Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3761 ggr
Peppe
0

Tappa klo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra veckan fick vi snö hit. kuul tyckte Aquila och rejsade som en galning. efteråt var det dock inte lika kul, in kom en hund med en tass som blödde rejält. första satt klon kvar lodrätt uppåt (pulpan var kvar "som vanligt", men själva klon stod rakt upp) men sen tappade hon den. fick tid hos vet dagen efter som fixade till lite

men sen kom ju den andra hemska saken. hon skulle ha krage på sig, vilket inte alls var populärt. hon sprang rakt fram i vild panik rakt in i bord och stolar. min bror fick tag i henne och höll henne stilla och tröstade, sen la hon sig ner och vägrade röra sig ur fläcken förrns vi plockat av den

hon hoppade på 3 ben ca 5 dagar men nu är hon som vanligt igen =)

Har era hundar tappat en klo nån gång?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sara87
0

Tjattes ena "tumklo" (eller sporre kanske det heter) på höger framtass har gått av två ggr, vet dock inte varför.. :P

Karmatarerskanise
0

Ojdå, tur det blev bra igen :)

kerstinjoh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ajaj, och så en tratt ovanpå då! hua!!!

Visar en bild på bosse och hans mega-megafon!

Hans skada i tassen läkte aldrig. han var suverän på att stå på tre ben, Få in huvudet (med kragen) under magen och dra till sig sin skadade tass!!!! Gör om det om ni kan!

fettmedkevlar
0

jag jobbar med hundar, och där är det alltid ett måste att hunden ska ha korta klor. annars kan det bli som det hände för er, klorna går av/ställer sig snett. nu säger jag inte att ni har långa klor på eran hund. hundar kan även börja springa på "fel sätt" om dom har för långa klor.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Vattnadal
0

Raksha satt med oss i nya trädgårdsmöblerna på en fest, hoppade ner, och lyckades fastna med en klo i en liten springa. Jag såg att hon hejdades till en liten aning, och när hon kom lös såg jag något som flög iväg. Hon pep till, och ville inte stödja på framtassen. Klokapseln hittade jag raskt (trots fin promille) och konstaterade att den var hel. Pulpan var oskadd, men den var ÖM som 17!

Jag lade ett tassbandage för att skydda pulpan, och sen kontaktades veterinär. Eftersom hela klon kommit ut, fick vi ta hand om det själv. Hålla pulpan hel, ren och torr, måååånga bandage och brottningsmatcher blev det. Det gjorde så ont första veckan att jag inte kunde fixa det själv. För att raka och klippa bort all päls runt var det till att vrånghålla medan en person satt på henne. Pulpan vätskade en hel del i drygt en vecka, och jag gick upp innan maken åkte till jobbet (huva, före 6 varje morgon) så att han kunde hålla henne medan jag tvättade och lade nytt bandage. Försökte jag själv lyckades hon alltid rycka när det gjorde ont så att bandaget trillade av under pålindandet. När det började bildas ny klo runt pulpan hade hgon bara bandage ute, eller en sko på tassen. De sa att nagellack kunde skydda klon ett tag, men vi hade hellre sko…

Tillsist hade klon återbildats helt, men det tog lång tid innan den behövde klippas igen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Peppe
0

#4 nej hon har inte långa klor, däremot är hon själv lite crazy

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Silenos
0

MIn Tax fastnade i något och slet sönder/hade av  två klor. Veterinären bedömde att det var bättre att ta bort båda klorna helt. Så efter det hade han bara de två yttersta klorna på en framtass. Det läkte bra och han hade inga problem med det de 7 åren han levde efter det.