Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 507 ggr
Erber89
0

Valp som inte äter sin mat

Hej! Då har vi fått hem vår nya valp och vi är superlyckliga över denna fantastiska tjej. Våra 2 andra tikar är inte lika impade😂 Till frågan/problemet: Jo vår lilla dam är 8 veckor gammal och precis som en valp ska vara på alla sett o vis. Men hon äter inte sin mat så som jag vill att hon ska. Enligt alla rekommendationer ska en valp i denna ålder äta 4 ggr om dagen och vi fodrar henne precis så men hon äter bara det första målet sen vill hon inte ha mer alls. Känns som vi slösat massa foder nu som bara kastas för att hon inte äter det. Detta är samma foder hon är uppvuxen på så vi har inte bytt eller så. Våra vuxna tikar äter 1 ggr per dag. Hade det verkligen gjort någon skada om vi bara fodrad henne 1 ggr per dag då hon inte äter resten? Eller ska vi börja med 2 ggr per dag istället och se om det hjälper? Sen vill jag påstå att det blir mycket godis och mat medans vi tränar och så fort det är belöning så det kanske räcker?

Sugar Mist
0

Valpar kan tycka att det är konstigt att helt plötsligt behöva äta själv, och äta i en ny miljö, som ditt hem är. 

Ge henne lite tid, erbjud maten och ge inget godis, utan ge maten som godis isåfall. 

Valpar behöver äta ofta, så att bara ge en gång om dagen är inte så snällt mot lilla valpmagen. 

Slänga foder behöver ni inte göra, torrfoder gör det ju ingenting av att hällas tillbaka i påsen och färskfoder/blötmat kan man förvara i kylen tills nästa måltid. 

Något som fungerade på min donna när hon var liten var av att göra det till en lek, jag slängde iväg lite foder på golvet medan jag höll i henne och sa klara, färdiga, gå! så att hon fick jaga ikapp maten. 
Det fungerade väldigt bra, hon åt mycket bättre av att få 'jobba' för sin middag.

-

Lord Vulcan
0

Håller med #1. Prova oxå att ge mindre portioner. Lägga lite, något extra gott, i botten har funkat när mina inte velat äta. Man får trixa lite med dom små ibland. Mina vuxna hundar får mat 2 ggr/dag. Lite "draghjälp" kanske, om era oxå får morgon och kväll. Hjälper kanske valpen att äta bättre. Hoppas det löser sej:))