Lära sig gilla hundar?
Hej Jag har alltid varit en katt person. Varit uppvuxen med katter oxå. Jag gillar att dom är så lugna och inte så krävande. Hundar känns så hyperaktiva (no offens). Nu har vi inga katter längre. Men från ingenstans har vi 2 hundar nu. Och dom har valt mig som favorit -.- Jag vill inte säga att jag ogillar hundar men jag gillar dom inte. Men dom älskar mig. Hur kan jag lära mig gilla Hundar? Asså finns det något som kan få mig att typ gilla dom mer för jag tror att vi kommer ha kvar dom ett tag, antagligen flera år.
Vad tror du om att kanske gå någon rolig kurs med en av dem? Lättaste sättet att lära sig gilla något brukar ju vara att lägga tid och engagemang på det. Då får du lära dig hur du kan forma hundarna för att bli som du vill ha dem, och ni får göra saker ihop som ni båda förhoppningsvis uppskattar :) Vad är det för typ av hundar? Och vad gillar du som person? Så kan vi kanske hjälpa dig med lite mer konkreta tips!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
för mig så är katter mer krävande! en hund kan du gå ut på promenader med utan koppel, gosa med, leka med utan att bli riven men kanske det inte vae så smart att skaffa hund om du inte gillar hundar? min storasyster skaffade en hund med sin nu ex pojkvan som aldrig har gillat hundar och det va bara jättejobbigt för min syster och hunden var jätteolycklig. Snälla gör inte samma misstag
Gör roliga aktiviteter med dem. Gå någon kurs, träna något roligt, åk på tex nya äventyr (stranden, skogen osv). Då brukar man stärka banden man har. Jag upplever lite att desto mer roligt man gör desto bättre tycker man om varandra. Dessutom är det himla roligt att se utvecklingen, om man tex går en kurs som hunden i början inte alls kan och sen ser man utvecklingen och allt hunden och man själv lär sig ihop.
Sen tror jag mycket att vardagsgrejer kan stärka ens band och få en att gilla att umgås. Tex att man sitter ihop i soffan och bara myser, att man tex är den som ger hundens mat, att man går vanliga korta kissrundor, kanske borstar hunden nån gång i veckan osv.
Sen låter det inte som att det är dina egna hundar utan kanske familjens hundar, och då behöver du ju inte tycka om dem på samma sätt som om de var ditt ansvar bara. Du kan ju välja att göra saker du tycker är kul med hundarna så kanske du känner att det är roligare.
#1 minns inte namnet på rasen men dom är små och helvita och ca 1 år gamla. jag gillar att hänga med vnr, skatea, spela och se på tv. #2 en katt behöver du inte äns gå ut med i koppel och du kan gå ute med dom lösa utan att bryta mot lagen. Och tror du att jag valde att skaffa 2 hundar? Självklart inte. Men mamma ville ha hund så hon skaffa en. Självklart kommer vi göra allt för att dom ska vara lyckliga därför frågar jag ju hur jag kan börja gilla dom mer. #3 aa det är mmms hundar men dom har valt mig som sin favorir eller nåt- dom följer alltid efter mig, ska sova i mitt rum, ska vara nära mig hela tiden.. ska kolla om jag kan göra nåt kul med dom
Jag blir väldigt glad i det faktum att du erkänner din situation och att du vill lära dig gilla dom eftersom dom verkar älskar dig, det är väldigt fint faktiskt och av den anledningen så vill jag säga att du är på god väg redan! Men som dom andra säger, bonda med dom, hitta saker som ni gillar att göra ihop :) Lycka till!
#4 En del hundar är såna att de tycker om att vara med människor som inte bryr sig så mycket om dem, för då får de vara i närheten men blir inte störda hela tiden av att människan ska klappa, kela och leka med dem när de inte själv väljer det. Kanske är därför de gillar att vara med dig.
Varför ska ni bara ha dem kvar "antagligen flera år" och inte tills de dör då? Eller menar du att du flyttar hemmifrån om några år?
Tror som de andra. Gör grejer med dem. Kanske upptäcker du att du tycker att t.ex. lära dem tricks är kul. Eller att du gillar att promenera när du har sällskap. Gör du inte det tycker jag väl inte det är hela världen, bara du inte känner att det är jobbigt att hundarna vill hänga med dig.
Jag tycker också det är fint av dig att du försöker.
Jag tycker det är jättebra att försöka tycka om dem mer!
Jag själv var inte så förtjust i hundar förr, men ju mer jag lärde mig om dem desto mer tyckte jag om dem. Kanske kan du börja just där? Nu är det ju olika vad man gillar, men det jag gillar med hundar är framförallt att se hur de kommunicerar med varandra.
Att ha två hundar är för mig perfekt, för då kan jag ägna massor av tid åt att titta på dem, se hur de "pratar" med varandra, se hur olika de är och vilka likheter de har, jag kan titta efter skillnader i hur de försöker ta kontakt med mig och skillnader i vad de tycker om osv. Allt det tycker jag är otroligt intressant och roligt, och gör att jag gillar dem mer.
