Vad har Ni på Er hund?
Är lite intresserad av vad Ni har för tillbehör på Er hund när Ni är ute och går. Alltså jag är inte intresserad av hundtäcken/kläder eller hårsnoddar, utan det som förbinder Dig och Din hund.
Berätta gärna hur gammal hunden är och vilken ras. Och så naturligtvis VARFÖR Ni valt att ha det Ni har.
Tack!
Collie 5år, läder halsband med knäppe och ett läder koppel, godis i fickan och ibland en borste och karda och hundbajs påsar ;-).
Borste och karda för att borsta pälsen haha..
och godis för att få en positiv förstärkning på det man gör med hunden…

Zebben…
detta låter som en Galup-undersökning!! hihi
Jag har läderkoppel i handen halsband på hunden, och ska vi träna blir det kjedje stryp med rak-länk.
nån boll, annars så är han pigg på hitta egna redskap ute, såsom pinne eller nåt (mot mattes vilja).
Ibland har jag bara "agility-kopplet", altså ett retriver koppel, på honom när vi går ut och går.
Men givetvis en fick med påsar och en ficka med godis! ,-)
jag har ett halsband o koppel.. sen har jag ofta med mig en sån där pip grej som legat i en leksak, perfekt om det kommer en hund som han bara vill fram till så piper jag me den o då tycker han genast jag e roligare =D sen har vi bajspåsar, ibland en boll…
Eros har sele o koppel med reflex. Använder sele dels för att han inte ska dra och pga av pälsen.
Sedan har jag alltid godis och bajspåsar i fickorna :)
Går vi riktigt långa promenader eller när det är varmt har han sitt kylhalsband på sig och så har jag vatten och/eller ett äpple med åt honom.
Eros är en Japansk spets, åtta år.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Har halvstryp i läder (för att det är smidigast att sätta på) och läderkoppel, godis i fickorna när jag kommer ihåg. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag har syntetkoppel, som de på bilden, till båda hundarna. Elsa har svart och Mowitz har rött. Tycker de är sköna att hålla i, och de är hållbara. Mowitz koppel har jag hängt med sedan han var valp. Har haft läder innan, men litar inte lika mycket på läder eftersom jag är så dålig på att smörja in det och rädd att det ska gå sönder.. :S
Har brytit av "knoppen" man öppnar koppelhaken med på alla koppel så jag slipper vara orolig för att haken öppnar sig, vilket hänt en gång.
Jag byter nästan aldrig koppel, men halsband varierar jag i perioder. Elsa har "dog security"-stryp med stopp för det mesta just nu eftersom vi alltid tränar när vi är ute, annars har hon lite olika halsband, bl a ett halvstryp jag sytt själv med fleecefoder eller kedjestryp när vi tränar utställning. Mowitz har just nu ett brett syntethalsband med snabbknäppe som försäljaren hade bogserat en bil med för att kolla styrkan på, annars har han ett rejält snyggt kedjestryp som hänger löst om halsen på honom. Det gäller att kunna lita på grejerna när man har en arg vovve ;)
Elsa är en 3 år gammal dobermann, runt 30 kilo och Mowitz är en 8 år gammal old english sheepdog, runt 40 kilo. :)
Jag har samma saker som Lena oftast :)

Ja det är olika. Men ett stryphalband och ett mjukt tygkoppel oftast.
Fast numera behöver det inte vara ett stryp, men det hänger så fint runt halsen så, kan nog ha honom lös egentligen. Men dumt att chansa då man aldrig vet när det dyker upp en annan hanhund eller en grävling. Och Sacko lär nog inte sluta kaxa sig mot dessa förns han är död.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Skulle vara kul att se den spinga en meter, för det är nog det enda han klarar nu =)
Zebben vad har du själv på din hund? ;-)

godiset i fickorna består av Toblerone…..och det käkar matte själver upp!!
Staaackaaars MEXX!!

