Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1744 ggr
StellaAG
1

Kostnad för hund?

Hur mycket pengar lägger ni på er(a) hund(ar) varje månad? 

Vi har en hund á 45 kg och han äter för runt 1500 kr per månad (brit care sensitive + VOM färskfoder). Med försäkring lägger vi närmare 2000 kr i månaden på honom. Vill inte ens tänka på vad kostnaden blir om vi räknar in alla leksaker, prylar, kurser man gått, osv. Och snart måste vi skaffa hunddagis/dogwalker, då blir det 3000 kr till varje månad… 

Lite längre fram vill vi skaffa en till hund i liknande storlek, men herregud vilka kostnader vi skulle stå inför då :) 

Är vi oekonomiska eller är detta normala kostnader för att ha hund? Vad lägger ni? Förstår inte hur folk med typ 3-4 hundar i större storlek får ihop det!

Kaonashi
1

Jag gissar på att de flesta med flera stora hundar inte ger VOH färskfoder och kanske köper billigare försäkringar än vad de skulle göra om de bara hade en hund. Blir nog mindre ben och leksaker också. Hundarna går nog inte på hunddagis. Då blir det inte så himla dyrt, för som du säger - man måste vara rätt tät om man har råd med dina kostnader gånger 4 :)

T14
0

Mat: 1000 :-

Leksaker: 200 :-

Tuggben: 200 :- 

Försäkring: 350 :- 

Övrigt (ny bädd, bajspåsar, selar, halsband osv): ca 200 :- om man slår ut det

Sååå….lägger väl ungefär 2000 :-/ månad, om man bortser från veterinärkostnader.

Namiko
0

Jag har en hund på 8kg och han kostar mig drygt 300-350:- per månad med mat, försäkring, godis och tuggben. Köper nya leksaker och annat så sällan att jag inte räknar in det i månadskostnaden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jojaton
1

Dagis/dagmatte är ju ofta det som drar iväg kostnaden ordentligt - har man inte behov av det kommer man ju lindrigare undan. Vet inte hur ni gör med maten, men hade jag gett samma mat till er hund som min får, hade det blivit ca 1000kr/månad (jag ger Pondus färskfoder, 10kg kostar 335kr - räknade att det behövdes tre lådor i månaden, tror det stämmer? Man kan också köpa block på 10kg som är ännu billigare) VoH kan man ju också köpa 5kgs korvar av - då får man också ner kilopriset en hel del, enligt Zoo.se mellan 35-30kr/kg beroende på hur mycket man köper. Vet inte hur mycket BritCare kostar och hur stor del av er hunds kost det är - men kan ju va värt att kika på om man har möjlighet att förvara större mängder mat hemma 😊

Johanna - Instagram

Jojaton
0

Själv har jag en sheltie, lägger ca 100-150kr/månad på mat (råfoder, främst Pondus men även ben och köttrester) 226kr på försäkring, och sen tillkommer alldeles för mycket "små"utgifter för leksaker, godis, kurser mm.

Johanna - Instagram

CayKantos
0

Aaaaaalt för mckt.. Hund på 20kg äter för ca 600,-mån Sund Hundmat men lägger allt för mckt pengar på prylar.. försäkringen ca 2-3000,- om året

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

oh-la
0

5000 om året i försäkring ungefär, sedan runt 700 i månaden i mat. Kanske en 50 kr i övrigt på godis och selar och liknande utslaget per månad. Hon är hemma på dagarna så inget dagis. När hon gjorde det gick dagis på 2500 kr i månaden.

TheaV
0

Drygt 4500kr/månad med mat, försäkring och dagis. Minns inte om jag räknade in bensinen till och från dagiset där också, var ett tag sedan jag räknade ut det.

[Avenbok]
0

0# Det låter som en normal kostnad för en så stor hund. För min Papillon på 6kg betalar jag ca 1500kr per månad. Mat (torrfoder): ca 250kr Agria papillonförsäkring: 500kr Klubb och kursavgifter: ca 500kr Övrigt: ca 250

Sugar Mist
1

2 australian shepherds, en på 19kg och en på 12,5kg. 

660kr/mån försäkring
550kr/mån foder(Varier mellan acana sport och brit endurance, får extrapris och de käkar runt 12kg/månaden)
Ben 200-300kr/mån

Så, runt 1460kr/mån för mina två.

-

hemul
1

Inser att jag nog bara har råd med en Chihuahua. 😕

Lizelda
0

Kan väl räkna lite på mitt också (då jag blev jävligt nyfiken!)

Fyra Welsh springer spaniel (ca 20 kg, medelstor hund) varav en är drygt ett år och därför fortfarande äter lite mer än de vuxna.

Försäkring: (10 hundar försäkrade, bl a foderhundar) 847:-/månad. Ena tiken har dessutom 50k i livförsäkring samt 50k användbarhetsförsäkring.

