Patellaluxation
Jag ska givetvis kolla upp hunden hos veterinär efter helgerna.
Jag misstänker att min ena hund har fått problem med patellaluxation, det har hänt 4-5 ggr nu under senhösten/vintern att han hoppat på tre ben en liten bit, alltid med höger bak i luften. Han försöker inte ens stödja på benet när det blir såhär, men det släpper ganska snart. För övrigt rör han sig hur fint som helst, visar inte tillstymmelse till hälta eller stelhet.
Det låter som PL, tycker jag?
Är inte alls insatt i det, men i vilka lägen är det som det krävs operation? Har det någon fördel om man opererar i ett tidigt stadium, jag tänker på att luxationerna kanske skadar leden på något sätt så att det är lättare att reparera om det görs direkt?
Hur är prognosen?
Visst kan man delvis träna upp hunden också för att hålla patellan på plats?
Gör det ont vid luxation? På människor kan det ju göra j*kligt ont, i synnerhet de första gångerna. Han visar inget speciellt, möjligen lite obehag över att benet inte uppför sig som det ska. Å andra sidan är terriers väldigt tåliga och dessutom bra på att dölja smärta…
Vad har ni för erfarenheter - eller kanske någon annan möjlig diagnos? Han har inte någon skada/tagg/sår i tassen såvitt jag har kunnat se.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Min dvärgpudel har opererat båda bakbenen för patellaluxation. I hennes fall var graden så allvarlig att det inte var något som skulle kunna lösa sig själv med hjälp av att träna upp musklerna omkring duktigt. Vid lindrig grad kan det räcka för att kompensera och stötta. Denna bedömning var det veterinär som fick göra. Ju tidigare man ordnar det, desto bättre. Om patella luxerar och skaver på ett sätt som den inte ska göra, så innebär det såklart ett onaturligt slitage som kommer få följder ju längre det fortgår. Och patellaluxation gör ont.
Prognosen efter operation är bra. Min pudel är bättre än nyskick - och det var ganska avancerade patellaoperationer. Fåran för knäskålen fick fördjupas och en ledkapselplastik göras för att förhindra att patellan förskjuts. Även fästet för knäskålssenan fick flyttas.
//Lina
#1, Tack för ditt svar! Ska ringa till veterinären senare i veckan. 👍 🙂
Tycker också det låter som patellaluxation. Förhoppningsvis en låg grad eftersom det inte låter som att det är så ofta? Min pyrre hade sin mer luxerad än vanligt, sista tiden före op var den knappt normal alls, och han har grad 2. Men PL utvecklas under tid, vet inte hur gammal hunden är, men min hunds ortoped sa att det kan utvecklas fram till hunden är ungefär 2 år. Men det kan också stanna som det är nu, och är det inte så ofta och hunden inte verkar så besvärad så räcker det nog med bara rehab, det får ju ortoped och fysioterapeut avgöra. Men det är nog bra att göra operation så fort som möjligt om det nu visar sig att det krävs, dock utför man inte operation innan hunden fyllt 1 år.
Prognosen verkar, enligt mina efterforskningar, vara bättre för hundar som är mindre och hundar som har medial PL (medial är mycket vanligare än lateral). Jag har en mellanstor hund (ca 50 cm) med medial grad 2 och har gjort samma operation som #1. Tyvärr så går det inte så smooth med honom utan vi har stött på en del problem på vägen, så efter 4 månader vet vi fortfarande inte om han kommer bli helt återställd (de flesta är klara med rehaben vid det laget).
De brukar inte ha ont vid luxation. Här är två filmer på min (länk), man ser också i andra filmen att efter han rullat sig ställer han sig och går helt normalt, för då har knät gått tillbaka. Min brydde sig knappt om att han haltade (han hade tre fungerande ben så ett mer eller mindre spelar ingen roll om man är en galen pyrrevalp🤪)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Låter som typisk PL tycker jag också. Min hund hade en relativt grav medial PL, men det gick bra fram tills hon halkade och slet av korsbandet. Det blev en stor, halvakut operation men rehabiliteringen gick fint och hon höll som agilityhund i flera år därefter.
Tack för era svar med!
Han är en cairnterrier på snart fem år, det här har alltså inte dykt upp när han var unghund. Det är inte jättevanligt med PL på cairn men det förekommer ju.
Ska ta och slå en pling till vår hundfysioterapeut också (förutom veterinären) och höra vad hon säger.