Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 885 ggr
soozen
0

Vilken ras?

Låt oss säga att man fastnat för dessa raser:

bichon havanaise

tibetansk terrier

dvärg/mellanpudel

rysk bolonka

…och vill ha en hund att träna och tävla agility och rally med, eventuellt lydnad också. Inte kanske upp till SM-nivå, men iallafall med potential att bli riktit bra. Gärna så tyst som möjligt. En pigg och modig liten hund med fart och motivation.

Vilken borde man välja? (Varför?)

Jojaton
1

Jag hade valt pudel av dom raserna. Finns många pudlar som presterar riktigt bra i agility, flera landslagshundar i Small och Medium är just pudlar. Tibetansk terrier har nog inte riktigt så mycket Will to please för att kunna prestera långt upp - har fått uppfattningen om att det är rätt egensinniga hundar med mycket egna idéer. Bichon Havanaise kan säkert också vara ett alternativ, men jag personligen har fått ett intryck av att pudlarna är roligare med mer driv. Bolonka har jag faktiskt inte hört talas om tidigare, och aldrig träffat någon så det vågar jag inte uttala mig om.

Johanna - Instagram

tiger tok
0

Pudel av de där raserna. Kanske kan Sheltie vara en kandidat?

Changrila
0

Även jag säger pudel. Har visserligen fått uppfattningen att bichon havanais kan vara riktigt rolig också, men pudel är nog ett betydligt säkrare kort när det gäller just träningsviljan. Försök dock att hitta hund med så många mentalbeskrivna hundar som möjligt i släkten.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
0

Mellanpudel är det säkraste kortet för den träningsintresserade av de raserna.

Frida B
0

Pudel, utan tvekan.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

soozen
0

Sheltie är tyvärr inte ett alternativ, är ute efter en icke-fällande ras.

Ska kika vidare på pudel då 🙂 havanaisen har jag redan försökt hitta kennlar med fokus på nåt annat än utställning utan att direkt lyckas 😐