Jag har en "naken" hund, hon har aldrig varken halsband eller koppel. Enda gången jag har något är när jag tränar på klubben. Då får hon en security dressyrlänk, men kopplat i icke stryp. Anledningen är att den är snyggast på, den försvinner in i schäferpälsen och syns inte.
På hund nr 2 är det samma sak. Hon går till 90% av gångerna lös och då har jag bara ett rundsytt läderhalsband. Ifall jag någon gång måste ta tag i henne eller om det händer något. Vet jag med mig att hon kommer gå kopplad en längre sträcka, typ inne i stan eller på trafikerad plats har jag sele och läderkoppel.
Båda hundarna är schäfrar och de är 3 respektive 6 år.
Anledningen till att jag har sele är för att det är det enda för hunden anatomiskt rätta att använda sig av. Jag har inte alltid använd mig av selar utan det är något relativt nytt. Jag har för en tid sedan fått lära mig hur en hundhals är uppbyggd och efter det sätter jag inte på halsband, av någon sort, på mina eller någon hund jag tränar, speciellt då inte valpar/unghundar.
Jomen det är ju därför jag har koppel också, eftersom jag bor runt vägar och bilar och folk,men jag har stor och natur bara över gatan, vad har du för sele? för det lät intressant

Jag föredrag Y-selar på icke "pälshundar". På "pälshundar" föredrag jag selar som den jag har på bild. Min sele, men på en bekants hund. Med andra ord, på bilden är det fel typ av sele på fel typ av hund. Denna hund hade jag föredragit en Y-sele på.
Det vore även intressant varför Ni som har halsband väljer halsband och inte sele. Det är ju rätt konstigt att utbudet av halsband är så enormt stort och att man av tradition fortfarande använder sig av det. När forskning och allt annat går framåt.
Du där slår du huvudet på spiken rejält, och jag är böjd att hålla med dig absolut och jag är helt enig meddig
det kan ju ha att göra med bekvämligheten kanske, jag har ju fått höra att dom aldrig skulle använd ett sådant som jag har med knäppe tex, för det tycker en del är jobbigare än att bara dra något över huvudet…..
Jag har ju ett sele till min men jag ska kolla på ett sådant som du har nästa gång jag kommer till Zoo butik för det såg bekvämare ut ;-).

Ha ha, så rörigt jag har skrivit i mitt tidigare inlägg. 
Jamen jag förstod det!? tror jag hahaha

Zebben…
och du som brukar vara så saklig och förståndig….
Men du….
gläds åt att "även den bästa kan göra sina misstag!" 
jag använder sele och rullkoppel. använder reflex sele på kvällen, en fodrad på dagen och i stallet.
silver 2,5 år, karelisk björnhund/ border collie.
sedan har jag alltid lite godis och så bajspåsar så klart med mig når vi är ute och går.
jag använder sele för att det visat sig fungerat bättre på henne än stryp och vanliga halsband.
jag har en rottweiler.just nu så använder jag sele och koppel på henne,för alla halsband till kira försvann i flytten…men vi går ofta upp mot skogen så då kopplar jag lös henne så får hon springa i selen bara.
#14 Finns flera anledningar till att jag använder halsband, först och främst visste jag inte att det skulle vara dåligt, och att sele är mycket bättre för hunden, så då är det väl kanske inte så konstigt att man köper halsband när man befinner sig i en djuraffär. ;) Men även nu när jag vet det, så kommer jag inte börja använda sele. Med tanke på vilket jobb och hur krävande det är för mig, och stressande för Mexx varje gång jag ska sätta på honom en sele (har gjort det några gånger för träningens skull) så är det absolut ingenting jag skulle utsätta oss för flera gånger om dagen. Var en period som det var tillräckligt svårt att sätta på/ta av halaband på honom, så jag är bara glad att det går utan problem nu mer. ;)
Kan ju tillägga nåt jag missade i förra inlägget, det är en kelpie på två år. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#9: Tyvärr kan han springa som fan när han får tillfälle.
Så det är bara att hålla koll på honom. Tyvärr .-)
Audiatur et altera pars
Den stelbente som inte enns kommer till Råttan Lotta…han som tycker om mig såååå mycket =)
Eros har för tillfället en sån här sele (bilden).
Men jag har beställt koppel och sele av en tjej som syr själv (och matchande koppel såklart!). I mjukare tyg som passar hans päls bättre och med mönster, reflex och hans namn på :) Väntar med spänning på att den ska bli klar!

Att vi inte har sele på honom på vanliga promenader är den enkla anledningen att han blir jätte dragig, för sele använder vi vid spår och cykling! =)
Sedan blir det vanligt halsband vid promenad, eller retrivier-koppel, då man kan ställa in den som man själv vill ha strypet på, oftast så blir det bara som ett snöre runt halsen, med minimalt halvstryp, och stryp vid träning.=)
Vi sätter på honom bilselet, eller det vanliga selet inne, och sätter kopplet till det blir han så i exstas så han hoppar ur sitt egna skinn, och glömmer bort sig och blir så jätte-ivrig och glad!!=)
en hund känner av om det är träning/promenad dax, eller cykel/spårdax, så där av så har vi´olika typer. =)
Tyson boxer/amstaff? 4 år. stryp eller läderhalsband.
läder koppel. Jag är ingen godis automat så de finn inte i fickorna :)
Tigra 11 veckor: Koppel i fickan och ett litet halsband på fall kopplet behövs.

