Valp motion
När kan man börja gå lite längre promenader med valpen(ca 30 min)? Och när kan man börja gå långpromenader(över 1 timma)? Jag ska skaffa storpudelvalp men är efter googling fortfarande inte mycket smartare när det gäller aktivering av valp. Även hur ofta på natten man ska gå ut med den.
Det är individuellt hur långa promenader som är lagom för valpen. Men jag började gå lite längre promenader (20 till 30) med min papillon när han var 1 halvår. Långpromenader började vi med när han var 1 år ungefär. Första veckan gick jag ut med honom 3 gånger på natten.
Det beror på hunden, hur du går, var du går, i vilket tempo osv.
Jag var ute med min salukivalp 30 min åt gången redan när hon var 8 veckor, men vi kom ju inte lika långt som när jag gick 30 min rask koppelpromenad med min vuxna ;) När hon var ganska prick 6 månader vet jag att vi gick på 5km-promenader och de tog väl då åtminstone en timme. Under den tiden sprang hon lös i skog i princip hela tiden och rörde sig utan tvekan mycket(!) längre än mig.
Just eftersom hon var lös i skog vid nästan varje promenad som valp så oroade jag mig aldrig för något. Hon fick gå lite i koppel i början av varje promenad för att värma upp musklerna osv innan hon började fara runt, men sedan fick hon bestämma tempo själv. Hon gillar högt tempo.
Att hon fick växa upp så var nog den största anledningen till att hon alltid var lugnare och enklare inomhus än jämngamla hundar av samma ras. När andra pratade om hundar som sprang runt inne, rev saker osv så låg min valp och sov lugnt och avslappnat i sängen. När andra fick höra om våra skogspromenader så sa de att det var "för mycket" av allt, hela tiden. Totalt sett är jag dock övertygad om att min valp kopplade av betydligt mer än vad deras valpar gjorde…
Om valpen sover hela natten, njut. Om valpen vaknar och behöver ut, ta ut den. Min första valp var jag aldrig ut med på nätterna, hon sov. Min andra valp behövde ganska länge ut även på nätterna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tror på det Changrila säger. Ser ingen större skillnade på valpar och barn på det sättet. Vem ifrågasätter att barn får leka, springa runt och leka tafatt o.s.v. hur mycket de vill och orkar?
Koppelpromenader däremot är en annan femma. Men jag tror ändå att om man tar det i valpens takt, löst koppel, stannar och softar på en bänk då och då och kanske har möjlighet till lite lösspring någonstans så är det nog inte så farligt.
Det är inte att de rör på sig som kan vara skadligt, utan monotonin i rörelsemönstret som blir vid koppelpromenad.
Okej! En uppfödare jag har pratat med sa att man skulle vara försiktig med motion när valpen växer, annars kan den få höftproblem.
#4 Höftproblem är till största delen ärftligt och det ska till rätt hård fysisk, monoton träning(Koppel, springa, cykla etc.) för att det ska orsaka höftproblem om hunden har bra höfter sen innan.
Har den inte bra höfter så kvittar det om hunden rör sig minsta lilla under uppväxten- den kommer ändå ha dåliga höfter.
-
Jo, så är det ju. Men det är skillnad på motion och motion. Man skulle inte sätta en treåring på ett löpband heller och tvinga ungen att gå eller springa i samma takt i en halvtimme. Men rusa runt på gräsmattan och levar rövare funkar bra både för ungen och valpen.
Med en så pass stor ras som din skulle ivf jag vara försiktig med monotona koppelpromenader. Inte för att det säkert ger problem, men för att det KAN göra det, och det vill man ju undvika. Kan du variera promenaderna mera och varva med lek och lösspring tror ivf jag att det är mycket bättre. Men går inte det så ta det lite lugnt.
Vet om det finns nån tumregel för när och hur mycket man kan öka distansen. Men det måste ju vara en glidande skala. Det är ju inte så att man går runt kvarteret tills jycken fyller ett år och då sätter man igång med långpromenader. Tror det kommer att ge sig av sig självt för dig. Undvik bara sånt som ger ökad belastning samtidigt som det är monotont, som att jogga (längre sträckor) eller cykla innan hunden är fullvuxen.
Okej, toppen! Då behöver jag inte vara såå orolig haha.
Men nu blir JAG lite orolig. 😛
Jag är ingen expert. Det är som jag tror utifrån vad jag läst och hört. Helt fel ute är jag nog inte, men ta det ett varv till med uppfödaren också.😉
Uppfödare som säger att valpar får höftproblem av att få vara ute och röra sig har det ju på ett sätt väldigt bekvämt. Tänk så skönt att kunna skylla på valpköparen om hunden får höftfel, istället för att ta ansvar för sin egna avel!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag skulle höra med uppfödaren angående motion och gå efter hens rekommendationer. Problem med höfterna är till stor del ärftligt men en valp som motioneras kan få problem med ex leder osv. När jag hämtade min valp frågade jag först uppfödaren och fick hem en fusklapp, 3 mån = 10, 4 mån = 15 osv. Hon gick efter regeln (mån x 5 = min) + 5 min = hur långt valpen fick gå. Pudel är rätt stor men inte särskilt tung, jag skulle gissa att de kan gå lite mer som valpar jämfört med vad min kunde.
Det kan variera mycket beroende på raser, hur tunga dem är men det viktigaste är att ta det i valpens egna takt. Som andra har nämnt tidigare är det stor skillnad på promenad i koppel och löst springande i skogen. En instruktör på min brukshundsklubb har en vovve med ledproblem vilket hon är övertygad om beror på alldeles för mycket motion som valp.
Men som sagt, fråga uppfödaren är alltid bäst! De har erfarenhet av rasen och kan mycket. En valp kan däremot aktiveras mentalt! Lekar och träning är super för att bli av med all energi, små korta träningspass anpassat efter vad din valp klarar av så kommer allt gå susen! Lycka till! ❤️
#10 Aa får göra det, tack!
Min valp blev motionerad lite för mycket av min pappa och han fick tyvär problem med frambenen. Han haltade rätt mycket mellan åldern 4-6 månader men nu är han 8 månader och är helt frisk! när han hadde dessa ledproblem träffade vi veterinär flera gånger men det fanns inget vi kunde göra, bara låta honom vila och ta det lungt med han men eftersom han var så ung och jaktig (Wachtelhund) var det rätt svårt. vi tar det fortfarande lite lugnare med honom och jakten kommer få börja lite senare pga lederna :)
#12 På vilket sätt blev han motionerad, och hur mycket? Jag tycker att det låter underligt att det ska vila till sig.
Han följde med min far till jobbet om dagarna när jag var i skolan. Min far är naturvårdsförvaltare på länstyrelsen alltså går han väldigt långt varje dag och markerar träd och sådant där hunden var med (han var med på sådanthär efter åldern 4 månader), han hade även vilodagar när min pappa var och jagade på jobbet där han fick sova i bilen. Vi träffade många olika veterinärer som sa samma sak,att han behövde ta det lungt och vila vi bytte även foder från Royal Canin till Ariow vilket nog också hjälpte.
Glömde skriva #13 😅