Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2036 ggr
Hund6587
0

Hur lång tid hemma med valpen?

Hej! Jag ska köpa hund om drygt ett till två år men planerar redan nu för valpens hemkomst. Jag tänkte bara undersöka hur länge ni var hemma med era små?

Belzebubble
1

Jag var hemma ca 4 månader innan jag började lämna bort den hos dagmatte eller själv korta stunder. :)

Elsis matte
1

Första egna valpen, 10 dagar, vilket var alldeles för kort även om det var min mamma som började passa henne sedan. Hon var 4 månader när jag hämtade henne och eftersom jag pluggade kunde jag inte ta ledigt mitt i terminen. Nästa valp var jag hemma med länge, 2-3 månader, och sedan jobbade jag kväll och sambon dag så hon behövde nästan aldrig vara ensam eller lämnas bort.

Hund6587
0

Okej! Tack för svaren. Jag hade räknat med ca. 3 månader iaf. Så det är frågan om man ska utöka det lite. Men sen får jag se när man ska kunna lösa det. Haha tack dock!

Frida B
2

En månad :) de flesta har ingen möjlighet att ta ledigt ett halvår med valpen.. Så får bli en sommarsemester.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Chinesecrestedlover
1

Det har varit olika

Första hunden, Cain: Kom som sex månaders valp och jag praktiserade då heltid vilket gjorde att han var hemma med min mamma och övrig familj. Jag var inte ledig med honom tyvärr, fick inte ta ledigt. Han tydde sig väldigt till min mamma. Övade ganska omgående på att lämna honom ensam, tog dock tid för att han var osäker osv. och han fick länge passas av mamma, syster osv. innan det fungerade. 

Andra hunden, Sookie: Kom som 14 veckors valp. Jag hade skadat mig och hade varken skola, praktik eller jobb att gå till, så henne var jag hemma med ett år+ innan jag började lämna henne korta stunder med min familj och öva henne i att vara själv (med Cain som stöd, som då inte brydde sig ett dugg om att bli lämnad ensam). Sookie lärde sig snabbt att det var helt ok att lämnas hemma, tror hon visste att jag som varit tillsammans med henne nästan 24/7 skulle komma tillbaka, intelligent hund det där. Idealiskt men inte så vanligt att man kan göra så. Hon och jag är väldigt tajta men hon är bästa vän med pappa också. 

Tredje hunden, Ianto: Kom som 8 veckors valp. Tyvärr var jag tvungen att vara borta ca 3-4 timmar/dag eftersom jag hade arbetsprövning/arbetsträning och inte fick vara ledig. Han passades av min mamma från och med dagen efter han kom, fram tills han kunde börja vara ensam den tiden själv (började öva honom i ensamhet…eller ja med Sookie, vid kanske 3-4 månader eller så, korta stunder om  typ 1 minut och ökade sedan upp det) och om jag behövde vara borta längre tider enstaka dagar. Han var superduktig och brydde sig inte ett dugg och klarade ganska snabbt av att vara ensam (med Sookie som stöd då) nån timme eller så och sedan ökades det tills att han var hemma ensam tills jag kom hem. Han är både väldigt nära mig och nära min mamma. 

Ursäkta att det blev lite långa och utsvävande svar, haha. Som sagt så har det för mig varit allt från 0 dagar-1år+ men när jag inte har haft möjlighet att vara hemma, så har jag haft andra som har passat valpen tills den varit redo att lämnas ensam (och såklart även nu om jag vet att jag måste vara borta länge eller inte vet hur länge jag blir borta). 

Lycka till med valpköpet! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Jojaton
1

Med Sam var jag hemma på heltid 3.5v, sedan började han hos dagmatte. Jobbade dock bara 4, ibland 5, dagar i veckan. Han älskade dagmatten och hundkompisarna han fick där, så inga problem så, men hade i efterhand gärna fått lite mer tid att grunda vardagslydnad för promenader osv.

Nästa valp kommer antagligen komma under tiden jag pluggar hemma på distans, så förutom enstaka dagspassningar kommer jag va hemma med den rätt länge :)

Johanna - Instagram

Sugar Mist
1

Jag var hemma typ 1,5-2 veckor med Salt, men jag jobbade typ 50%-ish så var hemma mycket även när jag "jobbade" :) 
Mina föräldrar hade dogsen under jobbdagarna :)

-

Hund6587
0

Tack för alla svaren! Svårt att veta hur man ska göra

Hund6587
0

Följdfråga, när började ni ensamhetsträningen?

Chinesecrestedlover
1

#9 Cain, från ganska snart efter att han kommit hem (kom ju till mig när han var ca 6 månader gammal). Tog tid med honom och jag hade flera bakslag m.m. Gick trögt och var jobbigt. När han väl lärt sig klarade han det dock utan några som helst problem. 

Sookie, tror att hon var runt året innan jag ens började öva ensamhet, eftersom jag hade möjligheten så fokuserade jag på att bygga upp vår relation och skapa en trygg hund först. Hon klarade det sedan galant utan ett enda bakslag, men hon hade ju Cain där som stöd i alla fall till en början. 

Ianto var nog ca 3-4 månader eller så, och det var för att det var viktigare att han skulle klara sig ensam snabbare än med Sookie. Detta eftersom jag då var beroende av att mamma passade honom varje dag och det skulle hon ju inte kunna för all evighet. Han klarade det helt perfekt utan bakslag men så hade han ju Sookie att luta sig mot och hon bryr sig inte för fem öre.

Katti
1

Det beror helt på hur man löser det sedan, när man inte är hemma, tycker jag. Många hundar går inte att lita på lösa ensamma i hemmet innan de är i ettårsålden ungefär. De kan få för sig att gnaga på saker, i värsta fall t ex sladdar eller annat farligt. Ensamhetsträning, under mycket kontrollerade former, börjar jag med så snart jag får hem en valp , men lämnar dem mer än någon timme här och där gör jag inte på många månader.