Jag har snygga breda läderhalsband på Raksha och Vidar, men Vidar har nomehalsband under dragsäsongen, då får man inte vara snygg, utan bara praktisk enligt husse…
På promenader är det läderkoppel som gäller. Ett jaktkoppel som kopplas runt min midja, och går att korta av, så att Vidar har antingen 115 cm eller det dubbla i längd. Raksha sitter inkopplad i ett 2m läderkoppel i samma anordning, då det är en metallring vid handtaget på hennes koppel.. Detta pga mina trasiga leder, som dels inte klarar av spända koppel, små ryck eller något annat åt det hållet, samt att det är skönt att ha händerna fria till klicker och godis.
Måste dessutom erkänna
att när jag går på promenader med båda hundarna, får Raksha ha nosgrimma… Hon går då med slakt koppel och uppför sig exemplariskt. Har hon kopplet i halsband eller sele drar hon konstant, inte hårt, men tillräckligt. Jag har tränat henne på att gå ordentligt i många år (hon blir 9 nu, och vi har testat flera metoder), men gett upp. Är det bara vi 2, så går hon fint ändå, men är det någon annan med, hund, människa eller ny plats, så ger jag upp och tar grimman. Har helt enkelt insett att en gammal goldenkäring är envisare än jag! Vidar har tränats på samma sätt, och kan mycket väl uppföra sig och gå fint i kopplet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

# 28
hahaha…jag känner igen det där beteendet du har med Raksha!=))
kan det vara den envisa Huskyn som träder fram….
Då är det banne mig Husky i Alfons också!
Annars är det ett läderkoppel o läderhalsband. Sedan gillar jag det svarta syntet-halvstrypet, med ben o tassar på.

Raksha kan inte skylla på husky, för hon är en golden! Vi har ju en guldhund i gänget oxå.
Övriga huskys kan inte alls gå fint i koppel, och Vidar hade glömt hur man gjorde idag. OJ vad det blev tjatande, stannande, morr-muttrande och inhalande i kopplet idag. är trött nu…
Vi hade en skoj stund mitt i skogspromenaden där de fick vara lösa, skutta runt, springa som dårrar, söka godis och hoppa på stenar oxå, sen fortsatte allvaret med inpräntande om att gå fint i kopplet.
MVH Elin
Jag har ett evigt arbete med Alfons o hans gå fint. Det fungerar skapligt för det mesta, o jättebra ibland.
Men är en katt eller hund inom synhåll så är han totalt stendöv!
Vi har testat med anti-dragsele
pyttsan, det går väl lika bra att dra ändå.
Vi testade med nosgrimma
. Han drog inget alls. Hmm…men han vägrade också att gå med den konstiga saken runt nosen.
Helstryp, halvstryp eller vanligt halsband spelar ingen roll. Vill han dra så har han så mycket kraft att det kvittar vad som sitter runt halsen. Så nu är det halsband eller halvstryp som gäller.
Förresten, kolla in den här sidan!
Två tjejer härifrån som syr själva som jag beställt sele o koppel ifrån, men de tar emot beställningar över nätet/tele också :) Massor av fina grejer och du får designa sele/halsband/koppel själv (efter de tyger de har), hur kul som helst!! :)

Jag kör med läderstryp ala hundskolan och ett kedjekoppel… Schäfer/dobberman på 13 år..

Alex
Får man fråga varför han inte gillar sele?

TinaH
Nja, den anledningen köper jag inte. ;-)
Att han blir dragig i sele. Då tränar man bort det bara. Ha olika selar när han ska gå promenad och när han ska cykla/dra. Jag har sele på min schäfertik när hon ska gå kopplad längre sträckor och även sele när hon ska dra pulka eller gå spår. Hon vet exakt vilken sele som är vilken och anpassar sig därefter.
Halsband och koppel. Alltid läderkoppel men halsbanden kan variera från stryp, halvstryp och ett läderhalsband med knäppe. Men om vi bara ska transpotera oss så blir det oftast retrieverkopplet.
Massa godis och bajspåsar i fickorna.
Ceasar är en golden retriever på 3år. Anledningen till golden var att jag viste inte hur intresserad jag skulle bli ab bruks och lydnad och ville då inte ha den brukshund som stod/står överst på listan (schäfer)). Och jag har alltid varit nyfiken på golden också.
**MVH Cerrolyn
#35 Det är inte bara selen, utan allmänt det här med att bli fasthållen, trängd och att man håller på att pillar på kroppen så.. Det är ju inte så uppskattat hos honom, som jag förklarat lite mer utförligt i andra trådar tidigare här, så letar hellre upp en sån och länkar än förklarar allt igen om du vill veta. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#38 Ok, tänkte bara. För det finns selar som man trär på underifrån, om det var sånt problem menar jag. Där lägger man selen på backen (ser då ut som en 8 ungefär) och så ställer sig hunden över och man bara drar upp den och knäpper den över manken.
Zebben i ditt inlägg #14 så hmm förstog inte riktigt d där me pälshund menar du långhårig hund eller? =) jag ska köpa sele hade jag tänkt o d som va på bilden ser väldigt bra ut.. min hund e ju lite mitt i mellan långhår o korthår, hade du föredragit ett sånt sele på bilden då? =)

#36: Så var min tik med. ;-)
Höll skillnad på vad hon hade för sele.
Audiatur et altera pars
41 och 36 det där är lite roligt faktiskt här hemma har alla mina hundar gått efter jackan jag sätter på mig ;-).

#42: det har jag också sett hundar som gjort. Vet en schäfer hane i Gävle han reagerade på ett visst skärp. När husse tog på sig det skärpet då skulle de jobba. Och annars var han hur gosig som helst. Men gud nåde när husse hade arbetsskärpet på sig. ;-)
Audiatur et altera pars

Zebben.
En hund kser och känner asv.
Så är det bara…
Vadå "köper inte" *bläää*
När han ser att vi tar tag i selet så är det bara cykling och springa som gäller, för hanfår nämligen dra på cykeln och det älskar han.
Sedan så ser han "-Yes! nu ska husse ut med mig och gå, då husse tar fram halvstrypet.
Ska jag träna och skramlar till med kedjan, så blir han i exstas och vill bara träna.
Nej jag skulle aldrig kunna träna bort att han ska gå fint i sele.
Han är lärd från början att sele är lika med arbete att dra.

Glömde ju att tillägga ras och ålder. Raksha är alltså en 9-årig golden, Vidar är en stor alaskan husky (med schäfer och grönlandshund, förutom alalskan och siberien husky) på nästan 40 kg, han är 3 1/2 år.
I familjen annars finns Luomi, alaskan husky på 12 år, går hon promenad med mig är det med nosgrimma och läderkoppel i jaktkopplet som gäller, ellernomehalsband och flexi på skogspromenader.
Här finns även Piro, siberian husky på 1 1/2 år. Körde växlande mellan sele och nomehalsband på honom när han var min promenadkompis (vintern innan han fick börja dra). Kopplet i halsbandet när vi tränade, och i selen när jag struntade i om han drog eller så…
Freja, alaskan husky på 8 år går jag inte ut med, mer än att jag rastar henne när vi är i stugan, då korta promenader med flexi i nomehalsband.
Cora går jag väl heller inte med, mer än Freja, och samma utrustning gäller på henne.
Krister har vanliga läderkoppel på 220 cm, och använder bara nomehalsband på promenaderna. Inbalnd blir det flexi för att de ska få röra sig mer, då ingen av huskyna förutom Vidar går att ha lös.
Bäst tycker ju huskyna om när vi tar fram nomeselarna, och spänner dem framför släden, även om 4-hjulingen eller cykel duger det med. Vidar har även bilsele, och ibland spårsele, inga prblem att hålla isär vad som är vad. Fast jag skulle nog inte försöka mig på att ha en nomesele till spår, då blir det nog FÖR lika…
MVH Elin

Vidar och min Tyson är jämgamla, Tyson är född 030819 =)

#40 Pälshundar räknar jag som collie, aussie, långhårig schäfer, sheltie och den typ av päls.
Din ser ut att vara som mina schäfertikar i pälsen, så då fungerar egentligen både y-sele och vanlig. Den vanliga är lättare att trä på, men är sämre om man har en hund som försöker backa ur. En y-sele är lite krångligare att sätta på, men också svårare att backa ur.
Jag har vanlig sele på mina schäfrar och de ser ut så här i pälsen. Men de har heller ingen benägenhet att backa sig ur.

