Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1079 ggr
Leviosa
1

Stress

Hallå! Har kommit till insikt att våran aussie beter sig väldigt stressat på promenader tillsammans med våran andra hund. Beteenden som utspelar sig på en gemensam promenad är att han drar, har dålig fokus på den som promenerar dom (trots att vi jobbat kontaktövningat i princip varje promenad), utfall mot andra hundar och att han är allmänt bångstyrig. Allt har vi givetvis tränat på kontinuerligt och fått relativt fungerande promenader, fastän vi alltid måste ha godis redo för hundmöten fortfarande. Sambon tog en spontan ensampromenad med aussien och hunden har tydligen aldrig gått så lugnt och fint tidigare. Jag tränar våran aussie dagligen i olika trix och htm nu när vädret inte är optimalt för agility. Understimulans kan absolut vara en faktor, med tanke på att han ändå är en aussie, men jag tror ändå att det borde kunna göras något direkt åt våra stressiga promenader.. Någon som sitter på tips, idéer eller tankar? Kan tilläggas att hur hög aktivitetsnivå vi än haft tidigare har promenaderna sett likadana ut.

JoannaLi
0

#0 Är det ett alternativ att ta hundarna på separata promenader, i alla fall en tid? Hur gammal är aussien? Kör ni någon form av nosaktivering?

Leviosa
0

#1 Jag funderade på det också, frågan är om aussien går bananas medan jag är ute med andra hunden..🤔 Jag och sambon går om varann när vi jobbar; jag kommer hem strax efter han åkt iväg så då blir ju ena hunden ensam ett tag. Man var väl inte den skarpaste kniven i lådan när man totalt missat att ensamträna utan hundkompis.🤦‍♀️ Aussien är tre år gammal och sambon har påbörjat lite nosework om kvällarna.

Fisherling
0

Hur ser hundens aktivering ut i övrigt?

StellaAG
0

Hur är er andra hund på promenaden, hetsar dom varandra eller är det bara aussien som är stressad? Håller med #1 om att separata promenader kan vara en bra idé. 

Min erfarenhet när det kommer till bångstyriga hundar på promenad är att många biter sig lite i svansen när de kämpar med kontaktövningar och godis på promenaderna. Risken är att man drar upp hundens stressnivå ännu mer. Jag tycker att klövjeväska, weightpull eller benmanchetter fungerar allra bäst för att dra ner på tempot på promenaden men ändå tömma hunden på energi. Då behöver hunden fokusera på vikterna den bär/släpar, och matte/husse behöver inte göra mer än att promenera lugnt och strukturerat bredvid (och berömma lite lugnt då och då).

Leviosa
0

#3 Totalt sett så lägger väl jag kanske 45 min-en timme på trix/htm eller liknande om dagen, och hussen kanske 15-30 min nosework på det med några timmars mellanrum. Promenaderna går väl upp i totalt kanske 1,5-2 timmar per dag och då nästan alltid med lite olika spontana trix (lite dog parkour, att gå i fotposition och andra småtrix). #4 Åh, det lät ju supersmart! Våran andra hund är verkligen lugnet själv. Hon skulle kunna vara den som stressar upp vid hundmöten då hon brukar stanna upp och pipa lite, men annars är hon den med mest kontroll på läget.

JoannaLi
0

#5 Det som varit med min stresshund är att saker som utförs mot förare som lydnad eller tricks har dragit upp aktivitets- och stressnivå. Enskilda nosarbeten har dragit ner stressnivån, framförallt spår! NW/specialsök är ju lite både och, de använder ju nosen, men arbetar ju en hel del mot förare.