Efter ett diskbråck
Jag vill höra andras erfarenheter. Hur många veckor efter ett diskbråck har ni tillåtit er hund att återigen hoppa upp (och ner) i möbler och gå i trappor? Har ni ens kunnat gå tillbaka till det?
Jag tror jag läste nånstans tidigare att någon hundägare aldrig låter sin hund hoppa upp i möbler längre, eller gå i trappor även efter att diskbråcket är läkt. :/
Min hund fick inte gå ner för trappan på 2 steg på ett antalmånader, men det var dock för att han ville strunta i det steget, uppför den lilla trappan gick bra efter kanske 4-5 veckor. Han fick inte hoppa upp sängen/liknande flera månader och fick inte hoppa ner från dem på ännu längre tid, Han var i stort sett återställd efter bara några månader, men även om det var ett par år sedan så är vi fortfarande försiktiga med honom och ser till att han hoppar så lite som möjligt, speciellt nedför då han gärna vill flyga ner.. Nu var hans diskbråck dock inte alls lika allvarligt som det kan vara, utan lite "mildare", han behövdes inte opereras.
Tack för ditt utförliga svar. Min hunds diskbråck är också den milda sorten tror jag. "Endast smärta" vid hopp. Intressant med att er hund fick hoppa upp tidigare än hoppa ner. Är det för att hopp ner orsakar mera belastning på ryggen eller något sådant?
Det är nog för att det blir större "impact" när man hoppar ner. Tyngdkraften…
#2 Veterinären vi var hos gav anledningen ugnefär som #3, att det blir en större belastning och hårdare landning vid nedhoppning. Men det behöver inte vara så, tror inte det är omöjligt att vissa hundar har större problem med att hoppa upp. Med min hund var det främst för att han hoppade upp lungt och säkert, och han kollade alltid med mig om det var okej (han hoppar aldrig upp utan att man säger att han får). Så det var lätt att kontrollera och hålla koll på. När han började få hoppa upp hade vi även en mellansteg, så det var inte lika högt. Ner däremot vill han alltid ta världens språng, verkligen flyger ut vad det nu är han står på. Han är en relativt liten ras också så det hoppet skulle belasta ryggen alldeles för mycket.
Min fick aldrig hoppa upp och ner i möbler efter sitt diskbråck, vi lade ut kuddar/lådor som hon kunde kliva upp via utan hopp.
#3 Det låter logiskt.
#4 Vad duktig din hund är, önskar min var lika lugn och lydig. Vad har du för hund, och vilket slags mellansteg hade ni? Innan min hund blev skadad hade jag en plastlåda (med handduk över) vid sängen som kan kunde mellanlanda på. För jag blev tvungen att byta säng till en som var jämförelsevis hög. Men det här mellansteget verkade inte skona hans rygg.
# 5 Kan du visa en bild på hur du har gjort med kuddar och lådor? Hur allvarligt var din hunds diskbråck? Jag funderar på att låta min hund börja hoppa upp och ner i soffan. Nu har det gått 2 månader. Tyvärr har han redan hoppat upp eller ner några gånger då jag inte hunnit hindra honom. Hur vet man om hunden ev. får ont efter hoppen .. :/
Jag skulle vilja aktivera min hund igen men varje gång vi ska träna trick blir han så glad hoppar och rör sig mycket så man vågar ju inte. :(
..