Har ett halvstryp i syntet och ett läderkoppel. på kvällspromenaden har han en reflexbrösta också.
#47 ok. tack så mycket för svaret.. ska gå till djuraffären o kolla ut nått bra sele. men hur vet jag att ett sele passar bra? e d som me halsband att man helst ska få in några fingrar eller så.? d e väl ganska viktigt att ett sele sitter bra överallt.. men dom på djuraffären kanske kan hjälpa mig.. =)
tjoho! Men nu vart ja lite snurrig i bollen.. har inte folk här inne sagt förut att inte sele är bra alls??:O var de inte något om att dom får ont i armhållorna eller är de ja som fattat helt fel?
jag har velat ha en sele till ecko jätte länge.. men när ja läste här inne att dom får ont utav de så ändra ja mig.. var de fel alltså? är sele de bästa? vad ska ja isf ha för sele till ecko grisen (korthårig:P)
hjälp mig att förstå tack:)
hmmm om du tittar på bilden som Zebben lade ut längre upp så ser du ju att den är vadderad, och det måste ju vara det bästa i så fall…

Vi har ju en nomesele också om vi ska ut och leka lite….
52 vad är det?

#53 Ska kolla om jag hittar nån bild på en… Det är en dragsele som jag tycker funkar skitbra….
En sele som är vadderad under armhålorna skaver inte.
okej, men vart hittar man bästa selen då? och hur ska den vara utformad på bästa sätt? är de bäst att ha sele eller hur ligger det till.. tell me everything about it;P me want me want!!!:)
Real, tror du tänker på "gå fot-selen" eller vad den nu kallas.. Som drar åt under armhålorna när kopplet spänns. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
ja jag har ingen som helst anning *öhh* de är därför ja vill att någon ska förklara vad allt innebär och vilken man ska ha åt en amstaff gris! och allt sånt där annat ni vet;P kanske zebben har lust att illustrera? eller jaa.. berätta iaf:)
jag skulle vilja se en bild på ett Y-sele..
Jag har bajspåsar,lite godis ett läderkoppel
jaa, och ja skulle även vilja se en bild på en normesele
hooho.. zebben?:P

Real: Jag tror Du har hört att antidragsele inte är bra. Men en bra utprovad sele är anatomiskt bäst för hunden.
Jag ska i sept gå en hel helgkurs i just bara hur hunden är uppbyggd och vilken typ av sele man bör använda sig av. En selkurs helt enkelt.
Ska bli jätteintressant!
o så informerar du oss sen när duvart på kursen =D

#64 d ser rätt skönt ut faktiskt.. =)

#65 Jag tycker den är enkel att använda och sitter bra.. Har aldrig har problem med skav eller nåt…
64 okey tack för att jag fick se ;-)…
så vad är en bra sele då? jag vet inte alls hur jag ska pröva ut en åt honom.. och vart får man tag på en bra sele?
men de kanske bara är att fråga i en djuraffär? tycker bara dom har så dåligt utbud överallt inom selar..
Varsegod!
tack stor-kerstin.. =)

Så bra, att Du hade en bild på en. Var borta en stund nu och åt middag. Eh, ja seen middag.
ja kan inte se bilden:(

Jag har läderkoppel och stryphalsband när det är träning. Stryphalsband och flexi på promenader, nomehalsband och nomesele när det är träning. Kan baske mig inte ha nomehalsband på byrackan när det är promenad. För på ett eller annat sätt så lyckas han ta sig ur halsbandet och sätter av mot nya äventyr. Och då slutar det med att man får jaga honom i flera timmar med rök ur öronen.
Han är 1,5 år gammal och är av rasen Alaskan Husky. Min ögonsten har isblåa ögon och liknar lite en kastpil. Hans kroppsbyggnad är förbannat spinkig och hög 
Jag har valt att ha strypkoppel på honom så jag slipper jobbet att jaga häcken av mig när han får lust att fara iväg bort mot horisonten efter att ha tagit sig ur nomehalsbandet. Flexikoppel är skönt att ha så hunden kan få nosa utan att man måste stanna upp och låta honom göra sitt.

Nomeselen använder man till drag, eller att gå spår med. Den fungerar bara om hunden drar framåt, eftersom man bara trär den över huvudet och lyfter i frambenen går den att backa ur, således ingen bra promenadsele.
Y-selen har samma funktion framtill, men den spänner man fast, spå den sitter kvar.
MVH Elin

#74 Menat till mig ? *förvånad*
då är det en Y sele jag ska ha till ecko då? som är vaderad osv..

