Rallylydnad
Nu ska jag ta mig i kragen och anmäla mig till rally-nybörjarklass. Har inte tränat rally alls, men mycket tävlingslydnad och känner att jag måste pröva rally. Men det momentet jag behöver träna på är när hunden skall sitta framför mig, och sedan gå runt och in i fotposition. Har tränat massor på en rak och fin utgångsposition, och därför fattar vovven inte alls varför han ska sitta framför, och mina ingångar är från vänster sida, inte bakom ryggen. Är ju livrädd att förstöra fotpositionen/ingångarna till fotgåendet haha! Hjälp mig, hur ska jag träna in att sitta framför mig, och gå bakom och in i position? Vill ha det som nya kommandon, och att det inte ska påverka ingångarna/positionen i lydnaden.
Jag tror inte alls att det kommer inverka negativt på lydnaden, bara du har tydliga och skilda signaler för vad hunden ska göra. Du kan testa använda en plattform för att få till positionen framför dig. Det kan vara typ en stadig planka, lagom stor för hunden att stå och sitta på (men inte så stor att hunden kan sätta sig snett). Lär först hunden att den ska upp och sätta sig på plattformen, sedan ställer du den framför dig så att hunden får gå upp på den från utgångsposition. Det kanske låter som en omväg men jag tyckte att min hund snabbt fick förståelse för uppgiften såhär. Jag har använt nostarget för att lära in att runda min rygg.
I brukset kan man välja ingången framför. Så kan lova dig det ej kommer förstöra. Gör istället så att du varierar med att han få gå in i fotposition från att sitta framför dig till att han ska stanna där medan du rör på dig. Det är två olika kommando. Fot och sitt :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography