Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1069 ggr
mrkes
4

Hund nr 2!

Det är planeringsdags för hund två, men jag kan inte bestämma mig för vilken ras än! (Detta är om ett år, så jag kan träffa många raser!)

Min nuvarande hund är en schapendoes, drygt 20kg.

Hund nr 2, ska uppfylla följande lista:

1. Kunna matcha hans energi, utan att kräva den. T ex är italiensk vinthund borträknat, såvitt jag vet hatar de kyla (min hunds bästa) och jag ser bara hur den knäcker benen i lek…

2. Runt 8 kg maxvikt.

3. KUNNA hänga med i skogen

4. Gå att lös (under förutsättningar att inkallning sitter), dvs ingen utpräglad jaktlust.

5. Min nuvarande kan inte vara ensam alls, så en ras som inte har lätt till separationsångest är ett plus, även om det såklart mycket är en individfråga.

6. Gillar inte taxar, grythundar etc och andra "pannbenshundar"

7. Fransk bulldog/mopsar och andra hundar som inte kan andas går bort.

Raser jag kikat på

- Dvärg/toypudel
- Papillon
- Dansk svenskgårdshund (men tvekar pga jakten)

En stor del av mitt hundägarskap är att släppa mina hundar på en hundstrand, så den måste gå att i ihop med andra hundar. Storlekskravet handlar helt och hållet av logistiska skäl. Den måste få plats i en cykelkorgsbur, eftersom det är så vi tar oss omkring (storstadsbor).

Tankar? Tips?

[Ssoklubb]
1

Rekommendar Lhasa apso!

Fransu
1

#1 Hänger en lhasa apso med bra i skogen? Jag hade själv en shih-tzu som inte riktigt var en skogshund. Men så är ju shih-tzun mer kortbent också.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Edliv12
0

jag skulle strakt rekomendera shetlanland sheepdog, Dem är lättlärda, älskar att vara i skogen osv. Min sheltie går bra ihop med andra hundar, han väger ca 6 kilo. lycka till! :)

[Ssoklubb]
0

#2 Ja väldigt bra! Hade min lös nästan hela tiden när vi tränade inkallning och det fungerade väldigt bra :)

hemul
1

#0 Blir bara nyfiken. Lyckas du klämma in schappen i en cykelkorg också eller har du trailer till honom?

Har samma omständigheter som du, så intressant att höra hur du löser det.

Fisherling
0

Vad för aktivering är tänkt till den lilla? Pudel och Sheltie är vädligt aktiva sällskapshundar som helst vill ha en uppgift eller tre i livet.

mrkes
1

#5 Haha, dåligt skrivet av mig. Schappen är såklart i en cykelvagn, men den är rätt krånglig så en större är inte på kartan av logistiska skäl, och han är verkligen maxstor för den så kan inte klämma in en till hund.  Eftersom jag inte har körkort och dessutom bor i en storstad måste jag kunna ta mig fram med cykel, ergo ska hund nr två kunna få plats i en cykelkorg (min schappe får absolut plats i en sådan…..om du frågar honom 😃)

#6 Det den behöver. Har redan en hund som vill arbeta satan, vi tränar nosework och lydnad. Så att kvällar och ledig tid går till hund…ja, den vanan och rutinen finns redan där. Kan tänka mig samma med den nya. Men det är fint om den inte kräver det på samma sätt på schappen gör, såklart.

Fisherling
0

#7 Då tror jag att Papillon/Phalene skulle passa. Jag känner flera stycken som är riktigt härliga små hundar, som glatt tränar när det ges tillfälle men inte har samma behov som aktivare hundar.

hemul
0

#7 Är vagnen krånglig för att den är jobbig att stuva undan och hänga på o.s.v. eller är den jobbig att köra med? Frågar för att jag nog kommer att hamna i samma site, cykelvagn.

mrkes
0

Bägge, det är ju en förlängning med en hund i, så man får ju ta ut svängarna större etc. Men det krångliaste är att den är så enkel att sno så man vill låsa in den varje gång och det är väldigt joxigt att kånka runt på och skit. Det sänker hela "smidigt med cykel"-känslan.

ipopuma
1

Dvärgshnauzern är en enkel ras som är nöjd att bara den för följa med, vill du träna går det, vill du gå promenad gör ni det och vill du mysa gör den det. Går ihop med allt och alla. En söt liten krabba och har det för söta schnauzersinnet.

hemul
0

#10 Uhu. Det jag var rädd för. 😕

SevenSeas
1

Vill slå ett slag för Chihuahua som, enligt mig, har oförtjänt dåligt rykte. De må vara små, men är mer hund än vad man kan tro ;) Tränar nose work, trick m.m. och är väldigt sugen på att testa på både agility och rally lydnad med min. Inga problem att gå i skogen 1,5-2 timmar med en Chi, i alla fall inte med min ;) Behandlar man en Chihuahua som en hund istället för som ett porslinsföremål så får man just det, en hund :)