Rycka i kopplet, vad tycker ni?
För några veckor sedan fick jag en bok av en bekant som heter "Stora boken om hundar", verkligen läsvärd bok. En bra guide, däremot finns det några få saker jag är tveksam till.
Bland annat uppmanar de till att rycka i kopplet för att få hundens uppmärksamhet. Jag citerar: "Jag föredrar ett strypkoppel och får hundens uppmärksamhet med en gång framför att rycka i hans nacke dussintals gånger när han bär ett läderhalsband".
Ska man verkligen behöva rycka i hundens nacke för att få dess uppmärksamhet? De gånger min hund ignorerar mig och jag inte får hans uppmärksamhet är när han är extremt stressad och behöver en paus, att då rycka i kopplet och orsaka obehag och/eller smärta skulle bara förvärra situationen. Hur ser ni på det här?
Värdelöst råd! Vem har skrivit boken? Bättre att bygga upp en bra relation med sin hund. Gör kul saker, spontanbelöna när han tar kontakt med dig på promenader tex. Som du skriver så här han svårt att lyssna när det är för mycket för honom. Att tillfoga smärta då gör inget positivt alls. Se istället till att försöka undvika att han hamnar där.
Som att rycka i koppel var enda sättet att få sin hunds uppmärksamhet? Skulle säga att det är en väldigt fantasilös och okunnig person som skrivit den boken…
Visst som "brandsläckning" har det väl hänt, men våra hundar har selar. Och det är inget jag gör för att få uppmärksamhet, då är jag istället glad och spontanbelönar som tidigare har sagt.
Men visst när hunden gått i långt koppel och man möter en hund som hon hatar, eller när hon gått ut i vägen. Men som sagt, det är ju brandsläckning i princip. Inget råd jag skulle ta till mig.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Gissar att det är en ganska gammal bok? Kasst sätt att få kontakt med sin hund. Kortsiktigt löser det ju symptomet på problemet, hunden tar kontakt. Men för att lösa det riktiga problemet behöver relationen förbättras och ens värde som människa förhöjas och dit går det inte att komma med koppelryck.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
#1 Huvudredaktören heter Matthew Hoffman och boken är utgiven av Könemann.
Numera är min hunds problem med stress mycket bättre, det går åt rätt håll. De senaste dagarna har han varit förvånansvärt avslappnad i situationer han normalt sätt inte klarar av. Och mycket godis har det blivit. Nu lämnar jag ämnet lite, men gud så stolt jag är över honom.
Klart man kan behöva det, det beror helt på hundtyp och situation.
Om man behöver rycka i ett koppel dussintals gånger för att få gehör så är det en ganska värdelös korrigering 😂 Oavsätt vad så ska en korrigering läras in. "När jag gör såhär, förväntar jag mig att du upphör det du håller på med". Behöver den upprepas flera gånger, så är den dåligt inlärd. Och ja, den kan och bör läras in positivt. Sedan är ju sådant väldigt olika från hund till hund vad de anser är en korrigering, och vad som funkar… Som exempel: Jag tränar och tävlar skydd med min hund. Vi har lite problem i skyddslydnaden då hon hellre gör vad hon själv vill istället för att lyssna på mig. Jag fick tipset "ge henne en koppelkorrigering(med andra ord ryck i halsbandet). Nitas reaktion på det var "Yeeeees!!! Nu tar vi figgen!!!!". Hon gick alltså igång nått fruktansvärt på det, och tog inte illa upp alls. Vad som istället funkar för oss är att jag sätter mig ned och pratar med henne öga mot öga, vilket ger henne en chans att slappna av och släppa in mig. Då helt plötsligt "Jahaaa matte, hade du också åsikter om detta?! Jamen varför sa du inte det!" En annan hund skulle t.ex. i den situationen istället svara med att bli förbannad på ägaren, vilket skulle göra det hela rent farligt.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Instämmer med #6 Ett ryck behöver inte vara våldsamt, det kan knyckas utan att det är obehagligt eller gör ont. I vissa situationer har man inte många val än att kommunicera genom koppel och ibland är det till och med att föredra. #unpopularopinion
Precis. Framgår det i texten vad de menar med att rycka? Ett litet ryck i snöret kan ju vara ungefär som att rycka nån i rockärmen för att påkalla uppmärksamhet. Och ett ryck kan också vara att ta i för kung och fosterland så hunden lyfter från marken och nästan stryps..
Jag tolkar det tvärtom. Han vill inte behöva rycka ett dussintal gånger. Därför vill han ha stryp för att kunna knycka lite istället.
Håller med #11.. Klart man kan behöva ta tag/rycka i sin hund ibland i vissa situationer, men det låter ju som att författaren menar att det är det enda sättet för honom att få sin hunds uppmärksamhet och det är ju det man reagerar på. Om bokens målgrupp är nya hundägare med lite erfarenhet så tycker jag att tipset är ännu mindre lämpligt, faktiskt. Låter som att det är en bok (och författare?) med några år på nacken.
Tycker inte man förstår vad författaren menar av en mening. Vad är sammanhanget?
Rycka i koppel kan ge skador, speciellt om hunden har halsband.
Så inget man bör göra. Och lär hunden ingenting
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det beror kanske på vad man menar med ryck, hur hårt man rycker. Och vad som avses här vet vi inte. Det är som att säga att knuffa till någon kan ge skador. Visst, men det är skillnad på en vänskaplig knuff och en full tackling liksom.
#15 Är därför jag tydligt skrev KAN ge skador
Nja jag tycker inte det är jämförbart
Jag såg vad du skrev. Du skrev att det är inget man bör göra. Så A som rycker fjäderlätt ska låta bli för att B som rycker hårt kan skada sin hund?
Det går till överdrift detta med positiva metoder. Missförstå inte, jag är helt klart för det. Men det blir galet när man tolkar det som att man aldrig får säga nej eller fy, aldrig peta på eller ta tag i sin hund o.s.v. Det viktiga är nog hur man gör det, inte att man gör det.
Men just i det här fallet skulle ju diskussionen bli intressantare om vi visste vad författaren menar med ryck. Risken finns väl att det är det gammaldags hårda rycket, men vet gör vi ju inte.
Ryck går att definera på olika sätt, ryck för mig är fjäderlätt, de betyder nej så behöver inte ens säga nej när vi går ute, har massor av olika kommandon med enbart kopplet som betyder olika saker, det ser ut som att min hund gör alla dessa saker av sig själv men det är jag som gett koppel-kommando. 😂
Medan för någon annan kan det vara ett ryck som i att hunden flyger all världens väg bakåt.
Eller ryck som i att hunden rycks bakåt ett steg.
Det beror på vem som tolkar på vilket sätt.
Ryck i kopplet är inte fel om man gör de lite lätt och försiktigt och har en mening med det som hunden förstår.
Jag har spenderat all tid med vänner och familj de senaste dagarna och har inte haft tid för iFokus. För att förtydliga, det här är ett citat från hundinstruktören Kathy Marmack, inte författaren själv. Ber om ursäkt för att jag inte nämnde det. I övrigt står det inget om hur man ska rycka, så det kan jag inte svara på.
Ryck för mig är hårt. Alla kanske definirerar olika men för mig kan man inte rycka "fjäderlätt" osv.