Försvarets hudsalva?
Min valps trampdynor är helt förstörda av den torra luften, snön och allt grus/salt som dom sandar vägarna med. Jag försöker desperat hitta något att använda, men jag hade aldrig det här problemet med min förra hund och känner mig så vilsen i alla alternativ jag hittar när jag söker på nätet.
Försvarets hudsalva läser jag om på flera ställen, men är det skadligt om han får i sig? För han kommer slicka i sig det där som en galning om det verkligen har doft och smak av vanilj och det är inte mycket jag kan göra för att förhindra det..
Finns det andra eventuellt bättre alternativ för uttorkade, spruckna trampdynor?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Jag har inga direkta tankar, men kan det vara ett alternativ med typ hudsalva och sedan tossor eller sockar på tassarna?
#1 Jösses, varför tänkte inte jag på det? Tack! Jag tror inte dom kommer sitta kvar på honom i mer än någon minut eller så (alternativt ger han upp och börjar slicka på/"genom" strumpan istället), men det ger åtminstone salvan en minut att verka innan den börjar slickas bort och jag får sätta tillbaka dom igen. 😃
Det är ingen fara om han lyckas slicka i sig lite, med andra ord? 🙂
Den har verkligen doft av vanillin. Den fullkomligt stinker, en konstgjort, sliskig doft. Så pass att jag mår illa av det. Använde den till mig själv förr, men nu står jag inte ut med den. Men farlig tror jag inte den är.
#3 Låter ju… gott. Jag avskyr såna dofter. 🤦♂️
Värt att testa. Jag behöver prova något mot mitt köldeksem på händerna också så det hade varit smidigt att slå två flugor i en smäll. Jag har inte mycket luktsinne kvar så det kanske går bra ändå!
Det verkar i alla fall inte vara skadligt för hundtassar. 👍
Så här står det på Wikipedia:
Under en kortare tid fanns även salvan i en större förpackning i brun plast med syftet att användas till hundtassar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Spensalva är toppen!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
#5 Jo, jag har hört det också och läst om det på olika ställen på nätet. Vad jag förstått ska det funka ganska bra på torra trampdynor. Det som jag undrar över är som sagt om det är skadligt för hundar att få i sig i och med att han är valp och bokstavligen allt ska åtminstone slickas på, annars ätas om det går. 🤦♂️
Beroende på vilket apotek man köper på så heter dem ju lite olika, den sort jag har heter kort och gott tass salva :P Men är typ exakt samma som försvarets salva (som ska gå att använda vid matlagning om det är akut så speciellt farlig att slicka i sig kan den ju knappast vara om man inte är allergisk mot innehållet).
Använder själv min på läpparna då dem blir extremt torra nu under vintern och även på händerna när dem blir för torra.
Att sätta sockor på efter man smörjt tassar får vi göra på vår labbe (oavsett vad man smörjer med) för hon slickar annars bort allt (men enbart från framtassarna konstigt nog).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6 Spensalva? Det var nytt för mig! 😮
Använder du det på din hunds tassar? Är det farligt för dom att slicka i sig? 🙂
#8 Jag tror jag har sett den på apoteket hemmavid. Det låter bra, då kanske jag vågar testa. 😃
Kådsalva slickar dom inte i sig, fungerar kanon.
Nutrolin skin & coat gör under för torra tassar.
#9 inte vad jag vet. Inte testat själv men hört sjuuuuukt bra om det. Så jag håller på att köpa till min :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
På jobbet har vi spensalva ståendes på fikaborden för alla torra händer, funkar super, alla utomstående brukar dock bli lite förvirrade 😃
Aldrig testat på hundtassar, men funkar jättebra på människotassar och kospenar, så det borde ju fungera. Och farligt för djur lär det ju inte vara, eftersom det är gjort för kor.
/ Angelica
Att lägga till typ laxolja i hundens mat kan hjälpa. Rekommenderade det till en hund som hade väldiga problem och han blev mycket bättre. 😃
#4 Borde ha sagt att det är ett antal år sedan jag provade. De KAN ju ha lyssnat på min klagosång och dragit ner på parfymen. Den gamla, riktiga, Försvarets hudsalva var ju bara fett. Man skulle kunna steka i den också.
Ja, Försvarets hudsalva (och diverse plagiat) går att äta.
OT men när jag var liten trodde jag på fullt allvar att man i det militära livnärde sig på Försvarets hudsalva och ärtsoppa, äten ur snuskburk…😛😂
Går för övrigt även att valla skidor med!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ärtsoppan? 🤪
#18, Ja, säkert den med!😃
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Måste bli klistervalla då. 👍
#16 länge sen jag hade just försvarets men tass salvan jag har har enbart en svag doft (är doftkänslig men den stör mig inte).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu