Gläfsande/skällande inne
Roxy har alltid haft lätt för det men blivit värre sedan vi flyttade. Är inomhus tex om någon kommer. Saker genom fönstret. Försökt lägga henne och berömma när hon är tyst men icke. Vill inte ha tips på Klicker eller skvallerträning Vill helst att hon inte börjar skälla alls pga sonen. Gläfsa o OK men tystna när jag säger till
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Belöna när hunden vaktar som du önskar då? Lära in tyst vid sidan av. Sen skulle jag inte låta hunden stå i fönstret om den inte kan göra det utan att gå igång på omgivningen. Har också en vaktig hund och han gillar att hålla koll ut, men börjar han skälla åker han ner.
För min hund funkar det bra att gå och kolla vad hon skällde åt, och sen går jag därifrån, oftast slutar hon då men om hon inte gör det så hjälper jag henne därifrån så att hon inte har möjligheten att fortsätta vakta/varna.
Kontakta instruktör.
#1 Fönstret kan jag dock inte hindra. Är bara ett fönster i rummet så ljuset behövs men tar bort henne om hon sätter igång
#3 för dyrt. Inte ekonomi till det.
#2 Testat men struntar hon i :/ fortsätter ändå :/
ta henne ifrån platsen där hon skäller om hon fortsätter efter att du har tittar vad hon skällt på, vänta tills hon är tyst och ge ett ben exempelvis så har hon något annat att tänka på?:)
#6 Jag brukar ta bort henne - om det finns möjlighet
Kan inte vänta ut, om sonen sover. Vill inte ge ben när hon skäller, då berömmer jag att hon skäller, dvs kopplar skällande = ben. Samt skulle rulla fram xD
#7 skrev ge ben när hon är tyst, inte medan hon skäller :). Det kan ju vara vadsomhelst egentligen, du kan ju ge henne sin mat hon äter på en dag och lägga i en kong exempelvis, så kan hon ligga och slicka i sig det om du inte vill ge ben. Om hon inte får skälla alls för att inte väcka sonen blir det svårt då de flesta hundar skäller ibland. Då skulle jag i förebyggande syfte när din son ska sova se till så att hunden är välrastad och nöjd, och sen ge henne något att göra innan hon börjat vakta så hon inte väcker sonen. På sikt hade jag sett till att lära in filtvila, att när du lägger fram just den filten så ska hon ligga där och vila tills du gett frikommando. Då kan du använda den vid situationer där du vill vara säker på att hon inte stör sonen då hennes ”uppgift” är att ligga och vila/sova på filten.
När min hund vaktade mot fönstren så började jag berömma henne när jag såg att hon hörde något (lyfte huvudet och spetsade öronen) men inte hunnit skälla ännu, kastade några godisar på henne varje gång hon gjorde detta vilket ganska snabbt hjälpte. Nu lyfter hon bara på huvudet om hon hör folk i trapphuset eller utanför fönstret, men skäller aldrig längre.
Om hon gick så långt att hon reste sig och gick fram till det som lät (ytterdörr/fönster) så gick jag dit, föste bort henne och var övertydlig med att det var JAG som hade den rollen och att hon inte behövde bry sig.
Det tar ju dock tid att träna bort sådana grejer, det hjälper nog inte att testa en gång och se att det inte funkar, man får ju ha lite tålamod.
#8 självklart har jag inte gett under tiden hon skäller :)
Klart att hon får skälla till men ska tystna direkt. Men optimala är att inte skälla inne på saker. Och det går att lära :)
Kan dock inte passa rastning efter när han sover. Men för hennes del spelar det ingen roll hur välrastad hon är, hon håller på så ändå. Hon kan "gå och lägg dig" men då ligger hon där och håller på istället - är det som är problemet
#9 Vet att det tar tid att träna :) Och testar aldrig något bara en gång :)
Hon fortsätter nämligen gläfsa och så trots att hon går och lägger sig.
Och kan inte alltid ta henne till det hon skäller på heller, gör det ibland men ibland går det inte.
Gör mer mental aktivering