Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4338 ggr
elau
24

Valp morrar och bits

Min valp på 13 v har börjar morra när man tillrättavisar honom. Rör jag vid honom så morrar han. Ibland sitter han vid matskålen och skäller hysteriskt. Om jag då ska leda bort honom så försöker han bita min hand och morrar. Han morrar även om man lyfter honom. Lyfte honom och satte mig på golvet med honom mellan mina ben. Då morrade han och visade tänderna lite. Vad ska man göra? Förstår ju att han säger ifrån men hur ska jag få bort det beteendet. Morrandet kommer nog ifrån att vi lyft honom för att sätta oss och passivitetsträna. Då håller vi ryggsäck på honom tills han blir lugn. Fungerade jättebra i början men nu klarar han inte av att man vill lyfta honom. Annars är han underbar. Pussas o så men är inte så mycket för att mysa. Tråkigt att han verkar ha dålig känsla över att vara nära. Vill ju bara hjälpa honom. Men vet inte hur

elau
4

Hur får man en bra relation till sin hund? Har hänt att jag blivit arg på honom och skällt på honom när han verkligen inte lyssnar. Tålamodet tryter ibland liksom.. Jag leker mycket med honom och tränar på tricks mm. Men han vill verkligen inte att man lyfter honom. Han kan till och med morra när man ska hjälpa honom upp på soffan..

elau
1

Vill inte att han ska tycka att mina händer är obehagliga eller läskiga. Känns som jag gjort fel och att han inte känner någon tillit? Hur bygger jag upp ett bra band och får honom att lyssna på mig? Känner mig så hjälplös och misslyckad

elau
6

Ska jag säga ifrån eller ignorera när han morrar? Ska man ta tag i honom då eller släppa helt? Har försökt både och men har ingen aning. Har sagt till arg typ ”nej!” Men då blir han mer ”arg”. Släpper jag honom så känns det som att han ”vinner” och att han fortsätter göra så för då kommer jag ju släppa..

Jojaton
2

Läs lite i tråden "7 månaders valp bits vid hantering", inte om metoderna som handlar om att ta hunden i nackskinnet utan de snälla metoderna!

Valpen morrar antagligen för att han tycker det är obehagligt - så jag hade låtit bli att lyfta honom om det inte är absolut nödvändigt. Låt bli att lyfta honom för att träna tex ryggsäcken, utan försök locka hunden nära med hjälp av lite godis. I början kanske det räcker att han tar något steg mot dig. Att hundar morrar beror oftast på att de säger "jag tycker det här är läskigt, kan du backa lite" - så att undvika såna situationer, och backa ifall de skulle uppstå, visar att du respekterar hunden.

Vet att de kan vara fruktansvärt jobbiga som valpar, men försök tänka på att det bara är en liten bebis och ta några djupa andetag när tålamodet börjar sina. Att ha en liten valphage av kompostgaller med grejer att tugga på som jag kunde stoppa in valpen i hjälpte mig massor när min hund var odräglig.

Johanna - Instagram

JoannaLi
1

Precis. I de situationerna när han börjat morra är det redan "för sent" i min värld, backa och prova igen. 

En hund som vet att den blir hörd vid en morrning vet också att den inte behöver eskalera till bett t.ex.,  och blir också trygg i att den vet att den har en nödlösning om något blir jobbigt, vilket gör att den inte behöver säga ifrån i förebyggande. 

Så om valpen kommer till morr, backa av det jobbiga. Arbeta parallellt med att bygga vägar att positivt komma till de situationer som ni måste klara av. 

#1 Har bra råd, och det kommer säkert många fler bra råd. Min hjärna är stekt just nu.

tiger tok
3

Som i situationen med soffan hade jag respekterat att han morrar, och ställt honom på golvet igen. Då har du respekterat hans varning, och backat undan, men eftersom att han inte tillåter dig att lyfta honom, kommer han inte heller upp i soffan. Kan ju vara värt att testa.

Werifesteria
1

Överstämmer med övriga. Försök inte ha några konflikter med honom. Jag hade skippat alla situationer där han morrar så myckat som det går. Struntat i att utföra dom momenten. Sedan arbetat mycket med positiv förstärkning endast, inga korrigeringar. På det sättet kan ni bygga upp en trygg och förtroendefull relation igen.   Har du pratat med uppfödaren? De vill ofta hjälpa till och ge råd, kan kännas skönt. Är det en ras som brukar vara kinkig med hantering?