Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1638 ggr
Cireea
2019-01-14 19:53
0

Hundfoder i Norge

Jag har nyligen flyttat till Norge med min hund och insåg ganska snabbt att vårt fodermärke inte finns här i samma utbredning som i Sverige.
Min hund äter Doggy Original. Jag är väl medveten om att det är ett skitfoder men vi har försökt byta foder många gånger men hennes mage bara totalt kraschar, oavsett hur försiktiga vi är med övergångar och dylikt. Vi har testat många olika märken och typer men ingenting går. 

Inlägget handlar alltså inte om hur vi ska få över henne till ett kvalitétsfoder, det har jag givit upp för längesen då det bara inte går.  Jag skulle därför uppskatta om vi kunde skippa den delen. 

Min fråga handlar om det finns något foder i Norge som motsvarar Doggy i så stor utsträckning som möjligt? 🙂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Lona
2019-01-14 20:29
1

Har du testat med andra "skitfoder" eller bara Doggy? Det är faktiskt rätt många känsliga hundar som funkar bra på Doggy så jag menar inte att det ÄR ett skitfoder, det är andras bedömning.

Det finns ju en del med liknande innehåll som har funkat åtminstone för våra hundar, dessvärre kommer jag bara på svenska foder som Halla, Carrier och Magnusson. Men om du kikar på spannmålsbaserade foder som inte har massa konstigt "krafs" i? Med hyfsat låg proteinhalt, där faller många av de "fina" fodren.
Innehåll med ris kan också funka, det är snällt mot magen.

Edit: kikade förresten in på norska Animail. De har inte vanlig Doggy men Doggy Professional. Kanske kan vara ett alternativ värt att testa?
De har även Halla.
(Det var lite knepigt att kika på norska sidor som finns i Sverige också, datorn tycker att jag ska kolla på .se istället.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cireea
2019-01-15 16:45
0

#1 Jag har aldrig testat ett annat "skitfoder", bara kört Doggy som det sämsta. När man läser om andra skitfoder, typ Pedigree så är det ju rätt likt med innehållet.
Jag har alltid dragit mig från just Pedigree, Frolic och liknande märken. Har bara hört hur dåligt det är, att det är mer som godis. Men är just Pedigree likvärdig med Doggy? För det finns ju här i Norge. 

Vi kollar runt olika alternativ, och jag föll över den här: 
https://www.eukanuba.se/produkter/hundmat/vuxen-sensitive-digestion-kyckling 

Det kanske kan fungera? Eller är det allt för olikt Doggy?

[Forest]
2019-01-15 20:58
0

2 Det finns inte mindre påsar att köpa som prov påsar? Smakgaranti gäller väl även i Norge om det skulle visa sig att han inte kan äta den maten. Jag har bekant som ger detta till sina hundar ena har lite strulig mage men funkar på det fodret acana funka inte(hon fick lite prov av mig) då fick hon springa ut på natten med hunden 😣

Ambrose
2019-01-15 23:28
0

Du råkar inte ha en länk till någon stor husdjurssida i Norge där det finns foder? Så skulle folk kunna se vilket utbud som finns och föreslå utefter? Om man kollar Doggy Orginal så kan det ju vara bra att leta efter ett foder med liknande ingredienser(främst då proteinkällan), typ i detta fallet kyckling och korn, och inte allt för många olika ingredienser? Sedan finns det ju t.ex. ris som ofta är skonsamt mot magen, även vit fisk. Vissa hundar tål ju även mängden fett och protein olika bra, så även detta är bra att utgå ifrån.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Cireea
2019-01-16 13:46
2

#5 Nej men se där! Det var ju toppen! 😍

Nu har vi dock testat köpa en mindre påse av Eukanuba fodret som jag länkade till i #2 och börjat ge lite av. Vi har börjat med några kulor som godis och lite i maten. Hittills ingen negativ reaktion. 🙂Fungerar det så överväger vi att byta även om det är ett dyrare foder. 

Problematiken med just Doggy har ju varit hennes avföring. Det är ju alltid mycket avföring och den är inte alls lika hård som man "vill" att den ska vara. Sen att den stinker värre än värst är ju inte heller trevligt. Nu ska ju inte avföring lukta gott men det är verkligen extremt i förhållande till hundar som går på andra foder. 🤮 Om Eukanuba ger henne en bättre avföring (och att hennes mage klarar det såklart) kommer jag köra vidare på det fodret.

[Forest]
2019-01-16 20:39
0

6 Hoppas att hon kan äta nya maten smart val att smyga in fodret för slippa strulmage i onödan 👍

Cireea
2019-01-17 13:19
2

#7 Ja precis, vi försöker köra så smygande som möjligt så magen inte kraschar totalt. Mitt foder som jag tog med från Sverige börjar ta slut så det går ju en aning fortare än jag egentligen velat. Jag väntade för länge med att köpa nytt foder, det är ju lätt att vara efterklok. 😐

Inga problem hittills, hoppas det fortsätter så! *peppar peppar* 😃

hemul
2019-01-17 13:29
0

Men beställ en påse doggy då. Det finns ju i Norge.

Cireea
2019-01-17 13:30
0

#9 Min mat hinner ta slut innan den påsen med Doggy hinner levereras hit.

Cireea
2019-01-24 16:27
3

Tänkte bara göra en snabb återkoppling, för den som känner sig intresserad. 

Övergången har gått över förväntan trots att vi fick skynda den, hon reagerar inte alls på fodret och lilla magen mår toppen.  Avföringen har blivit ordentligt fast och det kommer mindre samt mer sällan, precis som det "ska" vara. 

Jag är supernöjd över foderbytet! ❤️