Podengo potugies eller dvärgpincher
Vi är på väg att skaffa hund. Jag har erfarenhet från hund tidigare men inte resten av familjen precis. Vi har passat en dvärpincher en hel del och gillar den alerta rasen. Jag har träffat och läst en del om podengo portugis och är intresserad av att jämföra dessa med dvärgpincher och hur "vaktiga" de är och om hur lätt de har till skall. Finns det någon här som kan berätta om sina erfarenheter om resp. ras eller har erfarenhet av båda.
Gick en lydnadskurs i ett par veckor där en podengo (minsta storleken) deltog. Just den individen var osäker på både människor och hundar och hade väldigt lätt till skall. Ägarna var kunniga och duktiga så det var nog det mentala som spökade. Träffade senare en podengo av största storleken på en annan kurs och den var hur stabil och trevlig som helst.
Tror att det mentala (vakt och lätthet till skall) varierar mycket mellan olika individer för båda raserna.
Har träffat en del och även besökt uppfödare. Jag uppfattar rasen som lätt, inte ettrig som dvärgpincher och stabilare. Nåt som ofta nämns är att de har en tydlig på- och avknapp.
Vår bästa vän hade ett avsnitt om podengo. Det som fick mig intresserad av rasen faktiskt.
http://gurgin.libsyn.com/om-podengo-portugues