Löptik
Nu äntligen har min lilla tik börjat löpa, 18 nästan 19 månader gammal, så det var minst sagt ” efterlängtat”. Nu undrar jag lite, även om jag läst på en hel del så är det här min första hund och alltså min första hund som löper. Står överallt och många säger att löptikar ska hållas kopplade, men hur länge? Hur vet jag att löper är slut? Hur gör ni med tikar och är det någon som låter sin löptik gå lös? Kan jag ha henne lös i inhägnad på tomten som hon aldrig tagit sig ut ur förut? Eller finns det en risk att hon försöker rymma vid höglöp och att hon då också behöver vara kopplad på tomten? Många frågor, men ni som har lite kunskap och erfarenhet om detta får gärna dela med er :).
är det inte i 4veckor? jag har aldrig haft en tik men men ja…är det en stor tjej?
Löpet varar i ca 3 veckor och höglöpet börjar ca en vecka-10dagar in i löpet. Jag skulle hålla henne kopplad hela löpet, även på tomten, särskilt med tanke på att det är hennes första löp. Det är mycket som händer och du måste lära känna hennes sätt att hantera löpet innan du kan lita på henne. I min åsikt dvs, men löptikar kan rymma, de följer dofterna mer intensivt och tappar öronen. Höglöpet är jobbigast, min tik brukade bli väldigt kelig på ett jobbigt sätt och juckade på knäna på oss… Absolut inte lös i höglöpet!
Skulle inte heller ha henne lös innan du vet hur hon blir. Min hund tappar öronen totalt, det är som att hon blir döv. Nu är hon inte jättelydig annars heller men under löpet är det inget snack om att hon skulle totaltignorera mig ifall det fanns annat roligt att hitta på istället. Har henne inte lös inhägnat heller, det får vänta helt enkelt.
Hur länge en tik löper är olika, men allt från 2-4 veckor är helt normalt. Som ägare märker du troligtvis när det är klart. Nu under första löpet hade jag hållt henne kopplad för att se hur hon reagerar. Därefter får du ju se. Vissa löptikar gör att för att rymma så att de kan hitta någon snygg hane, och det finns även hanar som springer långt, och utan problem klättrar över 2m stängsel. Jag har aldrig min löptik lös utan uppsikt, och inte lös bland andra hundar(förutom på tränings/tävlingsplan). Och även om hon har en superinkallning och alltid är lös annars så har jag henne alltid kopplad hemmavid under löp. Man vet aldrig om det kommer en lös hane(har hänt), och då vill jag snabbt kunna hala in min hund och mota bort den framspringande.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Tack för era svar! Ska absolut ha henne kopplad för att se hur hon blir vid löp. En grej jag dock tycker är lite märkligt, är att så många hanhundar sticker till ens löptik? Ska inte de vara kopplade om de inte klarar att inte sticka efter löptikar.
#5 Jo det ska de. Alla hundar som inte har 100% inkallning/stopp oavsett störning ska inte gå lösa.
Tyvärr lyder folk ännu värre än deras hundar..
# 6 verkligen trist med folk som har sina hundar lösa när de inte borde :/. Jag tycker det borde införas någon form av hundkörkort så att oansvariga hundägare inte får skaffa hund, haha.