Tror det finns en kille här i stan som gör "x-selar" eller vad dom heter. Kanon bra för hundarna. Och jag medger att jag tycker dom är bättre än nomeselarna. Det är en sele som sitter lite tightare men ändå ger utrymme för allt.
real kolla på bilden i inlägg #14 selet på den bilden ser väldigt bra och bekvämt ut.. funderar på ett sånt =)
jo, de är väl den vanligaste selen.. men kollade in sidan som sara gav (eros) och funderade över dom.. dom ser lite anorlunda ut nämligen..

kan den där vara bra??? runt halsen och runt magen.. ja har ingen anning.. säg nej annars:P

#80 Har nästan en liknande i valpstorlek, fast då är det en "se-här-går-jag-med-reflexer-över-hela-mig". Snygg är den inte, men kanon bra i mörkret :D
Dock kan ju det skava om den har "skarpa/vassa" kanter.

Den selen kan nog vara helt ok, men man får nog passa så att remmen runt magen inte sitter över sista revbenet. Det är nog inte så skönt. Sista revbenet är det enda revben som inte sitter fast i båda ändar. Om Ni förstår vad jag menar.
Jo, de vet ja.. eckos sticker ut ibland.. revbenet alltså:P men en sådan fast vaderad då? de borde ju funka..
Sara!!!?? hur gör man när man beställer från dom dära tjejerna?

Ja, vadderat är ju alltid skönast. Men det ökar ju även risken för att de kan backa ur den.
d selet du visade på inlägg #14 Zebben, va heter d o vart kan man få tag på ett sånt?

Jag får kolla det imorgon. Har selen i bilen. Men det är ett känt märke och finns nog lite varstanns i djuraffärer.
Lisette, tänkte jag skulle tipsa dej om just den selen du visade på bilden ;)
Det går att välja olika material på selarna och att få dem fodrade där man vill, om man är orolig för skav osv.
Skicka ett mejl till dem och berätta va du har för hund och va du vill ha för sele (vilka material, färg, dekor osv), så hjälper dom dej säkert med förslag!
#87 ja va snällt.. tack =D
ahaa, så man måste alltså mejla dom.. kan man mejla och bara fråga vad dom tycker, utan att man bestämmer sig för att verkligen köpa ännu?:)
kan dom lättare krypa ur den om den är vaderad?:O
var bör den vara vaderad för skönast effekt då? antar under magen?
Ja, mejla eller ringa :)
De tror jag säkert du kan göra!
Kan inte tro att den skulle va lättare att krypa ur pga av det, dessutom är de ju svårare att krypa ur en sele. Fråga dem vart de tycker den ska vara vadderad, den kanske inte ens behöver vara det kan räcka med att man väljer ett mjukare tyg bara :)
frågar er här inne då:P vad är bäst.. att ha selen precis bakom frambenen eller som på bilden ja visa, att ha den under magen?
putt*

Real. Jag föredrar bakom frambenen, men dock inte så nära att armbågarna går i när frambenet är längst bak i steget.

#89 Oops! Glömde, men jag lovar att kolla imorgon. 

Sen måste jag av erfarenhet tillägga att terriers av alla slag är rätt duktiga på att komma ur selar. De lyckas på nått vänster att vrida armbågarna och på så sätt komma ur.
Även en lundehund kan komma ur selarna väldigt lätt då de skiljer sig anatomiskt från andra hundraser.
Zebben, nu måste ju jag också fråga ;)
Vad tycker du jag ska ta för sele till Eros nu när jag ska köpa ny?
Fick detta svar från en annan person när jag frågade;
_Att en sk. bullesele sitter bättre på hunden. En sele som går rakt över bringan kommer antingen att hamna över strupen eller så att den hindrar hunden från att ta ut frambensrörelserna helt. På en bullesele kan man dessutom få remmen om kroppen längre bak och minskar på så vis risken för att hunden får skav i armålorna.
_

Selen på bild 14 kan vara från limex, de syr sina i Sverige. Annars gör björkis såna oxå, fodrade med reflex, helt OK, och bra kvalitet.
MVH Elin
#95 ingen fara, ska ju inte köpa det just nu.. =)

Viggo, Jämthund, 3månader.
Valp koppel och halsband. I tyg, halsbandet knäpper man. Godis och B-påse :)
okej, tack zebben.. de ska bli en sele snart hoppas jag.. bara vi har råd:P och att han ska slingra sig ut ser man nog innan han hunnit med det isf:) men som sara sa med bullselen så verkar de ändå inte vara lätt att ta sig ur den..
När jag hade Eros i halsband hände det många gånger att jag helt plötsligt bara hade ett tomt halsband i kopplet.. Men kanske spetsar är halsbandsutbrytare ;)

