Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1534 ggr
Sarabtw1
0

Hund rädd för att simma / bada

Hejhej! Nu börjar sommaren närma sig och då vill jag och min familj gärna kunna ta vovven till ett bad för att kunna svalka honom. Han är en Golden Retriever på 1 år och förra sommaren var han cirka ett halvår gammal och det var då vi märkte att han vägrade gå in i vatten vid sjöar. Han har inga problem med att bli duschad eller att man häller vatten på honom men av någon anledning var han verkligen rädd och ville inte gå i vattnet när vi var vid en strand. Han har inte upplevt något läskigt eller traumatiskt med oss och vi tror inte heller det har skett något hos uppfödaren då han i sin natur alltid varit väldigt orolig och vaksam när han testar någonting nytt eller sätts inför nya miljöer. Vi tänkte att som med allt annat så kanske det blir lättare för varje gång vi åker till stranden men det blev det inte tyvärr. Vi testade att gå in i vattnet först, han ville inte följa med. Vi testade att kasta och leka med hans favorit leksak men det hjälpte inte. Vi tog med honom för att bada med en annan hund som är mycket badglad men det hjälpte inte. Har ni några tips som vi kan göra så han kommer över sin rädsla?

Elsis matte
4

Det är faktiskt möjligt att bara det faktum att han är ett år äldre, och därmed både mer mogen och med fler erfarenheter i bagaget, kan göra att han vågar mer denna sommar. Jag skulle inte aktivt försöka få i honom i vattnet, risken är att hunden då istället låser sig då den upplever att det är fyllt med krav och press att vara vid vattnet. Så ta med honom, bada själva och låt honom göra vad han vill. Ni kan leka med honom i strandkanten och låta honom leta godis där, men använd det inte för att locka i honom. När han vågar kommer han börja utforska vattnet.

Zadeira
2

Jag tänker som #1 att han nu vuxit till sig och kanske tycker det är mindre läskigt i år bara på grund av det. Funderar också på om du kan vänja honom vid flytväst, så att den gången han faktiskt går i vattnet har han den tryggheten. Min daghund hatade att bada i havet fram till förra sommaren då han fick en flytväst, då gick det knappt att få honom ur vattnet.

CayKantos
0

Jättebra tips med flytvästen. Resten av tipsen är också super.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
0

Hade en hund som gärna blötte tassarna i vatten men vägrade gå ut på djupt eller simma. Var det varmt la han sig på botten på grunt vatten och där låg han med öronflappar och svans flytande på ytan. Hade båt på den tiden så han exponerades mycket. Trillade i ett par gånger, vilket han hanterade utan problem och simmade för det mesta bara i land.Ändå simmade han inte frivilligt en enda gång.

Maria
0

Jag hade en Tax som var väldigt rädd för att bada ute. Men vi upptäckte en gång när vi skulle ut med båt och han hade fått en flytväst att han fullkomligt älskade att bada och simma så fort han hade västen på sig.

Tog vi av den så vägrade han gå i😃

/Maria

Corgitok
1

Såhär gjorde Jenna Marbles med sina hundar😉 

https://www.youtube.com/watch?v=olONgK_CxG4

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Hornslandet
1

Hej!

Låter lite liknande hund före i somras! :D Han gick gärna i och plaskade, men vägrade gå ut på "simdjup". Stannade och skällde och hade sig då bara.

Jag tror lite såhär:

Han är ett år gammal, aldrig varit med om att simma eller varit i en sjö (går han kanske i med tassarna i det grunda eller inte alls?). Det är inte alls samma sak som duschen eller ens en badtunna hemma. Verkligen inte när de ska ut på såpass djupt att de måste simma! Då FÖRSVINNER ju marken!!

Jag håller förvisso med #1 till viss del, absolut gör det ju inget att man bara väntar ut dem, låt dem utforska mm. Kanske går han i efter ett tag/några gånger!

Jag vet inte hur mycket flytväst hjälper, men jag hade på min hund en i somras och gick ut tillsammans med honom i vattnet några gånger. Försökte locka och positivt utmana honom att ta sig ut och börja simma, men det var som att det var en stor tröskel att ta sig över (när man måste börja simma).

Till slut gjorde jag faktiskt så att jag helt enkelt lugnt skjutsade ut honom samtidigt som jag höll i flytvästens handtag. Då var han tvungen att börja simma, men jag höll i som extra stöd. Han vände och simmade tillbaka till där han bottnade. Efter 3-4 gånger med det så gav han sig plötsligt ut av sig själv och började simma rakt ut!! Sen var det faktiskt som att tröskeln i princip var borta. Han simmade ut med mig och till slut apporterade han pinnar!

Detta var mest för att säga att ja, jag tycker inte det är fel att vänta ut dem. Men jag tycker väl inte det är helt fel att testa ge dem en liten knuff heller ibland.

Elsis matte
0

#7 Absolut, har man en hund som gladeligen är i vattnet, är nyfiken på att ta sig vidare ut men fastnar precis på gränsen till att simma är det inte fel att lugnt och vänligt ge dem lite fysiskt hjälp på traven. Men det blir ett alldeles för stort steg för en hund som inte ens vågar gå i vattnet, som TS hund.

Hornslandet
0

#8 Ja, jag missförstod nog lite inser jag. Då hade jag helt klart börjat med att gå runt och plaska vid kanten och visa intresse på så vis. Sen var ju hunden relativt ung valp när TS var vid vattnet förra gången.. Mycket kan hända med ålder!

Annars kan jag kanske likna det hela lite med såsom min hund varit med gallertrappor. Där vägrade han ta steg upp som valp. Det jag gjorde där var att jag testade gå upp några steg med honom med i koppel varje gång jag gick förbi en sån trappa. Släpade aldrig med honom, men när han vä till slut tog nått steg ut belönade jag, sen gick vi. Upprepad procedur ett gäng gånger tills han till slut plötsligt tog fler steg upp.. sen var rädslan liksom besegrad. Så hade jag nog gjort med vattnet också, bara gått ut själv och gått tillbaka om och om igen, struntat i om hunden stannade vid vattenkanten, och belönat om han vågat sig ut.

Jojaton
0

För min hund hjälpte det mycket att ha sällskap av en badtokig hundkompis. Vet att det blir värre för vissa hundar, men för min var det en stor anledning till att han började simma i somras!

Johanna - Instagram