Prao
Hej:) Jag går i 8an och vecka 13 så ska vi praoa. Jag är intresserad av att praoa med hundar, så jag undrar om någon har erfarenhet med att praoa på hunddagis/ kennel?
Jag har haft praktik i 2v på ett hunddagis bland annat (fanns även hästar osv som jag jobbade med). Vad har du för funderingar? (:
Jag hade 6 veckor praktik på hunddagis, dock i trean på gymnasiet :D även varit 5v på pensionat
Jag har praoat två gånger på hunddagis. En gång när jag var 14 och en gång när jag var 15, två olika ställen. På det första hunddagiset praoade jag väl på 2-3 dagar och det var kul och lärorikt. Andra gången har jag för mig att det skulle vara längre men sa redan efter första dagen att jag inte skulle komma tillbaka dit då stället inte uppfyllde mina förväntningar. Hade mest att göra med att jag inte alls tyckte om hur hundarna hade det där.
Tror det spelar stor roll vad det är för ställe man hamnar på vidare ifall det är givande osv.
Har haft totalt 8 veckors APL (praktik) på 2 olika hunddagis och ska ut igen några veckor denna termin. Jag tycker att det är jättekul och givande, och har trivts mer eller mindre på båda platser. Är det något speciellt du undrar över?
Är lite skillnad på att vara på hunddagis som gymnasieelev på hundprogram och grundskolelev. På båda ställen jag varit på så gäller mycket striktare regler för grundskoleelever, eftersom man oftast är där väldigt kort tid (någon enstaka dag) och inte heller har någon utbildning och därmed ofta (gäller självklart inte alla) rätt lite erfarenhet/kunskap om hundar. Man får oftast inte ansvara över någonting, utan mest gå promenader tillsammans med annan personal med dagisets "enklaste" hundar. Men gillar man hundar så är det väldigt kul att vara på hunddagis ändå 😃
/ Angelica
Undrar lite om vilka uppgifter en 14 åring kan tänkas få, om ni har några hunddagis att rekommendera, och bara lite allmänt om hur det va:)?
När jag gick i åttan praktiserade jag på ett hunddagis och det var inte roligt.
Jag fick inte ens titta på hundarna, utan jag fick göra grovgöra så som att skrubba en 15m lång vit vägg med en liten svamp, plocka frusen hundskit medan personalen stod i rastgården och rökte, jag fick de dragigaste hundarna och fick sitta själv och äta.
Enda gången jag ens fick klappa en hund var när jag gick promenaderna.
Finns säkert hunddagis som behandlar praktikanter bättre, men det var liknande för praktikanterna på det hunddagis jag jobbade på en snabbis.
-
#5 Svårt att rekommendera något när man inte vet vilken ände av landet du bor i. Hade du vart på det ena av ställena jag varit på (mitt "favoritställe" som jag ska tillbaka till nu i vår) så tror jag som sagt att du mest fått gå promenader. Det är ju trots allt en stor del av arbetet på ett hunddagis. Sedan hade du kanske fått följa med ut när några hundar ska ut i rastgården, dock alltid med personal med. Sedan den tiden som är över (mellan promenader och lunch) så kan man oftast gå in och sätta sig i någon box och mysa med hundarna, men var beredd på att du kanske inte får gå in i alla boxar själv - så fråga först! Just på detta dagis sker den allra mesta städningen efter att alla eftermiddagspromenader är klara, och då brukar de flesta praktikanter få gå hem. Men på det andra dagiset jag varit på gjorde man detta före lunch, så rutinerna kan se väldigt olika ut. En normal dag på "mitt" hunddagis ser ut ungefär såhär:
6.30-9: Alla hundar kommer till dagiset.
9-11: Alla hundar får ut och gå 1 gång vardera, ca 3 promenader var för personalen.
11-12: ta ut hundar i rastgård/annat fix/mysa med hundar/förbereda hundarnas lunch.
12-13: Lunch, först ger man hundarna och sen äter personalen.
13-15: Alla hundar får gå ut på en promenad till.
15-18.30: Hundarna börjar en efter en att bli hämtade av sina ägare. Under tiden så börjar alla boxar städas rent, man kanske tar ut några i rastgården (de dom ska vara kvar länge), gör planeringen för dagen efter eller något annat som kan behövas.
Som praktikant på detta dagis brukar man "jobba" ca 9-15, och går då i princip bara promenader med lite myspaus på lunchen. Allt annat fixas innan eller efter att du är där.
För att sammanfatta tror jag att du mest får gå på promenader, mysa lite med hundar, och eventuellt hjälpa till med städning i någon form. Men allt beror ju såklart på hur just det hunddagiset du är på fungerar, vilka regler och rutiner som dom har.
Blev lite långt, men nu kanske du har lite mer koll på hur det kan fungera. Lycka till! 🙂
/ Angelica
#5 Tror det beror mycket på vilket hunddagis du är på gällande vad du som 14 åring får göra och inte.
Det jag minns att jag fick göra var att ta emot hundarna, utfodra dem. På promenaderna fick jag gå med 4-5 hundar. Sen under vilostunder fick jag sitta med hundarna i deras boxar och ta det lugnt. Jag fick köra lite mentalträning med vissa hundar i form av hundspel med hundar som behövde det. Dem hade flera hundrastgårdar så jag kunde tex få vara själv i en rastgård med några hundar som inte kunde vara med dem andra. Sen fick jag även bada/duscha och föna en hund.
Har säkert glömt något och minns inte till 100 % hur det var men jag upplevde att jag fick ganska mycket ansvar och tillit då jag bland annat fick göra mycket själv.
Men som sagt beror det på vilket ställe du är på. På det andra hunddagiset jag var på så fick jag vara med på en kort promenad och sen var vi ute en kortis i en rasthage med några hundar, resten av tiden fick jag typ sitta på en stol.. Men det var inte så att personalen gjorde mer än mig utan dom var väldigt sysslolösa dem med.
Juste, så fick jag köra lite agility med en hund, dock var väl det mer för att bygga självförtroende hos den hunden och inte just så mycket "agility"-träning