Mat: 427:-/månad. 1320:-/månad när de äter färskfoder. (Magnussons eller Priima NK)

Övrigt: Jadu, väldigt svårt att räkna på då det varierar så väldigt men säg typ 300:-/månad så kanske det jämnar ut sig under året då jag införskaffat mycket nya grejer som trimbord och saxar sen jag blev av med de jag kunde låna :)

Summa: Ca 1500:- om man ska lägga en liten övrigtpott. 

Detta är då för allihop

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Avenbok]
0

Hur kan ni betala så lite för era hundar!? Vilka försäkringar har ni? Och vad är ersättningsbeloppen? Min hund har agria som ersätter upp till 60 000 i veterinärvård+6000 i medicin+6000 i rehab. Jag betalar 500kr/månad för den. Jag vågar inte välja en billigare försäkring, då jag vet att veterinärkostnaden lätt går upp till 100 000kr om hunden blir svårt sjuk eller skadad och måste läggas in. Avlivar ni era hundar om det händer eller har ni råd att betala 100 000kr?

Sugar Mist
0

#13 Jag har Agria, upp till 60k på båda, fullt på medicin och rehab, användbarhetsförsäkrade(de är ju mina tävlingshundar..), hanen är avelsförsäkrad också om jag minns rätt, dessutom är båda livsförsäkrade, tiken på 12000 hanen 13000.
Fast självrisk på 1950 och 15% rörlig.
Under 2017 användes försäkringarna rätt flitigt dessutom(Hanen slet loss en dyna, skalade upp andra, sprang in i ett jordgetingbo samt punkterade en artär i tassen, tiken bröt 4 tår som valp, samt började halta och fick en ögoninfektion) så iår höjdes kostnaden med runt 100kr/månaden på båda, så innan betalade jag bara runt 450-ish för båda.

Edit: Angående sista stycket- Nej, jag avlivar inte om det går över det försäkringen täcker. 
Jag har backup-planer, folk som kan/är villiga att låna ut pengar till mig om det skulle hända något allvarligt.

-

[Avenbok]
1

#14 jag menade, om vissa bara betalar ca 200kr per månad för försäkringen så kan den väl inte ersätta mer än 20 000kr för ett års veterinärkostnader. Och jag undrade om ni har råd att betala ca 80 000kr utöver vad försäkringen täcker. Jag fattar bara inte hur min försäkring kan vara så dyr när hunden är ung och aldrig behövt veterinärvård. Är Agria orimligt dyrt? Finns det bättre försäkringar?

Sugar Mist
0

#15 Priset på försäkring beror mycket på om man har rabatter(ex. SHU/SKK/Uppfödarrabatt) och hur frisk rasen är. 
Mina hundar kostade som sagt inte mer än dryga 200kr/st innan årsskiftet, men de är ju utav en relativt frisk ras samtidigt som jag har haft SHU-rabatt :) 

Bättre försäkringar beror helt på vad man kollar på, jag är nöjd med agria eftersom de ersatt utan problem och varit väldigt trevliga och snabba på att besvara frågor, och jag tycker inte att agria är 'orimligt' dyrt.

-

Rafflan
0

För 3 hundar (3kg, 6 kg och 20 kg)
Foder: 300 kr
Försäkring: 1500 kr
Tuggben/godis/bajspåsar: 400 kr

Så totalt blir det ca 750 kr/månad/hund.

Sedan behövde ena hunden tandsanering, vips -6,000 kr, och andra hunden har hjärtproblem som kollar vart 2:a år och kostar ca 4,000 kr/gång.
Och sedan tillkommer klubbavgifter, kurser, mm.

Vardags kostnaderna/månad tycker jag inte är så dyra, men när dem blir sjuka eller behöver vård som försäkringen inte täcker (tex tänder, hjärtproblem) så blir det snabbt dyrt.

koppargaller
0

Försäkringspremier beror till stor del på ras samt var man bor.

Lizelda
0

#13 Jag har Agrias flockförsäkring då jag har såpass många hundar och en väldigt frisk ras, det sänker priset mycket

Kaonashi
0

#13 Kolla Moderna Djurförsäkringar. Jag har vetrinärvård upp till 90 tusen, rehab, röntgen, mediciner, dom ersätter tillochmed hundpensionat om jag blir sjuk. 750 kr i fast självrisk som man bara betalar en gång per år. 15% rörlig självrisk. Betalar knappt 400 kr i månaden för detta och då har jag ingen ras som brukar vara superbillig hos försäkringsbolagen.

CayKantos
0

Edit: Räknat fram till ca 300,- månaden. Det är med högsta ersättningsbelopper 75.000, XL rehab (största vart typ det mesta ingår) och livförsäkring på 14.000 . Rörlig på 15% och fast på 1.500 :) Har behövt använda en gång när Kantos bröt klon.. Och det var så enkelt som det kunde bli att använda. Vi har svedea! Katterna har samma 😁😁

Instagram

[Avenbok]
1

16# och 19# Det kanske lönar sig att ha Agria om man har flera hundar. 20# Jag har jämfört Agria med Moderna, och det senare verkar ha samma skydd, men mycket lägre kostnad. Jag kanske byter till moderna djurförsäkringar.