Utöver det så kan du ju försöka leka med dem. Kolla om de tycker om att tex ha dragkamp med leksaker/rep eller om det finns något annat ni kan hitta på som är kul. Tycker de att det är kul att leka med dig så kan du också försöka lära dem roliga trick, och belöna dem med just lek. Sådant kan bli hur kul som helst!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 antar att en hund lever flera år och inte bara en månad? Med flera år menar jag tills dom dör men dom kommer väl inte bli 20? eller :O?
Ska se om jag kan hitta på nåt kul med dom. Dom följer verkligen mitt minsta lilla steg hahah båda två, lite jobbigt (för folk som mig som gillar att vara ensamma och lämnade ifred) men det är ändå kul med 2 stycken som ger mig så mycket uppmärksamhet- dom är som två nya vänner.
Frågade Mamma och dom är av rasen "West higland white terrier" dom verkar väldigt söta. har försökt läsa på lite om rasen (dock fastnade inte mycket i huvvet hahah)
två killar är det (vet att tikar är honor men heter killarna hanar eller har dom nåt hund namn?)
anledningen till att jag vet så lite om hundarna är för att mamma skaffade dom i hemlighet alltså en överraskning till jul. kan inte lägga upp några bilder då jag skriver från datorn tyvärr.
Vad kan man göra med en west terrier? alltså är det något dom är bättre på? Dom har ju så korta ben så agility känns ju typ omöjligt ;-;
#9 killarna brukar kallas hanar 😊 och hundar blir i regel 10-15 år ungefär. Man kan absolut köra agility med terriers, men hade rekommenderat dig att gå en kurs så du inte sliter på deras kroppar i onödan. Annars kan du ju lära dom lite tricks, sitt, ligg, rulla runt, snurra osv. Har ni lite godis (eller om ni ger torrfoder kan du ge av det) så belönar du när de gör rätt! Jag tycker det är kul att bara vara ute och gå med min hund, upptäcka lite nya platser eller bara njuta av naturen.
Johanna - Instagram
Lydnad och agility lämpar sig de flesta i, står det på SKKs sida. Prova på agility, det är en rolig aktivitet.
Lite märkligt tycker jag att din mamma köper två hundar när du inte verkar vara helt med på det?
#11 Fast om det är hennes mammas hundar och hon bor hemma så är det väl kanske inte så konstigt, mamman kanske köpte hundarna till sig själv tycker jag det verkar som.
#12 Hundarna kommer trots allt vara en stor del av ts liv. Hur som helst tycker jag att alla i familjen ska vara med på, eller åtminstone medvetna om, att de ska ta hem två nya hundar.
#11 hon köpte dom som överraskning då mina sista katter gick bort detta år och jag då varit ganska deppig p.g.a det. Var menat som nytt sällskap till mig och nya husdjur- då vi är en husdjurs familj. Mamma har alltid velat ha hund så därför tyckte hon nu när katterna inte fanns och jag är äldre så tyckte hon att vi kunde testa ha hund. #13 eftersom det var en överraskning hade hon ju avslöjat allt om hon berättat om dom tidigare.
#14 Jo, det förstår jag. Men att ge bort hundar som överraskning är fel tycker jag. Hellre att man får reda på det i förväg och det blir mindre av en överraskning än att man får två hundar man inte riktigt är redo eller villig att ta hand om och hjälpa till med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Aha två Westies! Va roligt!
De brukar vara väldigt glada, pigga och modiga hundar som gärna hänger med på allt du kan hitta på!
De är jakthundar från början, använde för gryt och vildsvinsjakt och många jakthundar älskar att använda näsan!
Jag hade tipsat dig om att träna lite trick med dem. Det finns en massa videos om hur man lär hundarna att sitta, ligga, snurra runt, vinkla, ja.. precis allt du kan tänka dig!
Och eftersom de gillar att använda näsan så kanske Nose Work hade varit en rolig kurs att gå?
Nose Work är en tävlingsgren där hunden använder nosen för att leta efter 1 enda droppe av t.ex. eukalyptus, lagerblad eller lavendel. Hundarna arbetar ungefär så som polisens och tullens hundar gör när de letar efter narkotika, vapen, sprängmedel och liknande, fast med lite lagligare ämnen såklart 😎. Man söker i behållare(t.ex. kartonger, resväskor, eller påskägg om man vill skojja till det 😉 ), i inomhusmiljöer, t.ex. så ska du söka igenom ett sovrum och så ska hunden hitta den lilla droppen med doft, utomhus, du kanske får söka av utsidan av en byggnad? och på fordon, hunden ska söka av en bil, en grävskopa, eller en släpkärra!
Du får lära dig jättemycket om hundens näsa, och den är verkligen fantastisk! Kolla bara på denna videon så får du se!
