framgångsrika linjer ska få ta ett högre pris. Sen att hundar med bara utställningsmeriter säljs för hundratusen kronor på vissa ställen, tja, det är väl lite konstigt, men är folk villiga att betala så ser jag inget fel med det.
Jag skulle betala mer för en hund med mycket bra hälsoprofil, både vad gäller kropp och psyke. Men sådant görs inte.
Det stämmer väl i och för sig, betalar gärna 20 000 för en lovande, utmärkt akita valp :)
Anser inte det är dyrt alls, 16-17 tkr kostar många valpar även från vanligare raser som hos pudel så kan priset hamna där.
Tack för era åsikter! :)
Den hunden jag kanske kommer att få om det blir några valpar (Sheltie) 15 000kr dom födde också upp västgötaspetsar för samma pris jag tycker 15 000 är ganska dyrt men rimligt.
Min lilla kille kostade 16.000 och är det tredje dyraste jag någonsin köpt själv. Det är löjligt dyrt, men tänk på att uppfödarna sällan går med vinst ändå. Min var tvungen att födas med kejsarsnitt, det kostade 30.000 och sen blev det bara tre valpar och om man lägger på mat och alla annan utrustning (plus vetrinärbesök) så blir det inte mycket pengar i vinst, så jag förstår varför man gör det. Men om du vilöl ha en billigare hund kan du titta på en blandras, de brukar vara billigare (om man inte tittar på "designerhundar" såklart)😃
22 snittet brukar gå på försäkring 🤔 3 valpar brukar man inte gå mycket vinst på ändå. 😉
Jag tycker det är helt sjukt var folks tumstock för vad som räknas som en "dyr hund" är. De verkar helt gå på vad som är "vanligt" just nu, inte vad hunden faktiskt är värd eller kostade att föda upp.
1995 köpte mina föräldrar en renrasig, SKK-registrerad sheltie för 5000 kronor. Det var inget konstigt pris för rashundar på den tiden. Några år efter steg det till 8000. Jag minns i 2003 att en lite dyrare hund, som dvärgpudel, kostade 10 000. Bara riktiga undantag (Chihuahua, bulldog?) var dyrare än det.
När jag köpte min hund för snart tio år sedan var 10-12 000 vanligt för en genomsnittlig rashund. Nu kan man lätt räkna med att hosta upp 14-18 000. Jag såg nyligen flera rottweilerkullar för 20 000/valp, och en taxvalp för 30 000. Det är inte klokt. Jag kan köpa en häst för 20 000. En okej bil för mycket mindre.
Om femton år kommer rasvalpar säkert kosta 20-30 000 som normalpris, och folk kommer vänja sig vid det, och säga "om du inte kan hosta upp tjugo tusen för en valp, ska du inte ha hund!"
Vårt datorsetup från 1998 kostade 15 000 kronor. Idag är det tvärtom, tekniken blir billigare och billigare, men valpar blir oförklarligt dyrare.
"Tillgång och efterfrågan", att det finns många fler köpare än valpar, kostar inte uppfödarna tusentals kronor. Sälj valpen till den bästa köparen, inte den med fetast plånbok! (Och uppfödarna säger att de inte är giriga.)
Jag betalar inte för uppfödarens bensinkostnader, för medlemskap i rasklubbar, för utställningar, då kan de lika gärna be att jag ska betala allt foder som tiken någonsin ätit, sedan hon var valp. Jag betalar för hälsotester, parningskostnad, speciella kostnader runt dräktighet, och för att få valparna från födsel till åtta veckor. Ingenting annat.
En lista jag såg på det här, den är lite gammal (http://ulvus.bloggplatsen.se/2010/01/04/2363532-vad-kostar-valpen/) men den är från en uppfödare som pratar om att det är "SÅ DYRT" att föda upp valpar - när jag tar bort onödiga saker som jag inte betalar för ändå, blir totalkostnaden för i det här fallet en labradorkull, 23 000 kronor. Deras lista, inte min. Om de får 6-8 valpar blir det runt 3000 kronor per valp. Valpar idag kostar fem gånger så mycket!
Så jag tror inte ett ögonblick på det vanliga "uppfödare tjänar inga pengar, de förlorar pengar varje kull". Skitsnack. Man får inte 80-150 000 per kull och går i minus, inte ens med den kompletta listan de skrev.
På Blocket finns blandrasvalpar som är lika väl vaccinerade, avmaskade, försäkrade och omhändertagna som rasvalpar, och de kostar runt 6000 styck. Jag tycker inte att en stamtavla, och uppfödarens medlemskap i klubbar är värt att betala 2-3 gånger mer för en valp, som ändå är mer trolig att vara inavlad och sjuk och dö i förtid.
Ännu roligare om man föder upp Engelsk bulldogg, de lever i genomsnitt 5-6 år (två olika studier, i Finland och England). Sälj en valp för 25 000, och valpköparna kommer tillbaka för en ny om sex år, kanske snabbare.
Om man absolut vill ha en meriterad specialhund - visst - men jag vill bara ha en hund. Frisk, sund, och ett bra sällskap. Inte en övermeriterad arbetsmaskin, eller inavlad utställningshund. Och ändå kan jag inte få en renrasig valp för mindre än 14 000 idag.
För mig blir det blandraser och gatuhundar i fortsättningen, och jag är knappat ensam om det. Om uppfödarna inte vill att folk ska köpa såna hundar, borde de sänka priserna till en nivå vanliga dödliga kan ha råd med. Och om uppfödarna inte var så giriga skulle vi ha mycket mer pengar kvar efter att ha köpt valpen, för att ta HAND OM vår nya valp.
Jag ser inte ett problem med att en renrasig valp från seriösa uppfödare kostar runt 15k. Det är skäligt pris för det jobb de lägger ner och de utgifter de har.
Tinja var billig med sina 11 000 år 2015 😃 Asni tyckte jag var i det dyraste laget med sina 15 500 förra året, men jag tvekade inte ändå.
Vilken tur att det är så pass viktigt för mig att veta att den hund jag köper har de absolut bästa förutsättningarna för att ha de mentala, fysiska, arbetsmässiga och hälsomässiga egenskaper jag söker och trivs med att jag alltid är villig att betala för det!
Hade jag skitit i vad för egenskaper jag får hade jag ju kunnat ta första bästa från vilken valpproducent på blocket som helst, så länge den var billig och söt.
#24 Fast nu är det ju så att uppfödare oftast jobbar heltid vid sidan av uppfödningen, och de måste då ta ut semester(oftast obetald- för vem har 8-10 veckors betald semester?) och då förlorar man ju en hel del inkomst också : )
Så, om man tar parningsavigfter, vaccinationer, hälsokollar, eventuellt snitt(Vilket händer), foder, kostnader kring dräktighet, valppaket, eventuella tester(Min valp hade fått gå ett valptest) och det faktum att man står utan inkomst under tiden man är hemma med valparna så blir det helt plötsligt inte så mycket pengar över :)
Visst får man en slant men det är inte så mycket som du verkar ha fått bilden utav.
-
Borde inte raser som får få valpar vara lite dyrare? Vet inte om det är så, men det känns motiverat. Samma kostnader för att hålla tikarna, fara på utställning (som verkar vara obligatoriskt tyvärr) o.s.v.
Tror inte heller man blir rik på att ha en liten kennel. De jag träffat har antingen av ett lågavlönat jobb (typ hemtjänsten) eller drivit något annat hundrelaterat parallellt, som hundtrim. Eller är det ett par så kanske maken har ett bra jobb och hon jobbar deltid och kör kennel.