Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 981 ggr
AgnesK
0

Svårt att hitta hund

Hej! Nu har jag och min kille länge letat hund och har landat i att skaffa en shih tzu / lhasa apso. MEN det verkar vara en otroligt svårhittad rasblanding om man vill ha den gjort rätt o riktigt. 

Dvs. vi önskar ha blandrasföräldrar av shih tzu / lhasa apso, alltså inte förstagenerationens blandras. 

Några tips eller konkreta rekommendation om var man bör vända sig?

Alla svar uppskattas!

CayKantos
21

Att skaffa det ena ELLER det andra. :) lättare att kolla up linjerna för hälsosamma mentalt stabila vovvar. Och få de egenskaper ni gillar bäst.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
12

Vad skulle en blandras mellan dessa raser ha för egenskaper som en renrasig lhasa apso eller shih tzu inte har? Vänder ni er till respektive rasers rasklubbar kan ni få hjälp att hitta linjer som passar in på era önskemål.

Johanna - Instagram

AgnesK
1

#1 och #2 Känner flertal som har blandingen shih tzu / lhasa apso vilka resulterat i ett balanserat temperament och fördelaktigt utseende (hälsa bla.). Finns ett forum här på sidan där just de fördelarna tas upp! :)

Vi har inte uteslutigt en renrasig heller men undrar som sagt om någon känner till någon "kennel" som föderupp samtlig blandras!

Tack för era svar, bra tillägg till ämnet! :D

CayKantos
6

#3 problemet ligger i, du kan omöjligen veta hur hunden kommer bli. Både mentalt och utseende. Två olika hundar har två olika ramar både mentalt ocj fysisk. Blandar man dessa kan den ena valpen plocka det ena från ena rasen och andra från andra rasen. Variationen blir två gånger större, ännu större om man blandar två blandisar! Tyvärr är mycket blandavelstänk "tar jag denna hund a med hund b kan hund a väga upp detta hjnd b inte har" men tyvärr funkar avel inte så då du inte sjäöv kan gå in och ctrl-c ctrl-v från föräldrar till barn. Sen är det även större chans för variation inom kullen. En valp kan bli helt fantastisk i utseendet, mentaliteten mm. Och resterande 7 kanske ser jätteolika ut, dålig mentalitet mm. Men såklart KAN det bli bra! Finns massor fantastiska blandraser därute, men det är just det, det finns MASSOR som letar efter hem. Det finns ingen ide att föra in flera i denna världen då vad som kommer ut alltid kommer vara osäkert. Det är redan svårt med renrasavel, att blanda ger så många variabler att hoppa imellan. Även om man skulle ta samma två hundar man gjort en kull på innan.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Rafflan
3

Det är nog svårt att hitta någon form av seriös uppfödare av denna typ av blandras då avkommorna blir väldigt lika dem renrasiga, så seriösa uppfödare kommer då välja renrasig avel.
Så vill du verkligen ha denna kombination är nog en förstagenerationens blandras mest trolig att få tag på, och sällan föräldradjuren är hälsotestade då tyvärr :/

Drakellen
1

Du kommer inte hitta något vettigt svar här då alla är ganska superneggiga mot blandrasavel (jag hävdar bestämt att blandrasavel automatiskt är oseriös). Rekommenderar Facebook grupper med säljes/bytes annonser för hundar och kanske blandrashundar iFokus (men publiken är lite liknande där). Sen rekommenderar jag blocket också, för man kan hitta många guldklimpar där. Mammas mopsblandning hittade vi på blocket och det var ett mycket seriöst köp.