//Ambrose
#15 men nu har jag iaf 2 hundar och det lär inte ändras =)
#16 ska kolla på videon =)
#15 Nu är det som det är och jag tycker TS är fantastisk som ber om råd för att vilja lära sig vad hon kan göra med hundarna för att de ska få det så bra som möjligt.
TS, kan det vara så att du har väldigt lite erfarenhet av hundar men mycket av katter? Att det är därför du är en kattmänniska och inte automatiskt tycker lika bra om hundarna? I så fall är det superbra om du läser på om hundar! Både allmänt, men även om "din" ras! Lär dig så mycket du kan och försök att applicera det du vet på dina hundar. Jag upplevde att ju mer jag lärde mig om hundar desto roligare tyckte jag det blev att vara med hundar.
mina föräldrar skulle aldrig ha tagit hem hundar utan att hela familjen var med på det! mina päron accepterade att jag inte klarade av att ha hund efter att den första dog och vi väntade i ett år! den mest fantastiska lilla varelsen hade kommit till världen så att vänta va bästa valet
#19 mem detta är inte dina föräldrar eller hur? Så släpp det bara nu har TS 2 hundar. Antagligen så kan ju Ts mamma mycket om hundar eftersom hon skaffat 2 så tror ju inte hela familjen är okunnig. Ts, hitta på ngn rolig aktivitet med hundarna, kan bara allt fråmfrån en promenad till agility och så =)
#19 antar att du inte får många överraskningar av din familj då? om dom berättar om alla innan dom gett det till dig. Synd att du fick din hund att dö men min mamma har haft hund och det är ju inte mina hundar utan familjens.
#18 Ja, jag tror att anledningen till att jag har så vårt för dom är för att dom är så olika jämfört med katter. Och att jag inte kan ngt om hundar =). Ska fortsätta läsa på om hundar och försöka lära mig mer om dom.
Hundarna väckte mig för i övrigt vid 07 idag. Dom är inte så högljudda som jag trodde dom skulle vara (hundar brukar väl skälla?). Dom skäller typ ingenting. Har inte rastat dom någon gång än. Men dom är ju super söta. Varför slickar hundarna på mig? Asså dom slickar mig i ansiktet och på armarna (asså typ jätte mycket) dom ligger i min säng och vid 7 tiden börjar dom slicka i mitt ansikte. Vill dom något speciellt när dom gör det?
#21 jag ogillar överraskningar, hunden dog av hög ålder han var 15 och jag var 9år. En hund är en familje medlem! låter inte smart att ta hem en hund utan att alla vill ha
#22 "mina päron accepterade att jag inte klarade av att ha hund efter att den första dog"
tyckte det lät som om du fick hunden att dö för att du skrev att dom accepterade att du inte var mogen efter att hunden dog, det lät som om det var du, menade inget illa. Mamma visste inte att jag "ogillade" hundar. Hon köpte ju dom som nytt sällskap, som nya vänner, efter att jag förlorat mina tidigare djur och hon tänkte väl att med mer sociala djur skulle jag få "heltids" vänner och bli typ lyckligare. Eftersom det bara är Mamma och jag och allas dröm brukar va att få en hund så tänkte hon gör mig glad. Och jag är fullt kapabel och mogen att ta hand om ett husdjur. Är dessutom inte 9 utan faktiskt äldre än så.
#23 min alkoholberoende pappa dumpade sin hund på mig så han blev mitt ansvar och det var underbart jag älskade den hunden sjukt mycket han dog av ålderdom inte av vanvård. Inget hem utan hund!
#24 då om den levde ett långt lyckligt liv så var du väl mogen?
#24 då om den levde ett långt lyckligt liv så var du väl mogen?
#21 Tidigt, men mysigt! En väl tränad hund skäller inte utan anledning, vissa raser skäller mer än andra, och det finns t.om. raser som inte ens kan skälla! :) Slickande kan betyda olika saker. Om det sker i samband med att ni kelar så är det ofta hunden sätt att "kela tillbaka" och visa omtanke mot dig. Det kan även vara ett sätt att få uppmärksamhet. En hund kan slicka för att visa att den är snäll. Unga hundar slickar oftast äldre "sura" hundar i ansiktet. "Jag är bara liten! Var inte arg på mig!" Vissa slickar för att trösta om du är ledsen. Och det finns dem som slickar för att människans hud är svettig och salt :) Du kommer att få lära dig att det hundar gör sällan bara har en enda förklaring, utan oftast beror på situationen. Det är ju samma för oss människor… jag kan t.ex. klappa någon på axeln för att: Säga hej kompisar emellan Som ett beröm. Va grym du var! Hota någon. Du lilla gubben är minsann mindre än mig. Passa dig! Be om någons uppmärksamhet. Allt handlar om hur man gör det, och vem man gör det mot :)
//Ambrose
#27 Okej Tack! =)
Idag väckte dom mig inte utan sova fram till 10 i min säng. Hundar är väldigt mysiga djur- trots att dom är så olika katter 😃
Eller hur? 😃