Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1601 ggr
Zetas
0

Chodsky pes? Bruksschäfer? Retriever?

Jag har sedan jag blev av med min Aussie något extremt velig och fram&tillbaka i rasval för kommande hund. Jag lägger minst 1 timma per dag med att läsa MH och surfa runt på avelsdata, vilket gör mig ännu mindre klok känns det som 😒😊 Jag är så extremt orolig för att valet av hund ska bli fel och inte passa mig, hur tänkte ni egentligen när ni valde er ras? Jag har varit inne på jaktgolden från början, men börjar vela nu igen. De individer jag sett på tävling och klubben har varit underbara, men kanske lite för mycket tjohooohärärjaghälsapåmig… Jag som person är ganska osocial och inte så framåt, det kanske blir en miss-match? 🙊 Har min släktings bruksschäfer här hemma ibland, han är helt perfekt!! Inte så högtempad men ändå arbetsvillig och har allt jag letar efter, oron finns att om jag köper schäfer att jag får något helt annat.. Någon som har erfarenhet utav Chodsky pes? Tar gärna tips och råd gällande rasval. Kommer att syssla med bruks ska tilläggas.

kalindas
0

Har bara träffat en Chodsky pes på ett MH och hon var väldigt trevlig. Lagom storlek, social och harmonisk. Hon gjorde även ett fint MH.
Tyvärr minns jag inte var hon bodde. Hon var importerad har jag för mig.

/Elisa

hemul
0

Jag var helt kär i rasen förut. Rasklubben har kontaktpersoner vars hundar man kan få träffa. Verkar rätt vettigt tycker jag, träffa hund och pumpa ägaren. Förut hade de också rasträffar dit de gärna såg att hugade köpare kom. Ser inget om det nu, men man kan ju ringa och fråga.
https://www.scpk.se/vill-du-traeffa-en-chodsky-pes

Man läser dock, fr.a. här, om att rasen är "spretig". Vet inte hur det förhåller sig med det.

Majken!
0

Om du vill tävla så hade jag köpt den ras som mest sannolikt kommer ta dig dit, kika resultatlistor i de grenar du är intresserad av. Jag har aldrig mött en chodsky på tävling vilket gör mig lite skeptiskt, det kan såklart vara en tillfällighet men det är värt att kolla upp.

Zetas
0

#2 hur kommer det sig att du inte är kär i den längre? 😋 Ja jag såg det, fanns ett par stycken som inte var allt för långt härifrån man kanske kan besöka. #3 Ja målet är att tävla, men mina nerver pallar inte riktigt det 😩.. Jag tränar för att tävla iallafall! Sant, har inte heller sett någon. Sen så har jag läst en del forum och Facebook-grupper att de ofta brister i kamp och leklust, inte så bra.

hemul
0

#4 Det är jag väl egentligen. Men dels grundar det sig på vad jag läst, ingen IRL-erfarenhet. Och dels har jag insett att jag av flera skäl bör ha en mindre hund än jag egentligen vill.Så chodsky är struken från listan.