Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 983 ggr
Werifesteria
2019-01-28 09:42
0

Våtfoder?

Igår var jag på kurs och träffade en kvinna som jag pratade med efteråt, medan våra hundar lekte. Hon sa att hon gav sina hundar våtfoder, alltså på burk. Hon sa att hon inte hade plats i frysen  för att utfodra tre hundar med färskfoder så därför valde hon våtfoder. Jag har aldrig riktigt tänkt på våtfoder som ett huvudfoder utan något som man toppar torrfodret med eller något som en hund med njur/urinporblem äter. Hon sa att våtfoder var bättre än torrfoder, även då spannmålsfria. 

Folk har en negativ bild av våtfoder enligt henne och säger att det innehåller socker och bara massa vatten, men hon gav våtfoder som  är 100% kött  helfoder och sa  att färskfoder innehåller lika mycket vatten. Hon jämförde det även med att den bästa maten för katter är våtfoder så varför skulle det vara så dåligt för hundar. Aldrig hört detta förut så undrar om det är någon foderkunnig här som har koll? Skulle våtfoder vara bättre än torrfoder? Är våtfoder bra eller dåligt? Jag är inte intresserad av att ge våtfoder själv utan är bara nyfiken på om det hon sa stämde :)

Pyttelite
2019-01-28 10:11
1

När det gäller katter så anses torrfoder mindre bra (även spannmålsfritt) eftersom en katt traditionellt får i sig majoriteten av vätska via bytesdjur dvs de har inte samma fokus på att få i sig vätska separat från fodret. Tror att det är till viss del är en konstruerad visdom eftersom katter förser sig med vätska vid sidan om maten som de flesta andra djur. Däremot är det lätt att överdosera torrfoder både för hund och katt så att de blir skadligt feta. En katt har inte samma förmåga att hantera bantning som tex en människa och kan få fettlever och dö på mycket kort tid. Speciellt om utgångsläget varit övervikt och bantning skett för fort. Ett blötfoder mättar bra och det krävs att katten/hunden äter en större volym än om den skulle ätit torrfoder med samma energimängd. Överviktiga hundar och katter är ett ökande problem.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Karmatarerskanise
2019-01-30 01:07
3

Många katter dricker väldigt dåligt,  det är en av anledningarna till att färsk och blötfoder är bättre för katter. En annan är att katter är strikta carnivorer. 

Jag tror nog att ett blötfoder med rätt innehåll är bättre även för hundar.

Belimas
2019-01-30 08:47
1

För katter ja, katter har inte en utvecklad törstreflex som ex. hundar har och får således ofta inte i sig tillräckligt med vätska om de lever på enbart torrfoder vilket kan resultera i bland annat urinvägsproblem. Det finns flera bra blötmatsmärken på marknaden för katter som inte innehåller en massa onödigt.

Hur det ser ut på hundsidan vet jag ärligt talat inte dock, det kanske har kommit ut någon variant som är bra och utan en massa tillsatser och onödiga ingredienser. Jag ger min hund färskfoder så jag är inte alls insatt i den biten men om det finns ett bra blötfoder/burkmat för även hundar så skulle jag absolut kunna se fördelarna med det jämfört med att ge torrfoder.

Werifesteria
2019-01-30 09:23
0

Tack för intressanta svar! Kollade upp ett våtfoder med bara kött och gjorde om protein och fett till torrsubstans vilket då landade på 40% och 24%. Kanske kan vara något att prova när man är ute och vandrar eller liknande då det är svårt med färskfoder.

MonicaLagerquist
2019-01-30 10:53
1

Vi utfodrar både hunden och katterna med blötmat.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2019-01-30 11:32
0

#5 Samma här. Även när vi hade hund.

/Maria