#98 Precis! Limex är märket på selen. Tack!
vattnadal såg ditt inlägg nu.. =) ja men då kan jag kolla efter ett sånt i djuraffären nästa gång jag e där.. =)

Jag tycker bättre om björkis än limex, tycker björkis känns hållbarare…
Fast skillnaden på olika tillverkare och samma modell är särt inte så stor, skulle jag tro.
MVH Elin
ok. så d e likadans selen men olika tillverkare..? kan ju lägga namnet på minnet så kan jag ju kolla runt lite o känna på dom =)

läderkoppel me kedja, eller halvstryp, eller vanligt läderhalsband, har också olika halsband med scarves eller strass på
annars funkar ju retrieverkoppel prima !!
Hon drar inte, så de kvittar va jag har på henne 
jag har ett koppel nu kommer jag inte på va de heter hehe kolla bilden .. om vi cyklar så har jag sele och läderkoppel…
jag har en jämthund tik på 9 år som heter Berit.. brukar ofta va ute med andras hundar på bilden har Berit med sina kompisar gusse och donna gusse är labrador och donna lagotto … då e de lättast att dom har sånna koppel :) men va heter dom här kopplena ??
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#109 Retrieverkoppel eller även kallat jaktkoppel
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#110 tackar där kom de hehe ;)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Stryphalsband och läderkoppel
Just det…
Hon är en blandning mellan Rottweiler och Amstaff och fyller 1 år den 2 juli.
Läderkoppel för att vi tycker att det är bäst
och stryp för att hon inte kan dra lika mycket då.
Ja har ibland svart vanligt läderhalsband och svart koppel, ibland brunt halvstryp och brunt koppel. De sist nämnda har ja oftast.
Sen i fickan, bajspåse, ibland godis (om ja kmr ihåg).
Ludde e jack russel.
Dom går oftast lösa mina flickor, annars kör jag helst med retrieverkoppel på båda,
Indra: Vid lydnadsträning kedjestryp, till vardag blir det nomehalsband el "vanligt" i nylon med knäppspänne om jag inte har retrieverkopplet alltså eller hon inte går "naken". När jag cyklar med bara henne har hon spårsele på sig och drar INTE. Den selen känns ju bra mkt bättre än halsband om man måste stanna hastigt. Cyklar jag med båda hundarna har dom nomeselar och springer framför cykeln och drar. :)
Joxa: De få gånger hon har halsband blir det nylon med knäppspänne, annars retrieverkoppel. Har aldrig cyklat med bara henne men gör jag det kommer hon antagligen att få ha nomeselen och dra även då, det är ju nästan det bästa hon vet :)

Svart sele, svart koppel (likadant som #6), röd/svart-rutigt halvstryp, godis och ibland en leksak.
Nej, jag har inte med mig bajspåsar, då hon inte får bajsa i området, och jag tänker inte plocka upp ute i skogen.
Selen har vi när vi promenerar, då jag har bättre kontroll på henne med den, och om hon skulle få för sig att dra iväg så har jag övertaget. Samt att det inte förstör hennes päls så som halsband gör.
Halsbandet har jag för att jag ibland tar av henne selen, men jag vill fortfarande ha något på henne. Och när vi tränar ute i skogen eller på en agilitybana vill jag inte att hon ska ha selen. :)
Idelma är en 5-årig blandrastik, 75% dobermann och 25% flatcoated retrievr, 35 kg.
Kiwi har oftast på sig halsband med koppel, av olika slag beroende på väder och humör. Men nu på sistonde går hon i sele. Och när det är mörkt ute har hon på sig en reflexväst.
Kiwi är en 8 mån Husky tik.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

jag har absolut ingenting om jag är ute på en cykeltur på de övergivna grusvägarna här hemma, för det behövs inget.
är jag i stan så har jag stryp/halvstryp/läderhalsband och läder/flexikoppel. det beror på vilket som är närmast att ta när vi ska iväg. i fickan har jag bajspåse men inget godis. hade kunnat gå utan koppel med men vill ha för säkerhetsskull.
hon är en bordercollie och rottweiler/schäfer blandis på 4 år
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Tjatte har halsband å koppel, jag har alltid 2-4 bajspåsar med mej ut..

Jag har en Dvärg pincher och hon är 6 1/2 år. Hon har ett sele och ett läder koppel…. Kanon tycker ja. Hon drar lite för mycke för att ha ett vanligt halsband….

