Do As I Do tips
Börjar med att hälsa God jul och God fortsättning till er alla
Sitter och smälter maten och funderar på kommande års mål på hund-tränings fronten. Undrar lite över Do as I do metoden. Testade med egna hunden att tippa en pet flaska och blev helt förundrad över hur snabbt han fattade. Hade säkert kunnat klicka in beteendet men då hade han sannolikt tippat den med nosen och inte tassen som jag ville. Jag är övertygad att det tagit längre tid.
Nån som testat metoden och vill dela med sig av egna erfarenheter? Fördelar/nackdelar jämfört ex med shaping/klickerträning?
I brist på hund har jag inte testat, men tycket det verkar väldigt spännande. Om inte annat har man ju alltid en kul Följa John-lek att ta till.
Men jag har boken. Hon säger att man ska börja med 3 saker som hunden redan kan. Man visar, använder kommando för att få hunden att göra samma sak och sedan fasar man liksom ut kommandot. När det sitter kan man börja med nya grejer.
Men du bara körde alltså? Har lärt hundar skälla genom att visa, d.v.s. skälla själv, och de har fattat väldigt snabbt vad jag vill, så jag har undrat lite om de helt enkelt inte kan härma naturligt, alltså om det där första momentet med redan inlärda övningar är nödvändigt. Dum som jag är tänkte jag aldrig så långt att man skulle kunna visa hunden hur den skulle göra andra saker än att skälla när jag hade möjlighet.