Vill kastrera, men han har bara en testikel..
Hallå!!
Har en blandras mellan tax-jack russell. Han är bara 4 månader men är redan ganska dominant av sig.
I.o.m. att vi ändå inte hade tänkt att avla med honom har vi bestämt oss för att kastrera honom när han mellan 6 månader och 1 år. Vi vill inte heller kastrera honom alltför för sent.
Problemet är bara att han bara har en testikel. Kan inte ens känna den andra så den ligger antagligen inne i buken och inte i ljumsken.
**Är det någon som vet om man kan kastrera en hund trots att inte båda testiklarna ramlat ner? Blir det då dyrare än en vanlig kastration?
**
Har hört att man helst inte ska kastrera hunden innan den är ett år, men att man kan göra från och med när den är 6 mån. Någon som vet om det går bra att kastrera en hund redan vid 6 månader?
Hur stor är risken att han är född med endast en testikel?
Mycket tacksam för svar!!
//Kramar Malin

Ja man kan kastrera även om inte båda testiklarna är på plats. Blir förvisso lite dyrare då veterinären isf måste leta rätt på den andra testikeln.
Är inte så insatt i när man kan kastrera hundar men det kan man ju rådfråga sin veterinär om.
Är han bara 4 månader ännu så finns det ju en liten chans att den andra testikeln kommer på plats innom ett par månader.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
När vi skulle kastrera våran labbe/golden korsning så sa veterinären att man skulle vänta tills han var mellan 10mån - 1 år. Men jag har för mig att små raser kan man kastrera lite tidigare. Det bästa du kan göra är ju att kolla med den veterinären du ska ha.

Det är ökad cancerrisk på testiklar som blir liggande i buk/ljumske, så det är klart att ni ska kastrera honom om det är så!
Jag har kastrerat samtliga mina hundar unga (mellen 4-7 månader). Dock bodde jag utomlands då och de veterinärerna har en annan syn på kastration än svenska.
Jag skulle ringt runt och frågat mig för bland olika närliggande veterinärer ang pris och erfarenhet. Sen skulle jag välja den jag fick bäst förtroende för och som jag hade råd med. :)
Tycker att det är ett klokt beslut att kastrera er hund!