Vi har vanligt läderhalsband och läderkoppel eller helstryp som jag gjort till mkt lite stryp genom ett nosludd på som stopp och läderkopplet.
Min mor brukar ha ett sådant där löpande när hon går ut med honom för att han ska få springa friare och busa mer, hon kräver mindre diciplin och uppfostrar mindre under promenader än jag & syster.
5månaders chihuahua
Jag har ett vanligt halsband på Luna med reflex på yttersidan och fyra olika koppel. Ett reflexkoppel som tyvärr är söndertuggat (ska köpa nytt), ett läderkoppel som hon hade som valp som är sönder också, ett kedjekoppel som används ibland och ett 2m långt koppel som används till vardags. Jag ska köpa en sele åt henne nu i november/december hade jag tänkt och så ett nytt reflexkoppel och kanske ett flexikoppel.
Och så har jag alltid hundgodis med mig i fickan och halstabletter till mig själv. :) Ibland tas även kameran med, och då fotas det massor av hundbilder minsann! :D Och så har jag alltid mobilen med.
Luna är 2 år gammal och blandras (NF/Collie) förresten.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Jag har nu mer bara sele och läderkoppel ist för halsband
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har en läder hetssele till min schäfer/boxer på 6 år. Jag fick tips av en hundtränare att skaffa en sådan då man gör utfall och är riktigt stakt, och att den håller då han har dragit sönder selar jag haft förut.
Nu på vintern har jag en reflex sele över den andra selen och ett reflexhalsband (inget koppel på)på honom. Jag använder ett vanligt bomulls/nylon koppel, som går att tvätta.
Hej.. mitt första inlägg här faktiskt…:P
Delar hund med min mamma och syster, hon är en blandras (liten, 6 kg) på 4 år.
Oftast går hon lös, men vid trafikerade vägar och så är hon kopplad, hon skulle väl rent teoretiskt kunna vara lös där också, men för säkerhets skull och för ANDRAS skull har jag henne kopplad då.
Om jag vet att det blir något av en "koppelpromenad" har hon sele och ett läderkoppel (hon drar aldrig).
Om det blir en promenad utan koppel har hon ett såntdär mjukt "fluffigt" halsband, bara ifall man plötsligt skulle behöva få tag på/koppla henne..:)
Jag har oftast min 6månaders cavalier valp lös, annars har jag sele och ibland vanligt halsband, utan stryp eller så.
På våran valp kurs får vi endast ha sele förutom när vi tränar gå fint.
Har ett svart halsband och svart koppel, eller ett brunt halvstryp med koppel. Ska köpa en ny sele då den gamla är hur sliten som helst. Sen har jag med mig godis och påse.

Aquila har halsband och koppel. ska få en lädersele med nitar i julklapp misstänker jag att husse planerat.
Amstaff tik som blir 1 år på Luciadagen =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oj! Jag glömde ju varför.
Tja, ingen särskild anledning. Läderkoppel bara för att flexikoppel eller nylon inte tilltalar mig på en såpass stor hund,
och på vanlig promenad tycker jag det räcker med vanligt halsband.
Däremot när jag tränar lydnad eller ställer ut honom så åker andra koppel och halsband fram.
På bilden är det hans utställningshalsband och ett halvstryp som jag har vid lydnad.
Har ett halvstryp i grönt läder samt grimma ibland på Sniffen, blandras sheltie/västgötaspets, samt vanligt läderkoppel, ibland löplina. Han är en omplacering och har nog varit med om en del förut så han blir tvärtokig om det kommer t ex mopeder eller bullrande maskiner förbi och då gäller det att han håller sig där han ska, därav grimman då.
Rocky, blandras papillon/chihuahua, har ett grönt läderhalsband och löplina. Han hetsar aldrig upp sig över något och drar aldrig!
De gröna läderhalsbanden till båda hundarna är från samma serie och jättesnygga, därför vi använder dem. 

Jag har en briardtik på 2år. Jag har:
* Ett halvstryp läderhalsband på henne. Det är väldigt stort, så det stryper aldrig ändå.
* Ett rullkoppel, som jag har för längre promenader för att hon ska få springa friare.
* Ett grönt Limex (tror jag) koppel, för att ha när vi åker till ställen där hon ändå inte kan gå ut dom 8m som rullkopplet tillåter. Till träning på brukshundsklubben, tävlingar etc.
* Ett utställningskoppel i läder, som vi bara har på utställningar. Det är ju så kort ;) Så det kan man inte gå runt med annars liksom, haha.
Jag har också alltid med bajspåsar och godis när jag är ute med henne.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ouf…… jag har koppel o halsband vet inte va vilket tyg :P
bajspåsar, godis såklar …