Skriker när han bajsar
Min ena hund skriker väldigt mycket när han bajsar. Är bara i början när de börjar komma. Och är bara när han är hårdare i magen. Vid mjuk avföring så skriker han inte. Ser ut som att de då kommer 2 korvar på samma gång i början för att sen bli en hel. Pratade med vet för ett tag sen som sa att vi skulle testa ett medel mot hård mage och de hjälpte men så fort han blir hård så skriker han. Vad ska vi göra?
Vad äter han för foder?
Vad har han ätit när han blir så hård i magen?
// Harley
#1 sin vanliga mat :/ han äter four friends adult. Vi testade färskfoder o då bajsa han minimalt men de blev oxå extremt hårt. Skrek dock mindre. Vi ska testa nån salva o smörja som är mot hemorrojder och sår vid analen. Ifall de är så att de är sår i analen som gör att han skriker när de blir hårt.
Även laxolja tror jag smörjer tarmarna? Äter han riktiga ben och så? Det brukar göra magen väldigt hård.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#2 Är det ett alternativ med barf? Då skulle man själv kunna reglera kalkhalten? Om man inte vill helt barfa på egen hand kan man t.ex. ge barf basic, de har både kött och ben. Finns också en Mush Vaisto med lägre benhalt, om det är Grön kanske?
#2 Hoppas han blir bättre, men om inga "huskurer" funkar så kolla upp ryggen om ni inte gjort det. Min egna hund gjorde samma sak, höll på ett år tror jag innan veterinären helt hopplöst sa att man kunde göra CT-röntgen. Visade sig att hon hade förträngningar i nervbanorna ut från ryggraden, så pass att en operation inte skulle göra någon nytta. Däremot fungerade kortison så det blev lokal kortisonbehandling och nu har hon snart varit smärtfri ett år.
Har du kollat upp analsäckarna? Kan göra riktigt ont om de blir inflammerade! Min ena hund har också skrikit i perioder, det enda som hjälper är att åtgärda så att vovven ej är hård i magen! (Om de ej är analsäckar, eller annat som spökar, min fick sina bortop och de hjälpte till viss del) Jag skulle prova annat foder, kanske blöta upp maten med vatten om du ej gör de? Jag gav min vovve paraffinolja (tror ja de heter) ett tag efter operationen, enligt vet så minskar de risken för hård avföring och underlättade utpassering)

Får han i sig ordentligt med vätska i samband med måltiderna? Hunden som jag har nu fick Four friends när han var valp (deras korvar som jag torkade i ugnen och gav vid träning). Han blev extremt hård i magen och det tog ett litet tag innan jag förstod att han inte drack tillräckligt i samband med måltiderna. Han blev jättefin i magen när vi fick ordning på det. Hans avföring var dock inte enbart hård utan också väldigt smulig och torr. Jag ger paraffinolja vid tillfällig hårdhet, men jag skulle inte ge till en hund som regelbundet är hård i magen/hård i magen under en längre period där man inte vet orsaken. Då känns det viktigt att gå till botten med problemet. Tror även det står på flaskan att veterinär bör kontaktas om det inte ger med sig efter någon dag.
Har dessvärre inte möjlighet att barfa. Han har ätit fourfriends i flera år o det har funkat bra hittills. Han slickade sig väldigt mycket i rumpan oxå. Vi har smörjt med den krämen som vet rekommendera. Och det har hjälpt! Inget slickande mer och han har slutat skrika :)
#8: Hej!
Vilken medicin fick din hund?
#9: Denna tråd är 5 år gammal, och nog inte så aktuell längre. Starta gärna en egen tråd i ämnet.
- Redigerat 2024-02-19 08:53 av Draken