Tips valp inlärning
Hej!
Jag har en 8 veckors (snart 9) schäfervalp som jag hade behövt lite tips med. Vi kör med positiv förstärkning och det fungerar hur bra som helst, det enda jag tycker är svårt är när jag behöver nonchalera vissa beteenden. När han är trött men inte får ro till att sova/har tråkigt så gnager han t.ex. gärna på soffan, och jag vet inte riktigt hur jag ska bryta beteendet då jag försökt bryta innan han hinner börja tugga med t.ex. leksaker/ben osv. Det fungerar i kanske en minut och sedan återgår han till att tugga på soffan igen. Jag har än inte provat att sätta honom i en valphage när han gör så, men funderar om det verkligen kan fungera då han istället kanske sätter sig och tuggar på gallret/river kompostgallren.
Det andra problemet jag hade velat ha tips med är när vi är ute och kissar honom så sätter han sig gärna och vägrar gå. Jag brukar då nonchalera honom och belönar honom när han börjar gå igen/tar något steg mot mig och kopplet slaknar.
Problemet är att ibland så sätter han sig och käkar smågrus/biter på tegelväggen innan trappstegen från vår lägenhet istället för att fortsätta gå och jag vet inte hur jag ska få bukt med det. Det är riktigt svårt att avleda honom då det ju är lite självförstärkande att han lyckas äta sten och jag än inte hittat något som kan avleda honom så bra i mat eller lekväg, och jag vill inte samtidigt gå fram mot honom då det känns som att han får belöning med min uppmärksamhet när han äter sten och därmed fortsätter med det. Så här års så ligger det ju dessutom grus överallt ute så det är rätt svårt att rasta honom i en kontrollerad miljö.
Jag har också en lite off-topic fråga - ni som ger era hundar mjukost, kan det ges till valpar också? Jag tänker att det kanske är lite för salt/kryddigt för hans mage, även om jag gärna hade testat det som belöning.
Tack!
Jag tror som du säger att gnaga/tugga på småstenar är självförstärkande och därmed inte kommer öka för att du går fram till valpen. Var bara neutral och lugn tror jag att risken är liten. Men jag skulle helt enkelt undvika situationen du beskriver genom att bära ut valpen en bit bort från ert hus innan han får gå själv, det brukar vara lättare för valpen att komma igång då också. När han är mer sugen på att gå ut så kommer förmodligen stenätandet vid huset försvinna. Har du möjlighet att stänga för så att valpen inte kommer åt soffan? Annars skulle jag lugnt lyfta bort varje gång han börjar bita i den, eftersom jag misstänker att det också kan vara självförstärkande. Vad använder du för godis nu? Du kan ju testa mjukost i små doser och se om det går bra!
#1 Soffproblemet blev faktiskt mycket bättre idag efter att jag lyft in honom i en valphage varje gång han bet i soffan. Han verkade fatta efter bara några gånger.
Grusproblemet är värre. Jag bär alltid ut honom utom några gånger då jag provat att han får gå själv, däremot så är det ju inte bara småsten han tuggar på utan även snön, gräs och diverse annat som ligger på marken som han tycker är roligt att tugga i, om än det inte är riktigt lika dåligt att tugga på som gruset. Däremot låter vi honom alltid gå in själv, och det är nästan alltid ett och annat gruskorn han försöker få i sig, antingen mellan kontaktövningarna vid ytterdörren eller på vägen. Ska jag bära honom både in och ut som lösning? Tänker att det är viktigt att han får gå i koppel och träna på det också? Men det kanske är ett problem vi får ta tag i senare.
Just nu använder vi hans valpfoder samt orijens lite större bitar som vi bryter ned i små "smakbitar". Får kanske testa mjukost lite försiktigt!
Försök att lägg en godis i dörren. Då konkurrerar ni tillbaka. Det kommer både vara kul att komma hem men även kommer han tänka på annat än att äta grus. Alternativt ha på ett halsband och helt enkelt se till han et kommer åt marken på den sträckan. Min kille åt sten som valp men försvann naturligt. Det funkade mycket bättre att lära han komma med sakerna och få ännu godare saker i utbyte än att be han spotta ut.. för då tuggade han och svalde snabbare. Då får du en hund som hellre väljer att komma med saker än att bara äta upp det.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Jag skulle bära honom förbi, alternativt lyfta upp honom när han försöker äta. Ni har ju bara haft valpen ett par dagar. Han behöver inte lära sig allt på en gång.