CayKantos
0

#22 ge svedea en kik oxå🤗🤗

Instagram

Duvethon
0

Vad har ni för försäkringsbelopp? Jag har försäkringsbelopp upp till 40.000, valde att inte ta högre då min ras inte har några rasbundna sjukdomar och är väldigt frisk. Hade givetvis övervägt att ha högre försäkringsbelopp om jag ägt en hund med kända sjukdomar

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
0

#24 Jag har just nu 30 000, kommer höja till 60k nästa försäkringsperiod. Eventuellt 90k, vi får se.

Johanna - Instagram

JoannaLi
2

#24 Jag har 90 på båda. Eftersom att jag inte har så mycket löpande inkomst betalar jag hellre en högre löpande premie för hög ersättning och låg självrisk än att hamna i att stå med byxorna nere om hunden blir sjuk/skadad innan jag hunnit spara ihop skillnaden.

[SweetSunday]
0

Min hund kostar:

Mat: 420 kr/månad (ca) (Är veterinärstudent och köper via vår kår till grossistpris, hade jag köpt hos veterinären (äter specialfoder pga IBD) hade det gått på nästan det dubbla).
Försäkring: Förra året var premien 2 438 kr per år (20% rabatt pga vet.-student+ reducerad valprabatt) Dvs ca 203 kr/månad. Kommer nog vara lite dyrare nästa år eftersom valprabatten försvinner helt och hållet då.
Kurser: kanske ca 500 kr/månad kanske om man slår ut det
Leksaker/övrigt: ren uppskattning, har inte jättebra koll på denna… kanske 200 kr/månad…
Mediciner: ca 500 kr/månad

Totalt: drygt 1800 kr/månad med kurser och sånt inräknat (med bara mat och försäkring blir det väl typ 620 kr/månad, men min måste ju ha sin medicin så skulle jag dra ner på alla kurser och sånt blir det ju eg. 1120 kr då)

Sen tillkommer i vårt fall en hel del veterinärbesök som ju uppgår till en del trots att försäkringen tagit det mesta…

Hunden är en tollare på ca 18 kg, hane, snart 2 år gammal. Försäkringen är 50 000 i sjukvård, 6000 i rehabilitering + livförsäkring.

CayKantos
0

Har samma tanke som #26 trots löpande inkomst. Betalar en gång om året med högsta premie på 75

Instagram

panini
0

Vi har två chihuahuor och betalar några hundra i månaden för foder. Ibland blir det några extra godisar/ben och leksaker, men för det mesta får min mor sånt gratis på sitt jobb. Min mosters uppfödarförsäkring täcker även mina hundar.

Dom större utgifterna som träningar, kurser och tävlingar är ju väldigt olika, inte bara från månad till månad utan också från år till år 😉

StellaAG
0

#4 har funderat på Pondus men har inte vågat testa det, vår kille är så känslig i magen och får för mig att Pondus är ganska "rejält", dvs grovmalet och mest nötkött? Nu får han Voh för känslig mage och det funkar han bra på men det är ju inte gratis direkt..

#12 wow, låg kostnad för så många hundar! Väldigt bra pris för fodret, funkar det bra tycker du?  

Om jag jämför mer er så märker jag att det främst är våra foderkostnader som drar iväg, blir ju lätt så med en stor hund som dessutom är känslig i magen. Om vi skulle addera en till hund i familjen i samma storlek  som äter samma foder skulle vi landa på 3000 kr/månad..

Jojaton
0

#30 Jag har provat VoH någon gång och tycker det är jättesmetigt, så ja jämfört med det är det väl "grovmalet", men skulle ändå inte säga att det är grovmalet. Det är ju ingenting som behövs tuggas liksom. Sen är det ju nöt i alla sorter - är din hund känslig mot det blir det ju svårare… Man kan ju köpa enskilda korvar och se om det funkar, det blir ju dyrare att göra så i längden, men bättre att prova 1-2 korvar än att köpa 10kg som sen inte funkar. Beror ju på lite vad din hund är känslig mot.

Johanna - Instagram

CayKantos
0

#30 Tror mera det är innehållet än hur det ör malt. Vissa proteiner är svårare än andra för vissa hundar att bryta ner. Testa ett foder med mindre eller bara en proteinkälla. Ev ha bättre koll på olika sorters du testar o försöka se en röd tråd.

Instagram

Lizelda
0

#30 Funkar superbra även för den kräsmagade :) Bör kanske tilläggas att jag har en hane på lite drygt ett år, två tikar på tre och fem år samt en tik på tretton år. Alla äter samma foder och funkar utmärkt på det :)